Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
RjhbjJVukLC2F2
Ćwiczenie 1
Uzupełnij luki w zdaniach, wybierając poprawne wyrażenia spośród znajdujących się pod tekstem dotyczącym zasad składu i łamania publikacji. Dział DTP otrzymuje zlecenie wykonania składu i łamania publikacji. Podstawą opracowania 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit jest określenie podstawowych jego parametrów. Pierwszym parametrem, który musisz określić jest 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit publikacji. Trzeba pamiętać, że określa się go na podstawie wymiarów 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit publikacji, nie kart po rozłożeniu.
Kolejnym krokiem jest określenie wielkości 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit na stronicy publikacji na podstawie szkicu 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit. Ich zmiana podczas projektowania publikacji wpływa na cały skład i łamanie publikacji.
Następnym istotnym parametrem jest liczba 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit w publikacji. Na podstawie szkicu wydawniczego określ ich liczbę w projektowanej publikacji. Pozostałe dwa podstawowe elementy na szkicu publikacji to: stronica i 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit.
Wiedząc, że składany tekst jest przeznaczony do ciągłego czytania, dobiera się do składu font, zwany 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit. Dzięki 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit, czyli poprzecznym lub ukośnym zakończeniom głównych liter danego kroju pisma, wzrok w naturalny w sposób podąża za tymi kreskami, a to ułatwia czytanie długich tekstów.
W składanym tekście w wierszu pozostał wiszący 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit. Możesz sprawdzać automatycznie całą publikację i zastosować tzw. kod GREP. Ale to jeden wiersz, w związku z tym wystarczy zmiana lokalna tekstu. Do tego celu użyjesz narzędzia typograficznego pozwalającego na lokalną zmianę składu partii tekstu, czyli 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit - lokalnej zmiany światła pomiędzy znakami w zaznaczonej partii tekstu.
Podczas wykonywania składu i łamania publikacji warto sprawdzić czy tekst nie jest pozbawiony błędów w pisowni oraz błędów 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit. W składzie mogą wystąpić takie błędy jak: bękart, szewc, wdowa, korytarz, sieroty. Błąd, który polega na zostawieniu, zazwyczaj jednowyrazowego, bardzo krótkiego wiersza końcowego akapitu to 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit. Weryfikację poprawności wykonanego składu robi 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit, który wychwytując błędy w składzie publikacji nanosi 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit.
Publikacja to nie tylko sam tekst, ale również 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit, a jej poprawne łączenie z tekstem to ważna umiejętność podczas wykonywania składu i łamania publikacji.
Uzupełnij luki w zdaniach, wybierając poprawne wyrażenia spośród znajdujących się pod tekstem dotyczącym zasad składu i łamania publikacji. Dział DTP otrzymuje zlecenie wykonania składu i łamania publikacji. Podstawą opracowania 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit jest określenie podstawowych jego parametrów. Pierwszym parametrem, który musisz określić jest 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit publikacji. Trzeba pamiętać, że określa się go na podstawie wymiarów 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit publikacji, nie kart po rozłożeniu.
Kolejnym krokiem jest określenie wielkości 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit na stronicy publikacji na podstawie szkicu 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit. Ich zmiana podczas projektowania publikacji wpływa na cały skład i łamanie publikacji.
Następnym istotnym parametrem jest liczba 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit w publikacji. Na podstawie szkicu wydawniczego określ ich liczbę w projektowanej publikacji. Pozostałe dwa podstawowe elementy na szkicu publikacji to: stronica i 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit.
Wiedząc, że składany tekst jest przeznaczony do ciągłego czytania, dobiera się do składu font, zwany 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit. Dzięki 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit, czyli poprzecznym lub ukośnym zakończeniom głównych liter danego kroju pisma, wzrok w naturalny w sposób podąża za tymi kreskami, a to ułatwia czytanie długich tekstów.
W składanym tekście w wierszu pozostał wiszący 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit. Możesz sprawdzać automatycznie całą publikację i zastosować tzw. kod GREP. Ale to jeden wiersz, w związku z tym wystarczy zmiana lokalna tekstu. Do tego celu użyjesz narzędzia typograficznego pozwalającego na lokalną zmianę składu partii tekstu, czyli 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit - lokalnej zmiany światła pomiędzy znakami w zaznaczonej partii tekstu.
