Around town
Around town
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie sprawności mówienia i słuchania na temat miejsc w mieście.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
nazwy miejsc w mieście,
przyimki next to i opposite,
zasady opisu zdjęć.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi posługiwać się słowami i wyrażeniami związanymi z miejscami w mieście,
opisuje zdjęcia,
buduje zdania z przyimkami next to i opposite,
stosuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji opisu miejsc,
potrafi wykonać ćwiczenia na słuchanie ze zrozumieniem,
poprawnie wymawia nowe słowa,
potrafi mówić o miejscach, do których chodzi,
wyraża opinię o miejscach.
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas słuchania i mówienia,
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,
nie wstydzi się mówić o sobie.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, pogadanka, ćwiczebna, praca z podręcznikiem, opis, gra dydaktyczna, elementy dramy
Forma: praca w parach, grupach i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, odtwarzacz i płyta CD, zdjęcia
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie ćwiczyć słuchanie i mówienie o miejscach w mieście”. Sprawdza pracę domową.
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel rozdaje uczniom zdjęcia miejsc, a sam czyta ich nazwy. Uczniowie podnoszą zdjęcia czytanych wyrazów i ewentualnie podają ich polskie nazwy.
Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 27 i trzech z nich opisuje zdjęcia A‑C.
Uczniowie słuchają słów kluczowych z ćwiczenia 1 i je powtarzają (załącznik 1). Następnie kilku uczniów czyta je na głos oraz odpowiada na pytanie: Where are people in the photos?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie polecenia do ćwiczenia 2 i wysłuchanie nagrania oraz odpowiedź na pytanie: Where are these people? Uczniowie odpowiadają oraz podają dodatkowe informacje, które usłyszeli.
Uczniowie w parach przygotowują krótkie scenki obrazujące miejsca w mieście (ze słów kluczowych lub inne). Mogą to być dialogi lub pantomima. Nie można użyć słowa kluczowego. Po 3‑4 minutach pary odgrywają scenkę, a koledzy zgadują miejsca.
Nauczyciel zadaje 2‑3 uczniom pytanie: Where do you go when you are in a town/city? Następnie uczniowie ćwiczą pytania i odpowiedzi w parach, dodając do każdego pytania dodatkowe: Why?
Nauczyciel pyta, czy uczniowie znają przyimki next to i opposite. Uczniowie udzielają odpowiedzi, po czym uzupełniają przyimkami ćwiczenie 4. Gotowi uczniowie odczytują zdania głośno na forum klasy.
Gra dydaktyczna: „głuchy telefon”. Nauczyciel dzieli uczniów na 2‑3 grupy i podaje uczniowi z każdej grupy słowo z key words, a oni przekazują je „z ucha do ucha”. Ostatnia osoba mówi je głośno i podaje polski odpowiednik.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś wiadomości.
5. Bibliografia
Harris M., Mower D., Sikorzyńska A., Opportunities Elementary, Wydawnictwo Pearson Longman, Slovakia 2005.
Komorowska H., Metodyka nauczania Języków Obcych, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.
Rutkowska‑Paszta M., Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus, Wrocław 2002.
6. Załączniki
Karta pracy ucznia
Załącznik 1.
church, cafe, cinema, newsagent’s, post office, railway station, shopping centre, theatre, next to, opposite, place, similar, around
b) Zadanie domowe
Naucz się słów z ćwiczenia 1. Opisz swoją okolicę, używając tych słów oraz przyimków next to i opposite.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Dobrze jest przynieść dodatkowe zdjęcia miejsc. Lekcja jest bardzo łatwa, należy więc zaktywizować najsłabszych uczniów i zmotywować ich do prostych wypowiedzi. Ważne jest też, aby lekcji nadać szybkie tempo.