Segregacja odpadów
SCENARIUSZ ZAJĘĆ „SEGREGACJA ODPADÓW”
Przyroda, II etap edukacyjny
Temat: Segregacja odpadów.
Treści kształcenia
Podstawa programowa: Punkt (6.8) [uczeń] uzasadnia potrzebę segregacji odpadów, wskazując na możliwość ich ponownego przetwarzania (powołując się na właściwości substancji).
Cele zoperacjonalizowane
UCZEŃ | Definiuje pojęcia: odpady stałe, segregacja, recykling, makulatura |
Rozpoznaje symbol recyklingu | |
Podaje przyczyny zwiększenia ilości produkowanych odpadów i wymienia sposoby jej ograniczenia | |
Ocenia negatywne skutki nadmiernego składowania odpadów i wyjaśnia przyczynę konieczności segregowania odpadów | |
Wymienia sposoby segregacji i zagospodarowania odpadów |
Nabywane umiejętności
UCZEŃ | Dostrzega związki przyczynowo‑skutkowe między działalnością człowieka a degradacją środowiska przyrodniczego |
Rozumie konieczność podjęcia działań na rzecz ochrony przyrody | |
Wie, jak wyglądają pojemniki do przydomowej segregacji odpadów i potrafi segregować odpady | |
Zna przykłady odpadów szczególnie nieprzyjaznych dla środowiska | |
Potrafi wyjaśnić zasadę 3U: „Unikaj kupowania zbędnych rzeczy, Użyj powtórnie, Utylizuj” | |
Podaje przykłady ponownego wykorzystania plastiku, szkła, makulatury | |
Formułuje wnioski na podstawie zdobytych informacji |
Kompetencje kluczowe
Porozumiewanie się w języku ojczystym
Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne
Umiejętność uczenia się
Etapy lekcji
Wstęp:
Pogadanka na temat przyczyn zwiększającej się ilości odpadów (większe zużycie, wykorzystywanie opakowań jednorazowych, częsta wymiana przedmiotów użytkowych na nowsze). Omówienie niekorzystnego wpływu składowanych śmieci na środowisko (zatruwanie gleby, zanieczyszczanie zbiorników wodnych, skażenie roślinności).
Przebieg zajęć:
Nauczyciel pyta uczniów, w jaki sposób człowiek może wpływać na ilość śmieci. Uczniowie kolejno zapisują podane przykłady na tablicy. Nauczyciel zwraca uwagę na zgniatanie wyrzucanych śmieci, by zajmowały mniej miejsca.
Nauczyciel omawia przykłady substancji trudno rozkładalnych, jak: szkło, plastikowe butelki i folie, metal. Uczniowie w grupach zapisują przykłady „największych trucicieli” środowiska, po czym wybrani przedstawiciele grup prezentują wyniki swojej pracy przed klasą.
Nauczyciel prezentuje film „Segregacja odpadów”, wyjaśniając potrzebę sortowania śmieci.
Pyta uczniów o znaczenie symbolu recyklingu zawieszonego na planszy na tablicy. Zapoznaje uczniów ze zdjęciami pojemników do przydomowej segregacji z zestawu „Segregacja odpadów”.
Nauczyciel podaje możliwości wtórnego wykorzystania odpadów. Kieruje do uczniów pytania:
Jakie tworzywa można odzyskiwać w celu przetworzenia i ponownego wykorzystania?
W jaki sposób można opakowania wykorzystać powtórnie w domu?
Czy potrafią wymienić produkty znajdujące się w ich domu, które mogą pochodzić z recyklingu?
Dla przykładu nauczyciel przestawia film „Cuda z makulatury”
Podsumowanie:
Uczniowie podkreślają zasadność ograniczania ilości śmieci, wnioskują o konieczności stosowania segregacji odpadów celem ich powtórnego wykorzystania oraz podsumowują wartość recyklingu dla ochrony środowiska.
Środki dydaktyczne
Filmy: „Segregacja odpadów”, „Cuda z makulatury”
Zestaw zdjęć „Segregacja odpadów”
Plansza z symbolem recyklingu
Metody nauczania
Pogadanka
Dyskusja
Obserwacja
Formy pracy
System klasowo‑lekcyjny
Praca grupowa
Praca zbiorowa
Praca domowa
Podaj 5 przykładów odpadów nadających się do ponownego wykorzystania.
Zadanie dla chętnych
Prowadź przez 3 dni obserwacje śmieci gromadzonych w Twoim domu. Wyniki zanotuj w tabeli i zaznacz, które z odpadów należy wyrzucić do specjalnego pojemnika do segregacji.
Dzień obserwacji | Rodzaj odpadu | Gdzie należy wyrzucić? |
1 | ||
2 | ||
3 | ||
Lista załączników multimedialnych
Film „Recykling”
Film „Cuda z makulatury”