Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Barok to niepokój i nadmiar

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń :

  • poznaje cechy poezji barokowej ,

  • rozumie założenia marynizmu ,

  • zna środki poetyckie charakterystyczne dla poezji barokowej .

b) Umiejętności

Uczeń :

  • potrafi scharakteryzować Barok ,

  • tworzy definicję poezji marynistycznej ,

  • stosuje twórcze myślenie podczas wykonywania poleceń .

2. Metoda i forma pracy

Metoda poszukująca , elementy metody podającej , metoda oglądowa .

3. Środki dydaktyczne

  1. Karty pracy ucznia

  2. Wizerunki rzeźb i obrazów barokowych , a także zabytków architektury

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

1. Zaprowadzenie ładu i sprawdzenie listy obecności.

  1. Zapisanie tematu na tablicy.

  2. Wprowadzenie uczniów w tematykę zajęć.

b) Faza realizacyjna

1 . Uczniowie prezentują i omawiają przygotowane wiadomości na temat baroku . Oprócz wiadomości można zastosować rozmaite techniki prezentacji : plansze , plakaty , wykresy czy prezentacje multimedialne . Nauczyciel uzupełnia wiadomości wg potrzeby .

2. Po krótkim wprowadzeniu w „ klimat „ epoki uczniowie otrzymują karty pracy z poleceniem uzupełnienia .

Schemat zdania :

WIELKIE JEST....(coś)........, (co)..........(gdzieś , jakoś , kiedyś )............(robi coś)

np. Wielki jest samolot co pływa po morzu .

Należy ułożyć co najmniej 10 zdań spełniających powyższe kryteria . Należy zapisywać wszystkie pomysły jakie przychodzą do głowy , mile widziane są nawet te absurdalne i zabawne . Po upływie określonego czasu uczniowie dzielą się swoimi dziełami . Spośród wszystkich propozycji wybieramy te najdziwaczniejsze i najoryginalniejsze . Należy ułożyć je w kolejności wyznaczonej przez wielkość wymienionych w nich przedmiotów . Tekst zostaje zapisany w zeszytach , a nauczyciel podaje wers finałowy :

ALE NAJWIĘKSZA JEST MOJA MIŁOŚĆ DO CIEBIE .

3. Uczniowie otrzymują kserokopie definicji środków poetyckich właściwych dla baroku . Są to : anafora , antyteza , gradacja , hiperbola , inwersja , oksymoron , paradoks , paralelizm , pointa , koncept . Zadaniem uczniów jest rozpoznanie tych środków w wierszach ułożonych samodzielnie . Wspólnie zastanawiają się , jaką funkcję pełnią te środki w napisanym tekście .

c) Faza podsumowująca

4. Skutkiem tych rozważań jest notatka formułowana samodzielnie przez każdego ucznia , którą w podsumowaniu omawia się i uzupełnia . W istocie uczniowie nie wiedząc o tym zdefiniowali cechy poezji marynistycznej . Na koniec można odczytać definicję ze słownika terminów literackich i porównać trafność rozwiązania problemu przez uczniów .

5. Bibliografia

6. Załączniki

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

R147GhKaGfBd9

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 89.54 KB w języku polskim
RoBwZJk7DzwvF

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 16.50 KB w języku polskim