British lifestyles - ćwiczenia w czytaniu
British lifestyles. Ćwiczenia w czytaniu
1. Cele lekcji
Cel ogólny lekcji: doskonalenie sprawności czytania ze zrozumieniem.
Poznawanie kultury i stylu życia krajów anglojęzycznych.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
słowa związane ze stylem życia Brytyjczyków
zna zwyczaje dotyczące stylu życia i kultury brytyjskiej
zasady tworzenia i odczytywania ułamków
Umiejętności
Uczeń:
potrafi posługiwać się ułamkami w języku angielskim
umie mówić o stylu życia Brytyjczyków
umie odpowiedzieć na pytania do tekstu
wyraża opinie na temat stylu życia Brytyjczyków
stosuje posiadane informacje do oceny czytanego tekstu
Postawy
Uczeń:
współpracuje z nauczycielem i w grupie z kolegami
właściwie zachowuje się podczas pracy z tekstem
odpowiadania na pytania nauczyciela
2. Metoda i forma pracy
Metoda: metoda komunikacyjna, pogadanka, praca z podręcznikiem, pytania‑odpowiedzi, ćwiczebna
Forma: praca grupowa, indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, zdjęcia ukazujące styl życia Brytyjczyków
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza listę obecności, podaje temat i cele lekcji oraz sprawdza pracę domową.
Rozgrzewka językowa: nauczyciel pokazuje zdjęcia i symbole związane z Wielką Brytanią, a uczniowie prezentują swoją wiedzę na ich temat. Ważne jest pokazanie uczniom mapy Wielkiej Brytanii oraz przypomnienie symboli typu: flaga, kilt, królowa, potwór z Loch Ness, stolice, sławne ulice, sławne budynki, symbole kwiatowe, itp.
b) Faza realizacyjna
Na podstawie informacji w podręczniku (strona 14) uczniowie poznają zasady tworzenia ułamków w języku angielskim (10%, a third, over half) i ćwiczą ich czytanie z pomocą nauczyciela. Ułamki pojawią się za chwilę w tekście.
Uczniowie opisują zdjęcie w podręczniku (kto? co? gdzie? co się dzieje?) i opowiadają o stylu życia Brytyjczyków (posiłki, praca, uprawiane sporty, zainteresowania, polityka). Nauczyciel uzupełnia ich wiedzę o kluczowe informacje. Nauczyciel zadaje pytania: What and when do they eat? When do they work? What sports do they do? What are they interested in? What do they do in their free time?
Sprawdzenie wiadomości usłyszanych przed chwilą. Uczniowie czytają na głos i tłumaczą tekst z podręcznika (nowe wyrazy są zapisywane na tablicy i w zeszytach). Następnie uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela (What is the text about? What do you think about this lifestyle? Do you live in the same way? What is…?) i pytania zamieszczone w podręczniku (Why are people living longer? What job area is growing fast? Why are young people staying with their parents long? Why do some people think the UK is a nation of ‘couch potatoes’?). Uczniowie powinni podawać linijkę tekstu, w której znaleźli odpowiedź na konkretne pytanie.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje temat, a uczniowie zapisują najważniejsze fakty w formie krótkiej notatki do zeszytu. W załączniku (a) znajdują się informacje, które powinny się pojawić w notatce uczniów. Następnie nauczyciel ocenia aktywność i wiedzę uczniów na lekcji. Zadaje też pracę domową.
Bibliografia
Michael Harris, David Mower, Anna Sikorzyńska, Opportunities Pre‑Intermediate, Spain, Longman 2004.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus 2002.
6. Załączniki
a) Notatka
jak długo żyją Brytyjczycy (about 78 years)
problemy zdrowotne (overweight people, smoking)
praca (70% have jobs, computer work is very popular, they work about 40 hours a week)
rodzina (1/3 of people live alone, fewer marriages, women have children when they are 29, people stay with their parents longer)
typowy dzień (early to bed, early to rise; they get up at 8 and go to bed before midnight; main meals)
czas wolny (watch TV, computer games)
b) Zadanie domowe
Napisz tekst na 120‑150 słów na temat:
Porównaj styl życia w Polsce i w innym kraju anglojęzycznym. Informacji szukaj na stronach internetowych tych państw (zajrzyj do podręcznika str. 15). Do wykonania pracy domowej potrzeby będzie Internet.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak