At, on, in
Scenariusz lekcji –‘At, on, in’
dla szkoły podstawowej lub gimnazjum – poziom pre‑intrmediate
Celem lekcji jest poznanie konstrukcji określeń czasowych powiązanych z konkretnymi przyimkami. Uczniowie ćwiczą układanie zdań wraz z wyrażeniami przyimkowymi – w tym celu mogą posiłkować się schematem dołączonym do scenariusza. Pod koniec lekcji samodzielnie uzupełniają schemat.
Uczeń wie, jakich przyimków powinien używać wraz z konkretnymi określeniami czasowymi, zna też same określenia czasu.
Umiejętności
Uczniowie poznają nowe struktury gramatyczne, wiedzą jakie wyrazy wymagają użycia konkretnych przyimków. Rozwiązują ćwiczenia, uzupełniają zdania, a następnie sami układają zdania z konkretnymi przyimkami, przez co ćwiczą zastosowanie at, on i in z wyrażeniami określającymi czas, jak również kształcą umiejętność pisania.
Uczeń umie nazwać po angielsku szereg słów i wyrażeń opisujących czas: pory dnia, pory roku, godziny, daty, lata, miesiące, dni tygodnia itd. Potrafi także używać odpowiednich przyimków wraz z konkretnym określeniem czasowym. Uczeń zapamiętuje, które wyrazy wymagają użycia odpowiednich przyimków.
Metoda i forma pracy
Metoda: podająca, ćwiczenia, test.
Forma pracy: indywidualna, grupowa, w parach.
Podczas pierwszej części lekcji uczniowie zapoznają się ze schematem i poznają zastosowanie przyimków at, on i in z konkretnymi określeniami czasowymi (the morning, Monady, January, winter, 5 o’ clock itp.). Nauczyciel stosuje metodę podającą – tłumaczy temat lekcji (zastosowanie i funkcje przyimków, ich miejsce w zdaniu itp.)
Następnie dzieci pracują samodzielnie lub w parach. Posiłkując się schematem rozwiązują ćwiczenia, układają zdania i uzupełniają je odpowiednimi przyimkami.
Po zapoznaniu się z materiałem, rozwiązaniu ćwiczeń i ułożeniu zdań nauczyciel sprawdza stopień przyswojenia przekazanej dzieciom wiedzy poprzez przeprowadzenie krótkiego testu. Dzieci samodzielnie uzupełniają schemat „At, on, in”, który ma formę testową i sprawdza praktyczne zrozumienie i umiejętność przyporządkowania omawianych przyimków do określonych wyrażeń czasowych.
Środki dydaktyczne
Schemat i schemat do uzupełniania ‘At, on, in’.
Ćwiczenia na przyimki występujące z określeniami czasu.
Lekcja nie wymaga specjalnego wprowadzenia.
Faza realizacyjna
Nauczyciel pokazuje uczniom schemat i tłumaczy temat lekcji. Następnie uczniowie przy pomocy schematu rozwiązują ćwiczenia, uzupełniając odpowiednim przyimkiem luki w zdaniach. Ćwiczenia są sprawdzane na forum klasy (uczniowie czytają po kolei zrobione ćwiczenia).
Faza podsumowująca
Dzieci układają parę zdań z wybranymi przyimkami (np. opowiadają kiedy co robią – kiedy jedzą obiad, idą spać, wyjeżdżają na wakacje; lub odpowiadają na pytania nauczyciela – np. Kiedy są wakacje? W jakim miesiącu są święta Bożego Narodzenia? Kiedy chodzimy do Kościoła? itp.)
Pod koniec lekcji, w ramach sprawdzianu, każdy uczeń samodzielnie wypełnia schemat do uzupełniania. Można również przeprowadzić taki sprawdzian w formie odpytywania uczniów lub też w formie dopasowywania elementów wycinanki (uczniowie wycinają różne słowa określające czas oraz osobno przyimki, a następnie dopasowują słowa do siebie).
Materiał utrwalany może być również na innych zestawach ćwiczeń i zadań do uzupełnienia (np. z książek, patrz: uwagi do scenariusza), które dzieci rozwiązują zarówno samodzielnie na lekcji, jak i w domu.
Schemat „AT, ON, IN”.
Schemat do uzupełniania „AT, ON, IN”.
Zadanie domowe
Ćwiczenia z książki lub odbite na ksero zawierające wyrażenia z omawianymi przyimkami używanymi do określania czasu.