A home in space – ćwiczenia w czytaniu
A home in space – ćwiczenia w czytaniu
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie sprawności czytania oraz poszerzenie słownictwa związanego z kosmosem.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
strategie czytania ze zrozumieniem (przewidywanie),
strategie rozwiązywania typowych ćwiczeń maturalnych (dopasowywanie nagłówków do fragmentów tekstu),
słownictwo związane z kosmosem.
b) Umiejętności
Uczeń:
praktycznie posługuje się słownictwem związanym z kosmosem,
ćwiczy sprawność czytania i mówienia,
wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń, dyskutując na temat tekstu z podręcznika,
wykonuje ćwiczenia związane z tematem (uzupełnia ćwiczenia, dopasowuje nagłówki do fragmentów tekstu, stosuje typowe dla tematu słownictwo, czyta tekst, rozmawia o tekście, odpowiada na pytania do tekstu),
wyraża opinie na temat tekstu.
c) Postawy
Uczeń:
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,
nie wstydzi się prezentować posiadanych wiadomości na temat kosmosu.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, pogadanka, ćwiczebna, mapa skojarzeń, praca z tekstem, gra dydaktyczna
Forma: praca w parach, grupach, zespole
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie czytać tekst oraz wykonywać związane z nim ćwiczenia tak, aby przygotować się do pisemnego egzaminu maturalnego”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie w parach rysunku, mapy skojarzeń – mapy kosmosu, na której zaznaczą najważniejsze jego elementy (gwiazdy, słońce, planety, etc.). Uczniowie przygotowują się (mogą korzystać z podręcznika), a nauczyciel monitoruje ich pracę, chodząc po sali. Po upływie wyznaczonego czasu ok. 3‑4 minuty), uczniowie prezentują swoje prace. Nauczyciel uzupełnia ich wiedzę, podając dodatkowe słowa.
Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 20., opisują zamieszczone tam zdjęcie.
Uczniowie zapoznają się z treścią ćwiczenia 1. i rozmawiają z nauczycielem o strategii czytania – przewidywaniu. Następnie wykonują ćwiczenie, przewidując o czym będzie tekst (test wyboru).
Kilku uczniów czyta tekst na głos, a reszta słucha i wykonuje zadanie 3/21 – dopasowuje pytania z tego ćwiczenia (nagłówki) do fragmentów tekstu. Po zakończeniu pracy, uczniowie czytają swoje odpowiedzi, a potem nauczyciel zadaje im pytania odnoszące się do treści tekstu. Ochotnicy zgłaszaja się do odpowiedzi.
Uczniowie w parach przygotowują odpowiedzi do ćwiczenia 4/21. Każda para ma przydzielone swoje pytanie. Nauczyciel monitoruje ich pracę. Po upływie kilku minut nauczyciel wyznacza uczniów do odpowiedzi.
Gra dydaktyczna „skojarzenia”. Nauczyciel podaje jedno słowo związane z kosmosem, a potem jeden uczeń podaje swoje skojarzenie, po nim kolejny, grę należy kontynuować, aż wyczerpią się pomysły uczniów. Lista słów powinna zawierać wyrażenia poznane na tej lekcji.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia wiadomości z dzisiejszej lekcji.
5. Bibliografia
Harris M., Mower D., Sikorzyńska A., Opportunities Pre‑Intermediate, Wydawnictwo Pearson Longman, Slovakia 2005.
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Wykonaj zadanie 8/21 – opisz życie w jednym z podanych miejsc. Limit słów – około 100.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Nauczyciel powinien na poprzedniej lekcji zlecić uczniom przypomnienie słownictwa związanego z kosmosem, co powinno usprawnić tok lekcji. Po lekcji uczeń powinien znać słowa związane z kosmosem (space, planet, moon, star, etc.), potrafić wykorzystać strategię czytania ze zrozumieniem (prediction), radzić sobie z typowymi zadaniami egzaminacyjnymi na czytanie ze zrozumieniem.