Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

A home in space – ćwiczenia w czytaniu

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Celem lekcji jest doskonalenie sprawności czytania oraz poszerzenie słownictwa związanego z kosmosem.

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • strategie czytania ze zrozumieniem (przewidywanie),

  • strategie rozwiązywania typowych ćwiczeń maturalnych (dopasowywanie nagłówków do fragmentów tekstu),

  • słownictwo związane z kosmosem.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • praktycznie posługuje się słownictwem związanym z kosmosem,

  • ćwiczy sprawność czytania i mówienia,

  • wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń, dyskutując na temat tekstu z podręcznika,

  • wykonuje ćwiczenia związane z tematem (uzupełnia ćwiczenia, dopasowuje nagłówki do fragmentów tekstu, stosuje typowe dla tematu słownictwo, czyta tekst, rozmawia o tekście, odpowiada na pytania do tekstu),

  • wyraża opinie na temat tekstu.

c) Postawy

Uczeń:

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,

  • nie wstydzi się prezentować posiadanych wiadomości na temat kosmosu.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, pogadanka, ćwiczebna, mapa skojarzeń, praca z tekstem, gra dydaktyczna

Forma: praca w parach, grupach, zespole

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie czytać tekst oraz wykonywać związane z nim ćwiczenia tak, aby przygotować się do pisemnego egzaminu maturalnego”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa. Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie w parach rysunku, mapy skojarzeń – mapy kosmosu, na której zaznaczą najważniejsze jego elementy (gwiazdy, słońce, planety, etc.). Uczniowie przygotowują się (mogą korzystać z podręcznika), a nauczyciel monitoruje ich pracę, chodząc po sali. Po upływie wyznaczonego czasu ok. 3‑4 minuty), uczniowie prezentują swoje prace. Nauczyciel uzupełnia ich wiedzę, podając dodatkowe słowa.

  2. Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 20., opisują zamieszczone tam zdjęcie.

  3. Uczniowie zapoznają się z treścią ćwiczenia 1. i rozmawiają z nauczycielem o strategii czytania – przewidywaniu. Następnie wykonują ćwiczenie, przewidując o czym będzie tekst (test wyboru).

  4. Kilku uczniów czyta tekst na głos, a reszta słucha i wykonuje zadanie 3/21 – dopasowuje pytania z tego ćwiczenia (nagłówki) do fragmentów tekstu. Po zakończeniu pracy, uczniowie czytają swoje odpowiedzi, a potem nauczyciel zadaje im pytania odnoszące się do treści tekstu. Ochotnicy zgłaszaja się do odpowiedzi.

  5. Uczniowie w parach przygotowują odpowiedzi do ćwiczenia 4/21. Każda para ma przydzielone swoje pytanie. Nauczyciel monitoruje ich pracę. Po upływie kilku minut nauczyciel wyznacza uczniów do odpowiedzi.

  6. Gra dydaktyczna „skojarzenia”. Nauczyciel podaje jedno słowo związane z kosmosem, a potem jeden uczeń podaje swoje skojarzenie, po nim kolejny, grę należy kontynuować, aż wyczerpią się pomysły uczniów. Lista słów powinna zawierać wyrażenia poznane na tej lekcji.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia wiadomości z dzisiejszej lekcji.

5. Bibliografia

  1. Harris M., Mower D., Sikorzyńska A., Opportunities Pre‑Intermediate, Wydawnictwo Pearson Longman, Slovakia 2005.

  2. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Wykonaj zadanie 8/21 – opisz życie w jednym z podanych miejsc. Limit słów – około 100.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Nauczyciel powinien na poprzedniej lekcji zlecić uczniom przypomnienie słownictwa związanego z kosmosem, co powinno usprawnić tok lekcji. Po lekcji uczeń powinien znać słowa związane z kosmosem (space, planet, moon, star, etc.), potrafić wykorzystać strategię czytania ze zrozumieniem (prediction), radzić sobie z typowymi zadaniami egzaminacyjnymi na czytanie ze zrozumieniem.

R1FPBXliICLc9

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 102.97 KB w języku polskim
RMTy3WK3bFRor

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.50 KB w języku polskim