Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Choroby cywilizacyjne

– dlaczego na nie chorujemy?

Jak ich unikać? Jak dbać o zdrowie?

Opis projektu edukacyjnego z wychowania fizycznego, IV etap edukacyjny

–––––––––––––––––––––––––––––––––

Wymagania szczegółowe:

2. Trening zdrowotny

2.6 Uczeń wymienia choroby cywilizacyjne uwarunkowane niedostatkiem ruchu,

w szczególności choroby układu krążenia, układu ruchu i otyłość, oraz omawia sposoby zapobiegania im

6. Edukacja zdrowotna

6.1 Uczeń wyjaśnia, dlaczego zdrowie jest wartością dla człowieka i zasobem dla społeczeństwa oraz na czym polega dbałość o zdrowie w okresie młodości i wczesnej dorosłości

Czas trwania projektu: 6 tygodni (marzec – kwiecień)

Uczestnicy projektu:

  • realizatorzy – uczniowie klasy II

  • beneficjenci – uczniowie klas I

Cele projektu:

Uczeń

W zakresie wiadomości:

  • zna choroby cywilizacyjne spowodowane niedostatkiem ruchu

  • zna przyczyny, objawy i skutki chorób cywilizacyjnych

  • zna sposoby zapobiegnia chorobom cywilizacyjnym

  • wie, czym jest zdrowie jako wartość dla jednostki oraz społeczeństwa

  • wie, jakie powinien wprowadzić zmiany w swoim stylu życia, aby zachować zdrowie

W zakresie umiejętności:

  • potrafi wyszukiwać informacje dotyczące zdrowia

  • współpracuje w grupie rówieśników

  • analizuje informacje i formułuje wnioski

  • przeprowadza fragment zajęć z młodszymi uczniami

W zakresie postaw:

  • rozumie konieczność podejmowania regularnej aktywności fizycznej dla zdrowia

  • rozumie konieczność racjonalnego, zdrowego odżywiania się

  • wykazuje gotowość do uczestnictwa w działaniu zespołowym

  • wywiązuje się z powierzonych obowiązków

Liczba i wielkość zespołów uczniowskich:

Projekt realizują uczniowie jednej klasy drugiej lub chętni uczniowie z klas drugich (max. 30 osób). Uczniowie dobierają się w 5 zespołów zadaniowych.

Zadania dla zespołów:

zespół I – Choroby układu ruchu

  • Wyszukanie w różnych dostępnych źródłach informacji dotyczących chorób układu ruchu wynikających z niedostatku ruchu.

  • Opracowanie pytań i przeprowadzenie wywiadu z lekarzem lub rehabilitantem dotyczącego chorób układu ruchu wynikających z niedostatku ruchu oraz sposobów zapobiegania im.

  • Opracowanie prezentacji multimedialnej na temat wpływu braku ruchu na układ ruchu człowieka.

  • Przeprowadzenie fragmentu zajęć dla klas I pt. „Aktywność fizyczna kontra choroby cywilizacyjne”.

  • Przeprowadzenie analizy stylu życia wśród uczniów klas I, opracowanie wyników badania i przedstawienie w formie plakatu.

zespół II – Choroby układu krążenia

  • Wyszukanie w różnych dostępnych źródłach informacji dotyczących chorób układu krążenia wynikających z niedostatku ruchu.

  • Opracowanie pytań i przeprowadzenie wywiadu z lekarzem lub rehabilitantem dotyczącego chorób układu krążenia wynikających z niedostatku ruchu oraz sposobów zapobiegania im.

  • Opracowanie prezentacji multimedialnej na temat wpływu braku ruchu na układ krążenia człowieka.

  • Przeprowadzenie fragmentu zajęć dla klas I pt. „Aktywność fizyczna kontra choroby cywilizacyjne”.

  • Przeprowadzenie analizy stylu życia wśród uczniów klas II, opracowanie wyników badania i przedstawienie w formie plakatu.

zespół III – Otyłość

  • Wyszukanie w różnych dostępnych źródłach informacji dotyczących nadwagi i otyłości u młodzieży wynikającej z niedostatku ruchu.

  • Opracowanie pytań i przeprowadzenie wywiadu z lekarzem lub dietetykiem dotyczącego nadwagi i otyłości u młodzieży wynikającej z niedostatku ruchu oraz sposobów zapobiegania im.

  • Opracowanie prezentacji multimedialnej na temat wpływu braku ruchu na zmianę wagi ciała.

  • Przeprowadzenie fragmentu zajęć dla klas I pt. „Aktywność fizyczna kontra choroby cywilizacyjne”.

  • Przeprowadzenie analizy stylu życia wśród uczniów klas III, opracowanie wyników badania i przedstawienie w formie plakatu.

zespół IV – Cukrzyca i nowotwory

  • Wyszukanie w różnych dostępnych źródłach informacji dotyczących występowania cukrzycy i nowotworów wynikających z niedostatku ruchu.

