Barok to niepokój i nadmiar
Barok to niepokój i nadmiar
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń :
poznaje cechy poezji barokowej ,
rozumie założenia marynizmu ,
zna środki poetyckie charakterystyczne dla poezji barokowej .
b) Umiejętności
Uczeń :
potrafi scharakteryzować Barok ,
tworzy definicję poezji marynistycznej ,
stosuje twórcze myślenie podczas wykonywania poleceń .
2. Metoda i forma pracy
Metoda poszukująca , elementy metody podającej , metoda oglądowa .
3. Środki dydaktyczne
Karty pracy ucznia
Wizerunki rzeźb i obrazów barokowych , a także zabytków architektury
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
1. Zaprowadzenie ładu i sprawdzenie listy obecności.
Zapisanie tematu na tablicy.
Wprowadzenie uczniów w tematykę zajęć.
b) Faza realizacyjna
1 . Uczniowie prezentują i omawiają przygotowane wiadomości na temat baroku . Oprócz wiadomości można zastosować rozmaite techniki prezentacji : plansze , plakaty , wykresy czy prezentacje multimedialne . Nauczyciel uzupełnia wiadomości wg potrzeby .
2. Po krótkim wprowadzeniu w „ klimat „ epoki uczniowie otrzymują karty pracy z poleceniem uzupełnienia .
Schemat zdania :
WIELKIE JEST....(coś)........, (co)..........(gdzieś , jakoś , kiedyś )............(robi coś)
np. Wielki jest samolot co pływa po morzu .
Należy ułożyć co najmniej 10 zdań spełniających powyższe kryteria . Należy zapisywać wszystkie pomysły jakie przychodzą do głowy , mile widziane są nawet te absurdalne i zabawne . Po upływie określonego czasu uczniowie dzielą się swoimi dziełami . Spośród wszystkich propozycji wybieramy te najdziwaczniejsze i najoryginalniejsze . Należy ułożyć je w kolejności wyznaczonej przez wielkość wymienionych w nich przedmiotów . Tekst zostaje zapisany w zeszytach , a nauczyciel podaje wers finałowy :
ALE NAJWIĘKSZA JEST MOJA MIŁOŚĆ DO CIEBIE .
3. Uczniowie otrzymują kserokopie definicji środków poetyckich właściwych dla baroku . Są to : anafora , antyteza , gradacja , hiperbola , inwersja , oksymoron , paradoks , paralelizm , pointa , koncept . Zadaniem uczniów jest rozpoznanie tych środków w wierszach ułożonych samodzielnie . Wspólnie zastanawiają się , jaką funkcję pełnią te środki w napisanym tekście .
c) Faza podsumowująca
4. Skutkiem tych rozważań jest notatka formułowana samodzielnie przez każdego ucznia , którą w podsumowaniu omawia się i uzupełnia . W istocie uczniowie nie wiedząc o tym zdefiniowali cechy poezji marynistycznej . Na koniec można odczytać definicję ze słownika terminów literackich i porównać trafność rozwiązania problemu przez uczniów .
5. Bibliografia
6. Załączniki
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza