Business headlines – ćwiczenia w mówieniu

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Celem lekcji jest doskonalenie sprawności czytania i mówienia na temat nagłówków w mediach.

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • słownictwo związane z nagłówkami w gazetach (business),

  • wymowę i znaczenie nowych wyrażeń,

  • zasady słowotwórstwa.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi biznesu,

  • ćwiczy sprawność czytania i mówienia,

  • wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji rozmowy o nagłówkach w mediach,

  • potrafi czytać ze zrozumieniem,

  • wykonuje ćwiczenia związane z tematem,

  • analizuje zasady tworzenia słów,

  • ćwiczy tworzenie rodzin słów i kolokacji,

  • objaśnia znaczenie nagłówków,

  • opisuje zdjęcia.

c) Postawy

Uczeń:

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,

  • nie obawia się prezentować swoich wiadomości na forum klasy.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, pogadanka, ćwiczebna, gramatyczno‑tłumaczeniowa, praca z tekstem

Forma: praca w parach, zespole i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Podręczniki, nagłówki i artykuły z mediów, słowniki

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Przypomnicie sobie zwroty związane z biznesem. Następnie będziecie czytać i mówić o nagłówkach z mediów. Będziecie wykonywać różne ćwiczenia pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego lub zawodowego”. Nauczyciel sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową (uczniowie mieli za zadanie przynieść krótkie artykuły i nagłówki z mediów o tematyce biznesowej).

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta uczniów, jakie ostatnio widzieli nagłówki w polskich mediach. Uczniowie odpowiadają ustnie, a nauczyciel zapisuje przykładowe zwroty na tablicy.

  2. Uczniowie tłumaczą nagłówki na język angielski.

  3. Uczniowie czytają nagłówki w podręczniku na stronie 90. i wyjaśniają ich znaczenie.

  4. Uczniowie odpowiadają na pytania do nagłówków (ćwiczenie 1. i dodatkowe pytania nauczyciela).

  5. Uczniowie dopasowują słowa z nagłówków do ich definicji (ćwiczenie 1.). Przyporządkowują też zdjęcia do nagłówków.

  6. Uczniowie wymieniają się z sąsiadami przyniesionymi na lekcję nagłówkami i zgadują ich znaczenie oraz przewidują, o czym jest artykuł. Korzystają ze słowników lub pomocy nauczyciela.

  7. Następnie prezentują swoją pracę kolegom i nauczycielowi, a reszta klasy ocenia ich wyjaśnienia.

  8. Dla sprawdzenia uczniowie czytają artykuły do nagłówków i potwierdzają lub nie swoje przewidywania.

  9. Uczniowie zapoznają się z zasadami słowotwórstwa na podstawie ćwiczenia 2. w podręczniku. Wykład nauczyciela lub prezentacja wiedzy uczniów. Uczniowie na podstawie usłyszanych informacji uzupełniają ćwiczenie 2.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś wiadomości.

5. Bibliografia

  1. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

  2. Taylor L., International Express Pre‑intermediate, Oxford University Press, Oxford 2006.

6. Załączniki

Zadanie domowe

  1. Uzupełnij zadania 2/90 i 3/91.

  2. Napisz swoje nagłówki (ćwiczenie 4/91).

  3. Naucz się poznanych dzisiaj wiadomości.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Jeśli zabraknie czasu na lekcji, uczniowie mogą uzupełnić ćwiczenie 2/90 w domu. Nauczyciel musi być przygotowany na wypadek gdyby uczniowie nie przygotowali nagłówków w domu – może przynieść kilka swoich. Po lekcji uczeń powinien znać zwroty związane z nagłówkami w mediach (business) np. property, contract, growth, government, cut prices, strike, employment, goods oraz zapoznać się z zasadami słowotwórstwa.

RV2ZdKtJTz3rX

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 104.27 KB w języku polskim
RGQsXfzK3TzFn

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.00 KB w języku polskim