E-materiały do kształcenia zawodowego

Zastosowanie zasad składu i łamania

PGF.04 Przygotowywanie oraz wykonywanie prac graficznych i publikacji cyfrowych - Technik grafiki i poligrafii cyfrowej 311943

Zasady składu i łamania publikacji

GRA EDUKACYJNA

1
RbnZeozH1xKcd
Nagranie
RWSZiyk6XnwVj
Gra edukacyjna Zasady składu i łamania publikacji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
RjhbjJVukLC2F2
Ćwiczenie 1
Uzupełnij luki w zdaniach, wybierając poprawne wyrażenia spośród znajdujących się pod tekstem dotyczącym zasad składu i łamania publikacji. Dział DTP otrzymuje zlecenie wykonania składu i łamania publikacji. Podstawą opracowania 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit jest określenie podstawowych jego parametrów. Pierwszym parametrem, który musisz określić jest 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit publikacji. Trzeba pamiętać, że określa się go na podstawie wymiarów 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit publikacji, nie kart po rozłożeniu.

Kolejnym krokiem jest określenie wielkości 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit na stronicy publikacji na podstawie szkicu 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit. Ich zmiana podczas projektowania publikacji wpływa na cały skład  i łamanie publikacji.

Następnym istotnym parametrem jest liczba 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit w publikacji. Na podstawie szkicu wydawniczego określ ich liczbę w projektowanej publikacji. Pozostałe dwa podstawowe elementy na szkicu publikacji to: stronica i 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit.

Podstawową jednostką składu testu gładkiego jest 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit, czyli wyodrębniona myśl, fragment tekstu, rozpoczynający się wierszem, zwanym 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit, a zamykany wierszem końcowym.

Wiedząc, że składany tekst jest przeznaczony do ciągłego czytania, dobiera się do składu font, zwany 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit. Dzięki 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit, czyli poprzecznym lub ukośnym zakończeniom głównych liter danego kroju pisma, wzrok w naturalny w sposób podąża za tymi kreskami, a to ułatwia czytanie długich tekstów.

W składanym tekście w wierszu pozostał wiszący 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit. Możesz sprawdzać automatycznie całą publikację i zastosować tzw. kod GREP. Ale to jeden wiersz, w związku z tym wystarczy zmiana lokalna tekstu. Do tego celu użyjesz narzędzia typograficznego pozwalającego na lokalną zmianę składu partii tekstu, czyli 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit - lokalnej zmiany światła pomiędzy znakami w zaznaczonej partii tekstu.

Podczas wykonywania składu i łamania publikacji warto sprawdzić czy tekst nie jest pozbawiony błędów w pisowni oraz błędów 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit. W składzie mogą wystąpić takie błędy jak: bękart, szewc, wdowa, korytarz, sieroty. Błąd, który polega na zostawieniu, zazwyczaj jednowyrazowego, bardzo krótkiego wiersza końcowego akapitu to 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit. Weryfikację poprawności wykonanego składu robi 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit, który wychwytując błędy w składzie publikacji nanosi 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit.

Publikacja to nie tylko sam tekst, ale również 1. akapitowym, 2. wydawniczego, 3. wdowa, 4. złożonej, 5. spójnik, 6. layoutu, 7. korektor, 8. format, 9. grafika, 10. trackingu, 11. typograficznych, 12. łamów, 13. szeryfom, 14. szeryfowym, 15. kolumna, 16. marginesów, 17. znaki korektorskie, 18. akapit, a jej poprawne łączenie z tekstem to ważna umiejętność podczas wykonywania składu i łamania publikacji.
11
Instrukcja korzystania z gry edukacyjnej

Gra edukacyjna – Organizacja stanowiska pracy w drukarni wymaga trybu pełnoekranowego. Aby przejść do tego trybu, należy kliknąć przycisk: „Włącz tryb pełnoekranowy”.

RN6pgeXCyiv0S
Widok ekranu gry edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po włączeniu trybu pełnoekranowego pojawia się ekran początkowy gry z jej opisem.

Aby przejść do gry, należy kliknąć przycisk: „Rozpocznij grę”.

R1ILgGBa9exeU
Widok ekranu gry edukacyjnej Zasady składu i łamania publikacji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Aby rozpocząć rozwiązywanie zadań, należy kliknąć przycisk „Rozpocznij”.

R1OYtto3NmbiG
Widok ekranu gry edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

W kolejnym oknie znajduje się menu wyboru roli oraz poziomu trudności. Poziom można rozpocząć, klikając przycisk „Rozpocznij”.

R6qsJl3hxSC31
Widok ekranu gry edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po wybraniu poziomu trudności na ekranie wyświetli się ekran wprowadzający do wybranej misji, gdzie należy nacisnąć „Przejdź do wykonania zlecenia”, aby rozpocząć.

RN3naMX28vUHj
Widok ekranu gry edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Następnie pojawi się zadanie, które należy rozwiązać, a następnie nacisnąć przycisk „Zatwierdź odpowiedź”.

R1FvAM9OJvNNW
Widok ekranu gry edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

W przypadku poprawnego rozwiązania zadania pojawia się informacja zwrotna. Aby przejść do kolejnego zadania należy kliknąć przycisk „Kontynuuj”.

R1Fi9xsadErk6
Widok ekranu gry edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

W przypadku błędnie rozwiązanego zadania pojawia się informacja zwrotna. Aby  przejść do kolejnego zadania należy kliknąć przycisk „Kontynuuj”.

R10N7yS5OxRsl
Widok ekranu gry edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po rozwiązaniu wszystkich zadań z danej misji pojawia się podsumowanie. Jeśli nie udało się zdobyć wystarczającej liczby punktów, można zapisać wynik, klikając przycisk „Zapisz wynik” lub powtórzyć misję, klikając przycisk „Powtórz misję”. Zapisanie wyniku utrwali rezultat i umożliwi wykonanie kolejnych zadań. Powtórzenie misji resetuje uzyskany wynik i pozwala na jego poprawę.

RGVqGf4uRFIrk
Widok ekranu gry edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po rozwiązaniu wszystkich zadań z danej misji pojawia się podsumowanie. Jeśli udało się zdobyć wystarczającą liczbę punktów, można zapisać wynik, klikając przycisk „zapisz wynik” lub powtórzyć misję, klikając przycisk „powtórz misję”. Zapisanie wyniku utrwali rezultat i umożliwi wykonanie kolejnych zadań. Powtórzenie misji resetuje uzyskany wynik i pozwala na jego poprawę.

RaBltnwxswJR1
Widok ekranu gry edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

W górnej części ekranu gry, po lewej stronie znajduje się pasek postępu. Po rozwiązaniu kolejnych zadań można monitorować poziom postępu w grze, liczbę zdobytych punktów oraz odznak. Po prawej stronie, w górnej części ekranu znajdują się interaktywne przyciski. Pomoc pozwala przejść do działu „Pytania i odpowiedzi”. Przycisk „Zamknij grę” pozwala na wyjście z gry.

RXF8b6pLEfJIs
Widok ekranu gry edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po kliknięciu przycisku „Pomoc”, na ekranie pojawia się okno „Pytania i odpowiedzi”. Opisane zostały tam zagadnienia z zakresu poligrafii.

RAXVmAs0Tqy6C
Widok ekranu z pytaniami i odpowiedziami
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

W przypadku korzystania wyłącznie z klawiatury należy użyć poniższych klawiszy:

  • Tabulator – przechodzenie pomiędzy przyciskami akcji;

  • Enter – wykonanie akcji (zaznacz, odznacz, przejdź dalej);

  • Strzałki – przewijanie zawartości okna lewo/prawo i góra dół.

Powiązane ćwiczenia

1
Materiały powiązane