Basia stwierdziła, że liczby nie można podzielić przez . Zosia się z nią nie zgodziła i twierdzi, że można. Kto ma rację Basia czy Zosia? A może obie mają rację? Przekonajmy się.
Argumenty Basi
R1HaiU8B9HFpa1
Animacja na przykładzie kasztanów pokazuje, w jaki sposób można podzielić liczbę dwanaście.
Animacja na przykładzie kasztanów pokazuje, w jaki sposób można podzielić liczbę dwanaście.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Animacja na przykładzie kasztanów pokazuje, w jaki sposób można podzielić liczbę dwanaście.
A spróbuj z kasztanów ułożyć prostokąt z pięciu rzędów kasztanów. Nie da się!
Argumenty Zosi
Dzielić można też tak:
R1ML0GB7NCYai1
Na rysunku 12 kasztanów. Podzielono je na 5 rzędów po dwa kasztany w każdym. Zostały 2 kasztany. Działanie: 12 dzielone przez 5 =2 reszty 2.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Sądząc po argumentach, Basia najwyraźniej miała na uwadze podzielność liczby przez . Liczba jest podzielna przez , gdy dzieli się przez bez reszty, zatem liczba nie jest podzielna przez . Rację natomiast miała Zosia, co również ładnie zobrazowała. Liczbę można podzielić przez , ale w wyniku dzielenia pozostanie reszta .
Przykład 1
RhJjUrF9tfZKk1
Animacja na przykładzie kasztanów pokazuje dzielenie liczby jedenaście z resztą.
Animacja na przykładzie kasztanów pokazuje dzielenie liczby jedenaście z resztą.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Animacja na przykładzie kasztanów pokazuje dzielenie liczby jedenaście z resztą.
R1HQCD8q4I21j1
Ćwiczenie 1
Na rysunku 15 kasztanów. Podzielono je na 3 rzędy po cztery kasztany w każdym. Zostały 3 kasztany.
Na rysunku 15 kasztanów. Podzielono je na 3 rzędy po cztery kasztany w każdym. Zostały 3 kasztany.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RnRGMpjBzUwi8
Ćwiczenie 1
Mamy piętnaście kasztanów i chcemy je ułożyć w rzędach po kasztany w każdym. Ile kasztanów będzie się znajdowało w jednej kolumnie? Uzupełnij poniższe obliczenia oraz odpowiedź. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz odpowiednią liczbę lub słowo. Obliczenia: Uzupełnij obliczenia:1. sześciu, 2. , 3. , 4. trzy, 5. , 6. , 7. , 8. , 9. czterech, 10. =1. sześciu, 2. , 3. , 4. trzy, 5. , 6. , 7. , 8. , 9. czterech, 10. r 1. sześciu, 2. , 3. , 4. trzy, 5. , 6. , 7. , 8. , 9. czterech, 10. . Odpowiedź: W jednej kolumnie mogą znajdować się 1. sześciu, 2. , 3. , 4. trzy, 5. , 6. , 7. , 8. , 9. czterech, 10. kasztany oraz 1. sześciu, 2. , 3. , 4. trzy, 5. , 6. , 7. , 8. , 9. czterech, 10. pozostaną poza rzędami.
Mamy piętnaście kasztanów i chcemy je ułożyć w rzędach po kasztany w każdym. Ile kasztanów będzie się znajdowało w jednej kolumnie? Uzupełnij poniższe obliczenia oraz odpowiedź. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz odpowiednią liczbę lub słowo. Obliczenia: Uzupełnij obliczenia:1. sześciu, 2. , 3. , 4. trzy, 5. , 6. , 7. , 8. , 9. czterech, 10. =1. sześciu, 2. , 3. , 4. trzy, 5. , 6. , 7. , 8. , 9. czterech, 10. r 1. sześciu, 2. , 3. , 4. trzy, 5. , 6. , 7. , 8. , 9. czterech, 10. . Odpowiedź: W jednej kolumnie mogą znajdować się 1. sześciu, 2. , 3. , 4. trzy, 5. , 6. , 7. , 8. , 9. czterech, 10. kasztany oraz 1. sześciu, 2. , 3. , 4. trzy, 5. , 6. , 7. , 8. , 9. czterech, 10. pozostaną poza rzędami.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R5gHMrsS5DIFf1
Ćwiczenie 2
Na rysunku 27 kasztanów. Podzielono je na 5 rzędów po pięć kasztanów w każdym. Zostały 2 kasztany.