Podczas wykonywania składu i łamania publikacji warto sprawdzić czy tekst nie jest pozbawiony błędów w pisowni oraz błędów 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit. W składzie mogą wystąpić takie błędy jak: bękart, szewc, wdowa, korytarz, sieroty. Błąd, który polega na zostawieniu, zazwyczaj jednowyrazowego, bardzo krótkiego wiersza końcowego akapitu to 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit. Weryfikację poprawności wykonanego składu robi 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit, który wychwytując błędy w składzie publikacji nanosi 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit.
Publikacja to nie tylko sam tekst, ale również 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit, a jej poprawne łączenie z tekstem to ważna umiejętność podczas wykonywania składu i łamania publikacji.
11
Instrukcja korzystania z gry edukacyjnej
Instrukcja korzystania z gry edukacyjnej
Gra edukacyjna – Organizacja stanowiska pracy w drukarni wymaga trybu pełnoekranowego. Aby przejść do tego trybu, należy kliknąć przycisk: „Włącz tryb pełnoekranowy”.
RN6pgeXCyiv0S
Grafik przedstawia widok startowy gry edukacyjnej, na który widać komunikat dotyczący konieczności włączenia trybu pełnoekranowego oraz przycisk pozwalający włączyć tryb pełnoekranowy.
Widok ekranu gry edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
Po włączeniu trybu pełnoekranowego pojawia się ekran początkowy gry z jej opisem.
Aby przejść do gry, należy kliknąć przycisk: „Rozpocznij grę”.
R1ILgGBa9exeU
Widok ekranu gry edukacyjnej Zasady składu i łamania publikacji
Widok ekranu gry edukacyjnej Zasady składu i łamania publikacji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
Aby rozpocząć rozwiązywanie zadań, należy kliknąć przycisk „Rozpocznij”.
R1OYtto3NmbiG
Grafika przedstawia panel gry, na którym widać role do do wyboru.
Widok ekranu gry edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
W kolejnym oknie znajduje się menu wyboru roli oraz poziomu trudności. Poziom można rozpocząć, klikając przycisk „Rozpocznij”.
R6qsJl3hxSC31
Grafika przedstawia panel gry edukacyjnej z wyborem poziomu trudności, gdzie rozpoczynamy zadania od poziomu łatwego i po ukończeniu danego poziomu będziemy mogli zacząć robić zadania z poziomu trudnego. Przycisk rozpoczęcia umieszczony jest poniżej informacji o danym poziomie trudności.
Widok ekranu gry edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
Po wybraniu poziomu trudności na ekranie wyświetli się ekran wprowadzający do wybranej misji, gdzie należy nacisnąć „Przejdź do wykonania zlecenia”, aby rozpocząć.
RN3naMX28vUHj
Grafika przedstawia panel gry z opisem wstępu do wybranej misji.
Widok ekranu gry edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
Następnie pojawi się zadanie, które należy rozwiązać, a następnie nacisnąć przycisk „Zatwierdź odpowiedź”.
R1FvAM9OJvNNW
Grafika przedstawia panel gry z pytaniem sprawdzającym, opcjami odpowiedzi do wyboru oraz przyciskiem sprawdzenia odpowiedzi.
Widok ekranu gry edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
W przypadku poprawnego rozwiązania zadania pojawia się informacja zwrotna. Aby przejść do kolejnego zadania należy kliknąć przycisk „Kontynuuj”.
R1Fi9xsadErk6
Grafika przedstawia komunikat wyświetlany po udzieleniu poprawnej odpowiedzi oraz przycisk kontynuowania gry. Na grafice widać również element dekoracyjny w formie narysowanego awataru, na którego twarzy widać uśmiech.
Widok ekranu gry edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
W przypadku błędnie rozwiązanego zadania pojawia się informacja zwrotna. Aby przejść do kolejnego zadania należy kliknąć przycisk „Kontynuuj”.
R10N7yS5OxRsl
Grafika przedstawia komunikat wyświetlany po udzieleniu niepoprawnej odpowiedzi oraz przycisk kontynuowania gry. Na grafice widać również element dekoracyjny w formie narysowanego awataru, na którego twarzy widać smutek.
