Choroby cywilizacyjne – dlaczego na nie chorujemy? Jak ich uniknąć? Jak dbać o zdrowie?
Choroby cywilizacyjne
– dlaczego na nie chorujemy?
Jak ich unikać? Jak dbać o zdrowie?
Opis projektu edukacyjnego z wychowania fizycznego, IV etap edukacyjny
–––––––––––––––––––––––––––––––––
Wymagania szczegółowe:
2. Trening zdrowotny
2.6 Uczeń wymienia choroby cywilizacyjne uwarunkowane niedostatkiem ruchu,
w szczególności choroby układu krążenia, układu ruchu i otyłość, oraz omawia sposoby zapobiegania im
6. Edukacja zdrowotna
6.1 Uczeń wyjaśnia, dlaczego zdrowie jest wartością dla człowieka i zasobem dla społeczeństwa oraz na czym polega dbałość o zdrowie w okresie młodości i wczesnej dorosłości
Czas trwania projektu: 6 tygodni (marzec – kwiecień)
Uczestnicy projektu:
realizatorzy – uczniowie klasy II
beneficjenci – uczniowie klas I
Cele projektu:
Uczeń
W zakresie wiadomości:
zna choroby cywilizacyjne spowodowane niedostatkiem ruchu
zna przyczyny, objawy i skutki chorób cywilizacyjnych
zna sposoby zapobiegnia chorobom cywilizacyjnym
wie, czym jest zdrowie jako wartość dla jednostki oraz społeczeństwa
wie, jakie powinien wprowadzić zmiany w swoim stylu życia, aby zachować zdrowie
W zakresie umiejętności:
potrafi wyszukiwać informacje dotyczące zdrowia
współpracuje w grupie rówieśników
analizuje informacje i formułuje wnioski
przeprowadza fragment zajęć z młodszymi uczniami
W zakresie postaw:
rozumie konieczność podejmowania regularnej aktywności fizycznej dla zdrowia
rozumie konieczność racjonalnego, zdrowego odżywiania się
wykazuje gotowość do uczestnictwa w działaniu zespołowym
wywiązuje się z powierzonych obowiązków
Liczba i wielkość zespołów uczniowskich:
Projekt realizują uczniowie jednej klasy drugiej lub chętni uczniowie z klas drugich (max. 30 osób). Uczniowie dobierają się w 5 zespołów zadaniowych.
Zadania dla zespołów:
zespół I – Choroby układu ruchu
Wyszukanie w różnych dostępnych źródłach informacji dotyczących chorób układu ruchu wynikających z niedostatku ruchu.
Opracowanie pytań i przeprowadzenie wywiadu z lekarzem lub rehabilitantem dotyczącego chorób układu ruchu wynikających z niedostatku ruchu oraz sposobów zapobiegania im.
Opracowanie prezentacji multimedialnej na temat wpływu braku ruchu na układ ruchu człowieka.
Przeprowadzenie fragmentu zajęć dla klas I pt. „Aktywność fizyczna kontra choroby cywilizacyjne”.
Przeprowadzenie analizy stylu życia wśród uczniów klas I, opracowanie wyników badania i przedstawienie w formie plakatu.
zespół II – Choroby układu krążenia
Wyszukanie w różnych dostępnych źródłach informacji dotyczących chorób układu krążenia wynikających z niedostatku ruchu.
Opracowanie pytań i przeprowadzenie wywiadu z lekarzem lub rehabilitantem dotyczącego chorób układu krążenia wynikających z niedostatku ruchu oraz sposobów zapobiegania im.
Opracowanie prezentacji multimedialnej na temat wpływu braku ruchu na układ krążenia człowieka.
Przeprowadzenie fragmentu zajęć dla klas I pt. „Aktywność fizyczna kontra choroby cywilizacyjne”.