  • Opracowanie pytań i przeprowadzenie wywiadu z lekarzem lub dietetykiem dotyczącego występowania cukrzycy i nowotworów wynikających z niedostatku ruchu oraz sposobów zapobiegania im.

  • Opracowanie prezentacji multimedialnej na temat wpływu braku ruchu na zachorowania na cukrzycę i nowotwory.

  • Przeprowadzenie fragmentu zajęć dla klas I pt. „Aktywność fizyczna kontra choroby cywilizacyjne”.

  • Opracowanie propozycji zmian nawyków związanych z aktywnością fizyczną, żywieniem, odpoczynkiem, snem i przedstawienie ich w formie sesji plakatowej na korytarzu szkolnym lub/i do wykorzystania podczas zajęć w klasach I „Aktywność fizyczna kontra choroby cywilizacyjne”.

zespół V – Zdrowie

  • Wyszukanie w różnych dostępnych źródłach informacji dotyczących zdrowia jako wartości dla człowieka i zasobu dla społeczeństwa.

  • Opracowanie pytań i przeprowadzenie wywiadu z socjologiem dotyczącego zdrowia jako wartości dla człowieka i zasobu dla społeczeństwa.

  • Opracowanie prezentacji multimedialnej na temat wpływu braku ruchu na zdrowie.

  • Przeprowadzenie fragmentu zajęć dla klas I pt. „Aktywność fizyczna kontra choroby cywilizacyjne”.

  • Przygotowanie dwóch tekstów do gazetki szkolnej lub/i na stronę internetową szkoły dotyczących: zasad zdrowego trybu życia oraz aktywności fizycznej jako czynnika zapobiegania chorobom cywilizacyjnym.

Zadanie dla wszystkich zespołów:

  • Przygotowanie scenariusza zajęć dla klas I „Aktywność fizyczna kontra choroby cywilizacyjne”.

  • Przygotowanie pakietu edukacyjnego (scenariusz + prezentacja) dla wychowawców klas I.

Zasoby multimedialne:

  1. prezentacja multimedialna: „Choroby cywilizacyjne a aktywność fizyczna”

Wstępny harmonogram działań:

Zadania

Odpowiedzialni

Czas/terminy

  • Wybranie jednej klasy do projektu lub nabór chętnych uczniów z klas drugich.

  • I spotkanie z grupą projektową

  • wprowadzenie do tematyki projektu (nauczyciel wykorzystując prezentację multimedialną „Choroby cywilizacyjne
    – dlaczego na nie chorujemy? Aktywność fizyczna a zdrowie” przybliża uczniom zagadnienie chorób cywilizacyjnych

  • omówienie założeń projektu

  • dobieranie się w zespoły zadaniowe

  • ustalenie sposobów komunikowania się
    w grupach oraz uczniów z nauczycielem

  • II spotkanie z grupą projektową

  • zajęcia warsztatowe wprowadzające do pracy metodą projektu (konstruowanie celów;
    2. sposoby zbierania informacji m.in. wywiad; 3. formy prezentacji wyników, 4. propozycje kryteriów oceny i samooceny)

  • przydział zadań dla poszczególnych osób
    w zespołach

  • Zespoły realizują swoje zadania (uczniowie konsultują się między sobą i z nauczycielem według ustalonych na I spotkaniu reguł)

  • Konsultacja grupowa ze wszystkimi zespołami
    – uczniowie przygotowują scenariusz zajęć dla klas I „Aktywność fizyczna kontra choroby cywilizacyjne”

  • Przeprowadzenie zajęć dla wybranej klasy I „Aktywność fizyczna kontra choroby cywilizacyjne” – zaprezentowanie wyników projektu. Przekazanie pakietu edukacyjnego (scenariusz + prezentacja) wychowawcom klas I

  • Podsumowanie projektu, ocena i samoocena uczestników

nauczyciel WF /koordynator projektu

nauczyciel WF /koordynator projektu

nauczyciel WF /koordynator projektu

nauczyciel WF /koordynator projektu,

zespoły projektowe

nauczyciel WF /koordynator projektu,

zespoły projektowe

nauczyciel WF /koordynator projektu,

zespoły projektowe

nauczyciel WF /koordynator projektu,

zespoły projektowe

Pierwszy tydzień stycznia

Pierwszy tydzień stycznia

45 min.

Drugi tydzień stycznia

45 min.

Trzeci i czwarty tydzień stycznia

Pierwszy tydzień lutego

Drugi tydzień lutego

Drugi tydzień lutego

Załącznik nr 1: Tabela analizy stylu życia

Moje nawyki

Prawidłowe nawyki

Co i jak mogę zmienić

ReRWLbO0alNFp

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 113.00 KB w języku polskim
R15WYgM5RNsz1

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 52.92 KB w języku polskim