Widok ekranu gry edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
Po rozwiązaniu wszystkich zadań z danej misji pojawia się podsumowanie. Jeśli nie udało się zdobyć wystarczającej liczby punktów, można zapisać wynik, klikając przycisk „Zapisz wynik” lub powtórzyć misję, klikając przycisk „Powtórz misję”. Zapisanie wyniku utrwali rezultat i umożliwi wykonanie kolejnych zadań. Powtórzenie misji resetuje uzyskany wynik i pozwala na jego poprawę.
RGVqGf4uRFIrk
Grafika przedstawia komunikat wyświetlany po zakończeniu danego poziomu trudności, kiedy nie udało się otrzymać wymaganego minimum poprawnych odpowiedzi oraz przyciski zapisania otrzymanego wyniku oraz powtórzenie danego poziomu trudności od początku. Na grafice widać również element dekoracyjny w formie narysowanego awataru, na którego twarzy widać smutek.
Widok ekranu gry edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
Po rozwiązaniu wszystkich zadań z danej misji pojawia się podsumowanie. Jeśli udało się zdobyć wystarczającą liczbę punktów, można zapisać wynik, klikając przycisk „zapisz wynik” lub powtórzyć misję, klikając przycisk „powtórz misję”. Zapisanie wyniku utrwali rezultat i umożliwi wykonanie kolejnych zadań. Powtórzenie misji resetuje uzyskany wynik i pozwala na jego poprawę.
RaBltnwxswJR1
Grafika przedstawia komunikat wyświetlany po zakończeniu danego poziomu trudności, kiedy udało się otrzymać wymaganego minimum poprawnych odpowiedzi oraz przyciski zapisania otrzymanego wyniku oraz powtórzenie danego poziomu trudności od początku. Na grafice widać również element dekoracyjny w formie narysowanego awataru, na którego twarzy widać uśmiech.
Widok ekranu gry edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
W górnej części ekranu gry, po lewej stronie znajduje się pasek postępu. Po rozwiązaniu kolejnych zadań można monitorować poziom postępu w grze, liczbę zdobytych punktów oraz odznak. Po prawej stronie, w górnej części ekranu znajdują się interaktywne przyciski. Pomoc pozwala przejść do działu „Pytania i odpowiedzi”. Przycisk „Zamknij grę” pozwala na wyjście z gry.
RXF8b6pLEfJIs
Grafika przedstawia pasek postępu z lewej strony, na którym widać: Postęp dwukropek wartość procentowa; Punkty dwukropek wartość liczbowa; Odznaki dwukropek liczba otrzymanych odznak na liczbę wszystkich możliwych odznak do otrzymania.
Również na grafice z prawej strony znajdują się opcje pomocy czyli ikonę będącą znakiem zapytania w okręgu i słowo Pomoc oraz opcję zamknięcia gry czyli ikonę będącą okręgiem z pionową kreską nachodzącą okręg od góry i słowami Zamknij Grę.
Widok ekranu gry edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
Po kliknięciu przycisku „Pomoc”, na ekranie pojawia się okno „Pytania i odpowiedzi”. Opisane zostały tam zagadnienia z zakresu poligrafii.
RAXVmAs0Tqy6C
Widok ekranu z pytaniami i odpowiedziami
Widok ekranu z pytaniami i odpowiedziami
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
W przypadku korzystania wyłącznie z klawiatury należy użyć poniższych klawiszy:
Tabulator – przechodzenie pomiędzy przyciskami akcji;
Enter – wykonanie akcji (zaznacz, odznacz, przejdź dalej);
Strzałki – przewijanie zawartości okna lewo/prawo i góra dół.
