Cajòn – zestaw perkusyjny w pudełku: wartości rytmiczne

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna podstawowe wartości rytmiczne,

  • zna zapis wartości rytmicznych.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi zagrać podstawowe wartości rytmiczne,

  • potrafi zapisać podstawowe wartości rytmiczne.

2. Metoda i forma pracy

Praca z całą klasą, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

  1. Magnetofon lub odtwarzacz płyt CD

  2. Kasety lub płyty CD z nagraniami muzyki wykorzystującej cajòn

  3. Kartki z zapisem podstawowych wartości rytmicznych

  4. Instrumenty cajòn, najlepiej w liczbie odpowiadającej liczbie uczniów i dodatkowo jeden dla nauczyciela

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat lekcji i zapoznaje uczniów z jej celami.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel wyjaśnia uczniom pojęcie wartości rytmicznej.

  2. Nauczyciel odtwarza uczniom nagrania utworów, zwracając uwagę na różne wartości rytmiczne.

  3. Uczniowie opisują swoje wrażenia.

  4. Nauczyciel wyjaśnia uczniom zasady dzielenia wartości rytmicznych na mniejsze.

  5. Nauczyciel rozdaje kartki z wyjaśnieniem notacji (załącznik 1).

  6. Nauczyciel wyjaśnia sposób zapisywania wartości rytmicznych.

  7. Nauczyciel rozdaje kartki z podstawowymi podziałami rytmicznymi w różnym metrum (załącznik 2).

  8. Uczniowie grają podstawowe podziały rytmiczne w różnym metrum.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel komentuje sposób grania uczniów.

5. Bibliografia

1. Dalcroze E.J., Pisma wybrane, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.

2. Skowrońska‑Lebecka E., Dźwięk i gest. Ćwiczenia muzyczno‑ruchowe dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Żak, Warszawa 1995.

3. Zgraja K., Flamenco – historia, teoria, praktyka, Professional Music Press, Gdynia 1995.

4. http://drumbum.com/lessons/

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

zapis podziałów rytmicznych

ćwierćnuta

1

2

Rodzaj techniki

Ręka

Ręka

Rodzaj techniki

Ręka

Ręka

Rodzaj techniki: S = slap, T = ton

Ręka: P = prawa, L = lewa

ósemka

1

i

2

i

Rodzaj techniki

Ręka

Ręka

Ręka

Ręka

Rodzaj techniki

Ręka

Ręka

Ręka

Ręka

Rodzaj techniki: S = slap, T = ton

Ręka: P = prawa, L = lewa

triola ósemkowa

1

i

i

2

i

i

Rodzaj techniki

Ręka

Ręka

Ręka

Ręka

Ręka

Ręka

Rodzaj techniki

Ręka

Ręka

Ręka

Ręka

Ręka

Ręka

Rodzaj techniki: S = slap, T = ton

Ręka: P = prawa, L = lewa

szesnastka

1

e

i

e

2

e

i

e

Rodzaj techniki

Ręka

Ręka

Ręka

Ręka

Ręka

Ręka

Ręka

Ręka

Rodzaj techniki

Ręka

Ręka

Ręka

Ręka

Ręka

Ręka

Ręka

Ręka

Rodzaj techniki: S = slap, T = ton

Ręka: P = prawa, L = lewa

załącznik 2.

proste rytmy o różnym metrum z zastosowaniem różnych podziałów rytmicznych

rytmy w metrum 2/4

1

i

2

i

1

i

2

i

S

L

P

L

L

P

L

T

P

P

1

i

i

2

i

i

1

i

i

2

i

i

S

L

L

L

L

L

L

L

L

T

P

P

P

P

1

e

i

e

2

e

i

e

1

e

i

e

2

e

i

e

S

L

P

L

L

P

L

L

P

L

L

P

L

T

P

P

P

P

metrum 3/4

1

i

2

i

3

i

1

i

2

i

3

i

S

L

L

L

L

L

L

T

P

P

P

P

P

P

1

i

i

2

i

i

3

i

i

1

i

i

2

i

i

3

i

i

S

L

L

L

L

L

L

L

L

L

L

L

L

T

P

P

P

P

P

P

1

e

i

E

2

e

i

e

3

e

i

e

1

e

i

e

2

e

i

e

3

e

i

e

S

L

P

L

L

P

L

L

P

L

L

P

L

L

P

L

L

P

L

T

P

P

P

P

P

P

metrum 4/4

1

i

2

i

3

i

4

i

S

L

L

L

L

T

P

P

P

P

1

i

i

2

i

i

3

i

i

4

i

i

S

L

L

L

L

L

L

L

L

T

P

P

P

P

1

e

i

e

2

e

i

e

3

e

i

e

4

e

i

e

S

L

P

L

L

P

L

L

P

L

L

P

L

T

P

P

P

P

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Do przeprowadzenia lekcji potrzebne są przynajmniej dwa instrumenty, jeden dla nauczyciela, drugi dla uczniów. Najlepiej, żeby liczba instrumentów odpowiadała liczbie uczniów plus jeden instrument dodatkowo dla nauczyciela. Jest to trzecia lekcja z cyklu „Cajòn – zestaw perkusyjny w pudełku”.

R1T6MgVu9u9fl

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 104.79 KB w języku polskim
RnhV8jnsFEJ9M

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 59.00 KB w języku polskim