Cajon – zestaw perkusyjny w pudełku: wartości rytmiczne
Cajòn – zestaw perkusyjny w pudełku: wartości rytmiczne
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna podstawowe wartości rytmiczne,
zna zapis wartości rytmicznych.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi zagrać podstawowe wartości rytmiczne,
potrafi zapisać podstawowe wartości rytmiczne.
2. Metoda i forma pracy
Praca z całą klasą, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Magnetofon lub odtwarzacz płyt CD
Kasety lub płyty CD z nagraniami muzyki wykorzystującej cajòn
Kartki z zapisem podstawowych wartości rytmicznych
Instrumenty cajòn, najlepiej w liczbie odpowiadającej liczbie uczniów i dodatkowo jeden dla nauczyciela
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat lekcji i zapoznaje uczniów z jej celami.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel wyjaśnia uczniom pojęcie wartości rytmicznej.
Nauczyciel odtwarza uczniom nagrania utworów, zwracając uwagę na różne wartości rytmiczne.
Uczniowie opisują swoje wrażenia.
Nauczyciel wyjaśnia uczniom zasady dzielenia wartości rytmicznych na mniejsze.
Nauczyciel rozdaje kartki z wyjaśnieniem notacji (załącznik 1).
Nauczyciel wyjaśnia sposób zapisywania wartości rytmicznych.
Nauczyciel rozdaje kartki z podstawowymi podziałami rytmicznymi w różnym metrum (załącznik 2).
Uczniowie grają podstawowe podziały rytmiczne w różnym metrum.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel komentuje sposób grania uczniów.
5. Bibliografia
1. Dalcroze E.J., Pisma wybrane, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.
2. Skowrońska‑Lebecka E., Dźwięk i gest. Ćwiczenia muzyczno‑ruchowe dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Żak, Warszawa 1995.
3. Zgraja K., Flamenco – historia, teoria, praktyka, Professional Music Press, Gdynia 1995.
4. http://drumbum.com/lessons/
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
zapis podziałów rytmicznych
ćwierćnuta
1 | 2 | |
Rodzaj techniki | Ręka | Ręka |
Rodzaj techniki | Ręka | Ręka |
Rodzaj techniki: S = slap, T = ton
Ręka: P = prawa, L = lewa
ósemka
1 | i | 2 | i | |
Rodzaj techniki | Ręka | Ręka | Ręka | Ręka |
Rodzaj techniki | Ręka | Ręka | Ręka | Ręka |
Rodzaj techniki: S = slap, T = ton
Ręka: P = prawa, L = lewa
triola ósemkowa
1 | i | i | 2 | i | i | |
Rodzaj techniki | Ręka | Ręka | Ręka | Ręka | Ręka | Ręka |
Rodzaj techniki | Ręka | Ręka | Ręka | Ręka | Ręka | Ręka |
Rodzaj techniki: S = slap, T = ton
Ręka: P = prawa, L = lewa
szesnastka
1 | e | i | e | 2 | e | i | e | |
Rodzaj techniki | Ręka | Ręka | Ręka | Ręka | Ręka | Ręka | Ręka | Ręka |
Rodzaj techniki | Ręka | Ręka | Ręka | Ręka | Ręka | Ręka | Ręka | Ręka |
Rodzaj techniki: S = slap, T = ton
Ręka: P = prawa, L = lewa
załącznik 2.
proste rytmy o różnym metrum z zastosowaniem różnych podziałów rytmicznych
rytmy w metrum 2/4
1 | i | 2 | i | 1 | i | 2 | i | |
S | L | P | L | L | P | L | ||
T | P | P |
1 | i | i | 2 | i | i | 1 | i | i | 2 | i | i | |
S | L | L | L | L | L | L | L | L | ||||
T | P | P | P | P |
1 | e | i | e | 2 | e | i | e | 1 | e | i | e | 2 | e | i | e | |
S | L | P | L | L | P | L | L | P | L | L | P | L | ||||
T | P | P | P | P |
metrum 3/4
1 | i | 2 | i | 3 | i | 1 | i | 2 | i | 3 | i | |
S | L | L | L | L | L | L | ||||||
T | P | P | P | P | P | P |
1 | i | i | 2 | i | i | 3 | i | i | 1 | i | i | 2 | i | i | 3 | i | i | |
S | L | L | L | L | L | L | L | L | L | L | L | L | ||||||
T | P | P | P | P | P | P |
1 | e | i | E | 2 | e | i | e | 3 | e | i | e | 1 | e | i | e | 2 | e | i | e | 3 | e | i | e | |
S | L | P | L | L | P | L | L | P | L | L | P | L | L | P | L | L | P | L | ||||||
T | P | P | P | P | P | P |
metrum 4/4
1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | |
S | L | L | L | L | ||||
T | P | P | P | P |
1 | i | i | 2 | i | i | 3 | i | i | 4 | i | i | |
S | L | L | L | L | L | L | L | L | ||||
T | P | P | P | P |
1 | e | i | e | 2 | e | i | e | 3 | e | i | e | 4 | e | i | e | |
S | L | P | L | L | P | L | L | P | L | L | P | L | ||||
T | P | P | P | P |
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Do przeprowadzenia lekcji potrzebne są przynajmniej dwa instrumenty, jeden dla nauczyciela, drugi dla uczniów. Najlepiej, żeby liczba instrumentów odpowiadała liczbie uczniów plus jeden instrument dodatkowo dla nauczyciela. Jest to trzecia lekcja z cyklu „Cajòn – zestaw perkusyjny w pudełku”.