Powiązane ćwiczenia
1. Terminy związane z łamaniem tekstu publikacji
Połącz w pary
1. Terminy związane z łamaniem tekstu publikacji
RfadQig0thnnc1
Połącz w pary słowa tak, aby stworzyły prawidłowe wyrażenia związane z łamaniem tekstu publikacji. łamanie Możliwe odpowiedzi: 1. tekstu, 2. 148 x 210 mm, 3. tabeli, 4. wydawniczy, 5. drukarskie A5 Możliwe odpowiedzi: 1. tekstu, 2. 148 x 210 mm, 3. tabeli, 4. wydawniczy, 5. drukarskie główka i boczek Możliwe odpowiedzi: 1. tekstu, 2. 148 x 210 mm, 3. tabeli, 4. wydawniczy, 5. drukarskie spady Możliwe odpowiedzi: 1. tekstu, 2. 148 x 210 mm, 3. tabeli, 4. wydawniczy, 5. drukarskie szkic Możliwe odpowiedzi: 1. tekstu, 2. 148 x 210 mm, 3. tabeli, 4. wydawniczy, 5. drukarskie
Połącz w pary słowa tak, aby stworzyły prawidłowe wyrażenia związane z łamaniem tekstu publikacji. łamanie Możliwe odpowiedzi: 1. tekstu, 2. 148 x 210 mm, 3. tabeli, 4. wydawniczy, 5. drukarskie A5 Możliwe odpowiedzi: 1. tekstu, 2. 148 x 210 mm, 3. tabeli, 4. wydawniczy, 5. drukarskie główka i boczek Możliwe odpowiedzi: 1. tekstu, 2. 148 x 210 mm, 3. tabeli, 4. wydawniczy, 5. drukarskie spady Możliwe odpowiedzi: 1. tekstu, 2. 148 x 210 mm, 3. tabeli, 4. wydawniczy, 5. drukarskie szkic Możliwe odpowiedzi: 1. tekstu, 2. 148 x 210 mm, 3. tabeli, 4. wydawniczy, 5. drukarskie
5. Błędy w składzie i łamaniu tekstów
Wstaw w tekst
5. Błędy w składzie i łamaniu tekstów
RoVY3b3KegXNw2
Uzupełnij luki w zdaniach, wybierając poprawne wyrażenia spośród znajdujących się pod tekstem dotyczącym błędów, które można popełnić w trakcie wykonywania składu i łamania tekstów. Jednym z ważnych aspektów projektowania publikacji jest skład i łamanie jej tekstu. Powinien on być przede wszystkim czytelny i złożony z określonymi zasadami. Należy starać się unikać błędów, czyli na przykład pozostawienie pierwszego wiersza 1. krawiec, 2. wielokrotnego, 3. szewc, 4. sierotami, 5. pierwszego, 6. bękart, 7. przedpokój, 8. akapitu, 9. wdowiec, 10. samogłoskach, 11. wdowa, 12. spójnikach, 13. ostatniego, 14. korytarz, 15. brzdąc, 16. jednowyrazowego na poprzednim łamie lub w kolumnie. Ten błąd to 1. krawiec, 2. wielokrotnego, 3. szewc, 4. sierotami, 5. pierwszego, 6. bękart, 7. przedpokój, 8. akapitu, 9. wdowiec, 10. samogłoskach, 11. wdowa, 12. spójnikach, 13. ostatniego, 14. korytarz, 15. brzdąc, 16. jednowyrazowego.
Niedozwolone jest również przeniesienie 1. krawiec, 2. wielokrotnego, 3. szewc, 4. sierotami, 5. pierwszego, 6. bękart, 7. przedpokój, 8. akapitu, 9. wdowiec, 10. samogłoskach, 11. wdowa, 12. spójnikach, 13. ostatniego, 14. korytarz, 15. brzdąc, 16. jednowyrazowego wiersza akapitu do następnego łamu lub kolumny, ponieważ wówczas utworzy się 1. krawiec, 2. wielokrotnego, 3. szewc, 4. sierotami, 5. pierwszego, 6. bękart, 7. przedpokój, 8. akapitu, 9. wdowiec, 10. samogłoskach, 11. wdowa, 12. spójnikach, 13. ostatniego, 14. korytarz, 15. brzdąc, 16. jednowyrazowego.
Do spotykanych często błędów w składzie należy również 1. krawiec, 2. wielokrotnego, 3. szewc, 4. sierotami, 5. pierwszego, 6. bękart, 7. przedpokój, 8. akapitu, 9. wdowiec, 10. samogłoskach, 11. wdowa, 12. spójnikach, 13. ostatniego, 14. korytarz, 15. brzdąc, 16. jednowyrazowego. Rozpoznamy go po utworzeniu pionowych, ukośnych świateł pomiędzy kolejnymi wierszami akapitu.
W składzie tekstu może wystąpić również 1. krawiec, 2. wielokrotnego, 3. szewc, 4. sierotami, 5. pierwszego, 6. bękart, 7. przedpokój, 8. akapitu, 9. wdowiec, 10. samogłoskach, 11. wdowa, 12. spójnikach, 13. ostatniego, 14. korytarz, 15. brzdąc, 16. jednowyrazowego, czyli błąd, który polega na zostawieniu zazwyczaj 1. krawiec, 2. wielokrotnego, 3. szewc, 4. sierotami, 5. pierwszego, 6. bękart, 7. przedpokój, 8. akapitu, 9. wdowiec, 10. samogłoskach, 11. wdowa, 12. spójnikach, 13. ostatniego, 14. korytarz, 15. brzdąc, 16. jednowyrazowego, bardzo krótkiego wiersza końcowego akapitu.
To pięć podstawowych błędów spotykanych w składzie tekstu. Projektując publikację, pamiętajmy, że poprawność i estetyka składu to czynniki wpływające na efekt końcowy.
Uzupełnij luki w zdaniach, wybierając poprawne wyrażenia spośród znajdujących się pod tekstem dotyczącym błędów, które można popełnić w trakcie wykonywania składu i łamania tekstów. Jednym z ważnych aspektów projektowania publikacji jest skład i łamanie jej tekstu. Powinien on być przede wszystkim czytelny i złożony z określonymi zasadami. Należy starać się unikać błędów, czyli na przykład pozostawienie pierwszego wiersza 1. krawiec, 2. wielokrotnego, 3. szewc, 4. sierotami, 5. pierwszego, 6. bękart, 7. przedpokój, 8. akapitu, 9. wdowiec, 10. samogłoskach, 11. wdowa, 12. spójnikach, 13. ostatniego, 14. korytarz, 15. brzdąc, 16. jednowyrazowego na poprzednim łamie lub w kolumnie. Ten błąd to 1. krawiec, 2. wielokrotnego, 3. szewc, 4. sierotami, 5. pierwszego, 6. bękart, 7. przedpokój, 8. akapitu, 9. wdowiec, 10. samogłoskach, 11. wdowa, 12. spójnikach, 13. ostatniego, 14. korytarz, 15. brzdąc, 16. jednowyrazowego.
Niedozwolone jest również przeniesienie 1. krawiec, 2. wielokrotnego, 3. szewc, 4. sierotami, 5. pierwszego, 6. bękart, 7. przedpokój, 8. akapitu, 9. wdowiec, 10. samogłoskach, 11. wdowa, 12. spójnikach, 13. ostatniego, 14. korytarz, 15. brzdąc, 16. jednowyrazowego wiersza akapitu do następnego łamu lub kolumny, ponieważ wówczas utworzy się 1. krawiec, 2. wielokrotnego, 3. szewc, 4. sierotami, 5. pierwszego, 6. bękart, 7. przedpokój, 8. akapitu, 9. wdowiec, 10. samogłoskach, 11. wdowa, 12. spójnikach, 13. ostatniego, 14. korytarz, 15. brzdąc, 16. jednowyrazowego.
Do spotykanych często błędów w składzie należy również 1. krawiec, 2. wielokrotnego, 3. szewc, 4. sierotami, 5. pierwszego, 6. bękart, 7. przedpokój, 8. akapitu, 9. wdowiec, 10. samogłoskach, 11. wdowa, 12. spójnikach, 13. ostatniego, 14. korytarz, 15. brzdąc, 16. jednowyrazowego. Rozpoznamy go po utworzeniu pionowych, ukośnych świateł pomiędzy kolejnymi wierszami akapitu.
W składzie tekstu może wystąpić również 1. krawiec, 2. wielokrotnego, 3. szewc, 4. sierotami, 5. pierwszego, 6. bękart, 7. przedpokój, 8. akapitu, 9. wdowiec, 10. samogłoskach, 11. wdowa, 12. spójnikach, 13. ostatniego, 14. korytarz, 15. brzdąc, 16. jednowyrazowego, czyli błąd, który polega na zostawieniu zazwyczaj 1. krawiec, 2. wielokrotnego, 3. szewc, 4. sierotami, 5. pierwszego, 6. bękart, 7. przedpokój, 8. akapitu, 9. wdowiec, 10. samogłoskach, 11. wdowa, 12. spójnikach, 13. ostatniego, 14. korytarz, 15. brzdąc, 16. jednowyrazowego, bardzo krótkiego wiersza końcowego akapitu.
To pięć podstawowych błędów spotykanych w składzie tekstu. Projektując publikację, pamiętajmy, że poprawność i estetyka składu to czynniki wpływające na efekt końcowy.