Na rysunku 27 kasztanów. Podzielono je na 5 rzędów po pięć kasztanów w każdym. Zostały 2 kasztany.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rs8eO2lqQG5X8
Ćwiczenie 2
Mamy dwadzieścia siedem kasztanów i chcemy je ułożyć w pięciu rzędach. Ile kasztanów będzie znajdowało się w jednym rzędzie? Uzupełnij tekst odpowiednimi liczbami. Uzupełnij obliczenia Tu uzupełnijTu uzupełnij=Tu uzupełnij r Tu uzupełnij. Oznacz to, że w każdym rzędzie znajduję się po Tu uzupełnij kasztanów i Tu uzupełnij kasztany pozostają poza rzędami.
Mamy dwadzieścia siedem kasztanów i chcemy je ułożyć w pięciu rzędach. Ile kasztanów będzie znajdowało się w jednym rzędzie? Uzupełnij tekst odpowiednimi liczbami. Uzupełnij obliczenia Tu uzupełnijTu uzupełnij=Tu uzupełnij r Tu uzupełnij. Oznacz to, że w każdym rzędzie znajduję się po Tu uzupełnij kasztanów i Tu uzupełnij kasztany pozostają poza rzędami.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RcgXd2N2DJIYi1
Ćwiczenie 3
Na rysunku 23 kasztany. Podzielono je na 4 rzędy po pięć kasztanów w każdym. Zostały 3 kasztany.
Na rysunku 23 kasztany. Podzielono je na 4 rzędy po pięć kasztanów w każdym. Zostały 3 kasztany.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
ROa56SvlDqOWG
Ćwiczenie 3
Mamy dwadzieścia trzy kasztany i chcemy je ułożyć w rzędach po kasztanów w każdym. Ile kasztanów będzie się znajdowało w jednej kolumnie? Uzupełnij luki w poniższych obliczeniach oraz odpowiedzi, wpisując odpowiednie liczby. Obliczenia: Tu uzupełnijTu uzupełnij=Tu uzupełnij r Tu uzupełnij. Odpowiedź: Oznacza to, że w każdej kolumnie znajdują się Tu uzupełnij kasztany i Tu uzupełnij pozostają poza kolumnami i rzędami.
Mamy dwadzieścia trzy kasztany i chcemy je ułożyć w rzędach po kasztanów w każdym. Ile kasztanów będzie się znajdowało w jednej kolumnie? Uzupełnij luki w poniższych obliczeniach oraz odpowiedzi, wpisując odpowiednie liczby. Obliczenia: Tu uzupełnijTu uzupełnij=Tu uzupełnij r Tu uzupełnij. Odpowiedź: Oznacza to, że w każdej kolumnie znajdują się Tu uzupełnij kasztany i Tu uzupełnij pozostają poza kolumnami i rzędami.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 4
Basia zebrała kasztany w parku, chce z nich ułożyć prostokąt o jak największej ilości kolumn, po dwa kasztany w każdej.
Ry5wfwbiNQpwH
Na rysunku 9 kasztanów. Podzielono je na 2 rzędy po cztery kasztany w każdym. Został 1 kasztan.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Basia zebrała kasztanów w parku, chce z nich ułożyć prostokąt o jak największej ilości kolumn, po dwa kasztany w każdej.
RGDnDLQZfmVaG
Dopasuj do rysunku jedno z obliczeń. Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. reszta , 2. reszta , 3. reszta , 4. reszta , 5. reszta
reszta
reszta
reszta
reszta
reszta
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 5
Basia zbierała kasztany w parku, chce z nich ułożyć prostokąt z pięciu kolumn.
