Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

A History of Britain – ćwiczenia w czytaniu

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Celem lekcji jest doskonalenie sprawności mówienia i czytania o historii Wielkiej Brytanii.

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna wyrażenia związane z historią,

  • zna wymowę i znaczenie nowych wyrażeń,

  • zna najważniejsze fakty z historii Wielkiej Brytanii,

  • wie, jak zaprezentować przeczytany tekst.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi historii,

  • prezentuje wiadomości na temat historii Wielkiej Brytanii,

  • ćwiczy sprawność mówienia i czytania,

  • wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji rozmowy o historii,

  • wykonuje ćwiczenia związane z tematem,

  • ćwiczy wymowę,

  • wyraża opinie,

  • wykonuje ćwiczenia sprawdzające rozumienie tekstu.

c) Postawy

Uczeń:

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,

  • nie obawia się prezentować swoich wiadomości na forum klasy.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, ćwiczebna

Forma: praca w grupach, zespole i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Materiały i zdjęcia dotyczące historii Wielkiej Brytanii, słowniki, dodatkowe ćwiczenia na rozumienie (ksero)

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie czytać i mówić o historii Wielkiej Brytanii. Dokonacie prezentacji wybranego okresu historycznego. Będziecie wykonywać różne ćwiczenia pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego”. Sprawdza, czy uczniowie odrobili pracę domową.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel pyta uczniów, co wiedzą na temat historii Wielkiej Brytanii. Uczniowie odpowiadają ustnie.

  2. Nauczyciel rozdaje uczniom materiały o historii Wielkiej Brytanii i prosi o przeczytanie ich i przygotowanie się do ich streszczenia oraz opisu. Nauczyciel rozdaje uczniom potrzebne zdjęcia. Sprawdza postępy pracy uczniów, chodząc po sali i pomagając uczniom w zrozumieniu tekstów.

  3. Nauczyciel rozdaje uczniom ćwiczenia do wykonania podczas prezentacji lub po jej wysłuchaniu (załącznik 1). Można do tego celu wykorzystać pytania znajdujące się na końcu książki.

  4. Każda grupa prezentuje swój odcinek historii. Ma na to około 5 minut. W międzyczasie pozostali uczniowie wykonują ćwiczenie sprawdzające stopień rozumienia tekstu.

  5. Uczniowie kończą uzupełnianie ćwiczeń, a następnie sprawdzają odpowiedzi wspólnie z nauczycielem.

  6. Nauczyciel opowiada ciekawostki z historii Wielkiej Brytanii.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś wiadomości.

5. Bibliografia

  1. Beddall F., A History of Britain, Pearson Longman, Harlow 2006.

  2. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

6. Załączniki

Karta pracy ucznia

Załącznik 1

  1. Who attacked Britain?

  2. What did Boudica do?

  3. What are four countries in the United Kingdom?

  4. Why is Henry VIII famous?

  5. What did Elizabeth I do?

  6. What did Shakespeare write?

  7. Who was Cromwell?

  8. Queen Victoria was………………………………………………

  9. Churchill was………………………………………………………

  10. What religion is the most important in Britain?

  11. What is Commonwealth?

b) Zadanie domowe

  1. Przygotuj prezentację multimedialną swojego odcinka historii Wielkiej Brytanii w programie PowerPoint (max. 10 slajdów).

  2. Naucz się poznanych dzisiaj wiadomości.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Można zlecić uczniom na poprzedniej lekcji zapoznanie się z najważniejszymi faktami z historii Wielkiej Brytanii. Uczniowie na lekcji powinni stworzyć krótkie opisy na podstawie przeczytanych materiałów, a w domu rozwinąć je w prezentacje multimedialne. Ważna jest tu praca w grupie i umiejętność czytania ze zrozumieniem. Każda grupa powinna mieć wystarczająco dużo czasu na przedstawienie swojej pracy oraz uzupełnienie ćwiczenia na rozumienie. Po lekcji uczeń powinien znać najważniejsze fakty z historii Wielkiej Brytanii oraz wyrażenia związane z historią (rule, battle, century, conquer, defeat, empire, independence, poverty, etc.).

RhRcirjqlwRhw

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 105.76 KB w języku polskim
R17FH0t59I9gh

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.00 KB w języku polskim