6. Elementy strony publikacji
Wstaw tekst na ilustrację
6. Elementy strony publikacji
R17HjUf42oXTR
Przeciągając prawidłowe wyrażenie, podpisz poszczególne ilustracje prezentujące elementy strony publikacji.
Przeciągając prawidłowe wyrażenie, podpisz poszczególne ilustracje prezentujące elementy strony publikacji.
R1FZsVJM7bR81
Uzupełnij luki w zdaniach, wybierając poprawne wyrażenia spośród znajdujących się pod tekstem. Synonimem kartki z tekstem umieszczonym na obu stronach jest 1. Kolumna, 2. szpalta, 3. stronica, 4. bocznica, 5. łam, 6. architraw.
1. Kolumna, 2. szpalta, 3. stronica, 4. bocznica, 5. łam, 6. architraw to pole zadruku publikacji, część strony ograniczonej marginesami zdefiniowanymi w trakcie wykonywania layoutu.
Pionowy blok tekstu, który ma zdefiniowaną szerokość i długość to 1. Kolumna, 2. szpalta, 3. stronica, 4. bocznica, 5. łam, 6. architraw.
Uzupełnij luki w zdaniach, wybierając poprawne wyrażenia spośród znajdujących się pod tekstem. Synonimem kartki z tekstem umieszczonym na obu stronach jest 1. Kolumna, 2. szpalta, 3. stronica, 4. bocznica, 5. łam, 6. architraw.
1. Kolumna, 2. szpalta, 3. stronica, 4. bocznica, 5. łam, 6. architraw to pole zadruku publikacji, część strony ograniczonej marginesami zdefiniowanymi w trakcie wykonywania layoutu.
Pionowy blok tekstu, który ma zdefiniowaną szerokość i długość to 1. Kolumna, 2. szpalta, 3. stronica, 4. bocznica, 5. łam, 6. architraw.
9. Usuwanie błędów w składzie tekstu
Jednokrotny wybór
9. Usuwanie błędów w składzie tekstu
Obejrzyj nagranie i spośród podanych odpowiedzi wybierz tę, która przedstawiona jest w filmie.
R1Qtv5I1Bmha9
Film nawiązujący do treści materiału
Film nawiązujący do treści materiału
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
Film nawiązujący do treści materiału
RwElJH4ko5h3I2
Najczęściej spotykanymi błędami w składzie tekstu są: wiszące spójniki, bękarty, wdowy, szewce. W filmie pokazane jest, w jaki sposób usuwać w składzie tekstu:
RxAuHFnvPN28X
Uzupełnij luki w zdaniach, wybierając poprawne wyrażenia spośród znajdujących się pod tekstem dotyczącym błędów w składzie tekstu.
Uzupełnij luki w zdaniach, wybierając poprawne wyrażenia spośród znajdujących się pod tekstem dotyczącym błędów w składzie tekstu.
10. Font szeryfowy i bezszeryfowy
Puzzle Puzzle Połącz w pary
10. Font szeryfowy i bezszeryfowy
R1MDHhg07gx4R
Przesuwając poszczególne kafelki, ułóż puzzle przedstawiające dwie publikacje z zastosowaniem fontu szeryfowego i bezszeryfowego. Po ułożeniu puzzli wskaż, który font został przedstawiony na ilustracji.
Przesuwając poszczególne kafelki, ułóż puzzle przedstawiające dwie publikacje z zastosowaniem fontu szeryfowego i bezszeryfowego. Po ułożeniu puzzli wskaż, który font został przedstawiony na ilustracji.
RaO5S4YvRSofF
R1T6JIvmyCh2m1
Po ułożeniu puzzli wskaż, który font został przedstawiony na ilustracji.
Po ułożeniu puzzli wskaż, który font został przedstawiony na ilustracji.
RQ3JBMMe1driu1
Uzupełnij luki w zdaniach, wybierając poprawne wyrażenia spośród znajdujących się pod tekstem.
Uzupełnij luki w zdaniach, wybierając poprawne wyrażenia spośród znajdujących się pod tekstem.
1
Materiały powiązane
Materiały powiązane
D15jnve8xR14QNDPwxLdzT
Film instruktażowy (tutorial), Skład i łamanie publikacji drukowanych
Film instruktażowy (tutorial), Skład i łamanie publikacji drukowanych
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.