RGDGXwSxe2qBD1
Na rysunku 7 kasztanów. Podzielono je na 1 rząd pięciu kasztanów. Zostały 2 kasztany.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Basia zebrała w parku kasztanów, chce z nich ułożyć prostokąt z pięciu kolumn.
RHXrNyEbhHVKn
Dopasuj do rysunku jedno z obliczeń. Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. reszta , 2. reszta , 3. reszta , 4. reszta , 5. reszta
reszta
reszta
reszta
reszta
reszta
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 6
Basia zbierała kasztany w parku, chce z nich ułożyć prostokąt z pięciu kolumn.
RCYFUTsNSQk6s1
Na rysunku 19 kasztanów. Podzielono je na 3 rzędy po pięć kasztanów w każdym. Zostały 4 kasztany.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Basia zebrała kasztanów w parku, chce z nich ułożyć prostokąt z pięciu kolumn.
RGoDibFsIRnfj
Dopasuj do rysunku jedno z obliczeń. Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. reszta , 2. reszta , 3. reszta , 4. reszta , 5. reszta
reszta
reszta
reszta
reszta
reszta
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 7
Basia zbierała kasztany w parku, chce z nich ułożyć prostokąt z trzech kolumn.
RdFRPCFTOr4rG1
Na rysunku 8 kasztanów. Podzielono je na 2 rzędy po trzy kasztany w każdym. Zostały 2 kasztany.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Basia zebrała kasztanów w parku, chce z nich ułożyć prostokąt z trzech kolumn.
Rcvrw06cu0fqI
Dopasuj do rysunku jedno z obliczeń. Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. reszta , 2. reszta , 3. reszta , 4. reszta , 5. reszta
reszta
reszta
reszta
reszta
reszta
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 2
Spójrz, ile może wynosić reszta z dzielenia przez .
; ,
; ,
; .
Reszta musi być zawsze mniejsza od liczby, przez którą dzielimy.
2
Ćwiczenie 8
Zaznacz, na którym rysunku poprawnie wykonano dzielenie z resztą? Zaznacz prawidłową odpowiedź.
RUYxbEFkl4WVU
Wysłuchaj nagrania abstraktu, ułóż do niego pytania i zadaj je koledze.
Wysłuchaj nagrania abstraktu, ułóż do niego pytania i zadaj je koledze.
63202
63203
63205
63206
63209
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1I7H2GXG8t37
Zaznacz odpowiedzi zawierające poprawnie wykonane dzielenie z resztą. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 3
RDZAoLJ0bgHxJ1
Animacja na przykładzie cukierków pokazuje dzielenie liczby czternaście z resztą.
Animacja na przykładzie cukierków pokazuje dzielenie liczby czternaście z resztą.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Animacja na przykładzie cukierków pokazuje dzielenie liczby czternaście z resztą.
2
Ćwiczenie 9
R12B8x4S7qIls
Na rysunku 15 cukierków. Podzielono je na 4 grupy po 3 cukierki. Zostały 3 cukierki.
Na rysunku 15 cukierków. Podzielono je na 4 grupy po 3 cukierki. Zostały 3 cukierki.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1ayp4hdGJXg7
Ćwiczenie 9
Pani w sklepie ze słodyczami pakuje cukierki w zestawy po trzy każdy. Ile zestawów jest w stanie wykonać , jeżeli ma cukierków do dyspozycji. Uzupełnij poniższe obliczenia oraz odpowiedź. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz odpowiednią liczbę. Obliczenia: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. =1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. r 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. . Odpowiedź: Oznacza to, że można wykonać 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. zestawy oraz 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. cukierek zostanie nie wykorzystany.