Przeprowadzenie analizy stylu życia wśród uczniów klas II, opracowanie wyników badania i przedstawienie w formie plakatu.
zespół III – Otyłość
Wyszukanie w różnych dostępnych źródłach informacji dotyczących nadwagi i otyłości u młodzieży wynikającej z niedostatku ruchu.
Opracowanie pytań i przeprowadzenie wywiadu z lekarzem lub dietetykiem dotyczącego nadwagi i otyłości u młodzieży wynikającej z niedostatku ruchu oraz sposobów zapobiegania im.
Opracowanie prezentacji multimedialnej na temat wpływu braku ruchu na zmianę wagi ciała.
Przeprowadzenie fragmentu zajęć dla klas I pt. „Aktywność fizyczna kontra choroby cywilizacyjne”.
Przeprowadzenie analizy stylu życia wśród uczniów klas III, opracowanie wyników badania i przedstawienie w formie plakatu.
zespół IV – Cukrzyca i nowotwory
Wyszukanie w różnych dostępnych źródłach informacji dotyczących występowania cukrzycy i nowotworów wynikających z niedostatku ruchu.
Opracowanie pytań i przeprowadzenie wywiadu z lekarzem lub dietetykiem dotyczącego występowania cukrzycy i nowotworów wynikających z niedostatku ruchu oraz sposobów zapobiegania im.
Opracowanie prezentacji multimedialnej na temat wpływu braku ruchu na zachorowania na cukrzycę i nowotwory.
Przeprowadzenie fragmentu zajęć dla klas I pt. „Aktywność fizyczna kontra choroby cywilizacyjne”.
Opracowanie propozycji zmian nawyków związanych z aktywnością fizyczną, żywieniem, odpoczynkiem, snem i przedstawienie ich w formie sesji plakatowej na korytarzu szkolnym lub/i do wykorzystania podczas zajęć w klasach I „Aktywność fizyczna kontra choroby cywilizacyjne”.
zespół V – Zdrowie
Wyszukanie w różnych dostępnych źródłach informacji dotyczących zdrowia jako wartości dla człowieka i zasobu dla społeczeństwa.
Opracowanie pytań i przeprowadzenie wywiadu z socjologiem dotyczącego zdrowia jako wartości dla człowieka i zasobu dla społeczeństwa.
Opracowanie prezentacji multimedialnej na temat wpływu braku ruchu na zdrowie.
Przeprowadzenie fragmentu zajęć dla klas I pt. „Aktywność fizyczna kontra choroby cywilizacyjne”.
Przygotowanie dwóch tekstów do gazetki szkolnej lub/i na stronę internetową szkoły dotyczących: zasad zdrowego trybu życia oraz aktywności fizycznej jako czynnika zapobiegania chorobom cywilizacyjnym.
Zadanie dla wszystkich zespołów:
Przygotowanie scenariusza zajęć dla klas I „Aktywność fizyczna kontra choroby cywilizacyjne”.
Przygotowanie pakietu edukacyjnego (scenariusz + prezentacja) dla wychowawców klas I.
Zasoby multimedialne:
prezentacja multimedialna: „Choroby cywilizacyjne a aktywność fizyczna”
Wstępny harmonogram działań:
Zadania | Odpowiedzialni | Czas/terminy |
| nauczyciel WF /koordynator projektu nauczyciel WF /koordynator projektu nauczyciel WF /koordynator projektu nauczyciel WF /koordynator projektu, zespoły projektowe nauczyciel WF /koordynator projektu, zespoły projektowe nauczyciel WF /koordynator projektu, zespoły projektowe nauczyciel WF /koordynator projektu, zespoły projektowe | Pierwszy tydzień stycznia Pierwszy tydzień stycznia 45 min. Drugi tydzień stycznia 45 min. Trzeci i czwarty tydzień stycznia Pierwszy tydzień lutego Drugi tydzień lutego Drugi tydzień lutego |
Załącznik nr 1: Tabela analizy stylu życia
Moje nawyki | Prawidłowe nawyki | Co i jak mogę zmienić |