Pani w sklepie ze słodyczami pakuje cukierki w zestawy po trzy każdy. Ile zestawów jest w stanie wykonać , jeżeli ma cukierków do dyspozycji. Uzupełnij poniższe obliczenia oraz odpowiedź. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz odpowiednią liczbę. Obliczenia: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. =1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. r 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. . Odpowiedź: Oznacza to, że można wykonać 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. zestawy oraz 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. cukierek zostanie nie wykorzystany.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 10
R1amiHNDACvFC
Na rysunku 21 cukierków. Podzielono je na 4 grupy po 5 cukierków. Został 1 cukierek.
Na rysunku 21 cukierków. Podzielono je na 4 grupy po 5 cukierków. Został 1 cukierek.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RRDXRLIso3kDB
Ćwiczenie 10
Pani w sklepie ze słodyczami pakuje cukierki w zestawy po pięć każdy. Ile zestawów jest w stanie wykonać , jeżeli ma cukierków do dyspozycji. Uzupełnij luki w poniższych obliczeniach oraz odpowiedzi, wpisując odpowiednią liczbę. Obliczenia: Tu uzupełnijTu uzupełnij=Tu uzupełnij r Tu uzupełnij. Odpowiedź: Można wykonać Tu uzupełnij zestawy cukierków, przy czym Tu uzupełnij cukierek zostanie nie wykorzystany.
Pani w sklepie ze słodyczami pakuje cukierki w zestawy po pięć każdy. Ile zestawów jest w stanie wykonać , jeżeli ma cukierków do dyspozycji. Uzupełnij luki w poniższych obliczeniach oraz odpowiedzi, wpisując odpowiednią liczbę. Obliczenia: Tu uzupełnijTu uzupełnij=Tu uzupełnij r Tu uzupełnij. Odpowiedź: Można wykonać Tu uzupełnij zestawy cukierków, przy czym Tu uzupełnij cukierek zostanie nie wykorzystany.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RXOvsBZT2b0A02
Ćwiczenie 12
Kolumna wojska zamierza maszerować czwórkami. Nie jest to niestety możliwe, ponieważ jest żołnierzy. Oznacza to, że ostatni rząd kolumny będzie niepełny. Ilu żołnierzy będzie liczył ostatni rząd tej kolumny? Uzupełnij poniższe obliczenia oraz odpowiedź. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz odpowiednią liczbę lub słowo. Obliczenia: 1. , 2. , 3. trzech, 4. czterech, 5. , 6. , 7. dwóch, 8. pięciu, 9. , 10. , 11. , 12. r 1. , 2. , 3. trzech, 4. czterech, 5. , 6. , 7. dwóch, 8. pięciu, 9. , 10. , 11. , 12. Odpowiedź: W ostatnim rzędzie będzie 1. , 2. , 3. trzech, 4. czterech, 5. , 6. , 7. dwóch, 8. pięciu, 9. , 10. , 11. , 12. żołnierzy.
Kolumna wojska zamierza maszerować czwórkami. Nie jest to niestety możliwe, ponieważ jest żołnierzy. Oznacza to, że ostatni rząd kolumny będzie niepełny. Ilu żołnierzy będzie liczył ostatni rząd tej kolumny? Uzupełnij poniższe obliczenia oraz odpowiedź. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz odpowiednią liczbę lub słowo. Obliczenia: 1. , 2. , 3. trzech, 4. czterech, 5. , 6. , 7. dwóch, 8. pięciu, 9. , 10. , 11. , 12. r 1. , 2. , 3. trzech, 4. czterech, 5. , 6. , 7. dwóch, 8. pięciu, 9. , 10. , 11. , 12. Odpowiedź: W ostatnim rzędzie będzie 1. , 2. , 3. trzech, 4. czterech, 5. , 6. , 7. dwóch, 8. pięciu, 9. , 10. , 11. , 12. żołnierzy.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RMjRvPZKNXuSt2
Ćwiczenie 13
Klasa liczy osób. Uczniowie próbowali ustawić się parami, ale im się to nie udało. Ile osób zostało bez pary? Uzupełnij poniższe obliczenia oraz odpowiedź. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz odpowiednią liczbę lub wyrażenie. Obliczenia: 1. , 2. jeden uczeń, 3. , 4. , 5. , 6. dwóch uczniów, 7. , 8. czterech uczniów, 9. trzech uczniów, 10. r 1. , 2. jeden uczeń, 3. , 4. , 5. , 6. dwóch uczniów, 7. , 8. czterech uczniów, 9. trzech uczniów, 10. Odpowiedź: Bez pary zostanie 1. , 2. jeden uczeń, 3. , 4. , 5. , 6. dwóch uczniów, 7. , 8. czterech uczniów, 9. trzech uczniów, 10. .
Klasa liczy osób. Uczniowie próbowali ustawić się parami, ale im się to nie udało. Ile osób zostało bez pary? Uzupełnij poniższe obliczenia oraz odpowiedź. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz odpowiednią liczbę lub wyrażenie. Obliczenia: 1. , 2. jeden uczeń, 3. , 4. , 5. , 6. dwóch uczniów, 7. , 8. czterech uczniów, 9. trzech uczniów, 10. r 1. , 2. jeden uczeń, 3. , 4. , 5. , 6. dwóch uczniów, 7. , 8. czterech uczniów, 9. trzech uczniów, 10. Odpowiedź: Bez pary zostanie 1. , 2. jeden uczeń, 3. , 4. , 5. , 6. dwóch uczniów, 7. , 8. czterech uczniów, 9. trzech uczniów, 10. .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RRMzk8ZyOFHiT3
Ćwiczenie 14
Klasa liczy osób W ilu rzędach mogą ustawić się uczniowie, tak aby w każdym rzędzie było po tyle samo osób? Wpisz odpowiednie liczby w kolejności rosnącej w puste pola. Odpowiedź: Uczniowie mogą się ustawić w Tu uzupełnij,Tu uzupełnij,Tu uzupełnij,Tu uzupełnij,Tu uzupełnij oraz Tu uzupełnij rzędach.
Klasa liczy osób W ilu rzędach mogą ustawić się uczniowie, tak aby w każdym rzędzie było po tyle samo osób? Wpisz odpowiednie liczby w kolejności rosnącej w puste pola. Odpowiedź: Uczniowie mogą się ustawić w Tu uzupełnij,Tu uzupełnij,Tu uzupełnij,Tu uzupełnij,Tu uzupełnij oraz Tu uzupełnij rzędach.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RlkSMyt0ttAF03
Ćwiczenie 15
Na wycieczkę szkolną wybierają się osoby - nauczyciele i uczniowie. W każdym z autobusów firmy Zebra zmieszczą się maksymalnie osoby. Ile autobusów trzeba zamówić? Uzupełnij poniższe obliczenia oraz odpowiedź. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz odpowiednią liczbę lub słowo. Obliczenia: 1. pięć, 2. , 3. dwa, 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. cztery, 10. trzy r 1. pięć, 2. , 3. dwa, 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. cztery, 10. trzy Odpowiedź: Na wycieczkę szkolną trzeba zamówić 1. pięć, 2. , 3. dwa, 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. cztery, 10. trzy autobusy.
Na wycieczkę szkolną wybierają się osoby - nauczyciele i uczniowie. W każdym z autobusów firmy Zebra zmieszczą się maksymalnie osoby. Ile autobusów trzeba zamówić? Uzupełnij poniższe obliczenia oraz odpowiedź. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz odpowiednią liczbę lub słowo. Obliczenia: 1. pięć, 2. , 3. dwa, 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. cztery, 10. trzy r 1. pięć, 2. , 3. dwa, 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. cztery, 10. trzy Odpowiedź: Na wycieczkę szkolną trzeba zamówić 1. pięć, 2. , 3. dwa, 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. cztery, 10. trzy autobusy.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
31
Ćwiczenie 16
Rs4xtNdR0XICO
Uzupełnij komórki tabeli, wpisując odpowiednie wartości.
Uzupełnij komórki tabeli, wpisując odpowiednie wartości.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RgnJ2Ehl4NV1B
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.