RWcb5kECkNzvO
Grafika przedstawia różnokolorowe i różnej wielkości znaki zapytania, które nakładają się na siebie.

Co jest w życiu najważniejsze?

Co jest w życiu najważniejsze?
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Twoje cele
  • poznasz znaczenia słowa wartość,

  • określisz wartości, które są dla ciebie ważne,

  • ustalisz wartości ważne dla twoich bliskich i wskażesz różnice między nimi,

  • wskażesz wartości zawarte w przykładowych przysłowiach i tekstach literackich.

Wartości stanowią nieodłączny element ludzkiego istnienia. Każdy człowiek stawia sobie w życiu cele, które pragnie zrealizować. Wyznacza priorytety, do których dąży, kierując się wyznawanymi przez siebie wartościami. Dla jednych liczą się wyłącznie wartości duchowe, dla innych materialne, jeszcze inni szukają między nimi złotego środkazłoty środekzłotego środka. A według ciebie, co jest w życiu najważniejsze?

Polecenie 1

Wyjaśnij własnymi słowami, czym są pieniądze. Możesz skorzystać z informacji zawartych w lekcji pt. Widzieć nie tylko siebieP15t3tk4eWidzieć nie tylko siebie.

Rw1Irs1MyVVGU
Miejsce na odpowiedź ucznia.

Zapoznaj się z prezentacją pt. O wartościach, a następnie wykonaj poniższe polecenia.

RsyK9JZQEuyfm
1
R8ZgFYWX6ITbr
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

O wartościach

RSpnlZe7zlqrF
1
R9LyqwtayduOs
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

W słowniku języka polskiego hasło „wartość” jest opatrzone kilkoma objaśnieniami. Pierwsze znaczenie odnosi się do wartości materialnej, cechy rzeczy dającej się opisać sumą pieniędzy uzyskaną z jej sprzedaży. Można na przykład oszacować wartość budynku, samochodu czy obrazu. Zgodnie z kolejnym znaczeniem wartość to cecha tego, co jest dobre, między innymi ze względu na swoją użyteczność, ważność, znaczenie, na przykład „te książki mają wielką wartość historyczną”.

ROyczvalcGtw8
1
RrN9th96WGhdk
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Wartość określa się także jako właściwości jakiegoś przedmiotu czy towaru, dzięki którym zaspokaja on określone potrzeby. Możemy na przykład z pełną odpowiedzialnością zachęcać do jedzenia warzyw ze względu ich wartość odżywczą. Ten termin jest również rozumiany jako posiadanie zalet moralnych lub społecznych, na przykład: Odzyskałem poczucie własnej wartości.

RNxJcNngbiS44
1
RDNWelOj0iTek
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Wartość to w końcu zestaw cech uznawanych za dobre, będących wzorem postępowania. Można wyznawać wartości duchowe, moralne, etyczne, religijne itp. Ostatnie znaczenie wartości wiąże się z nauką i oznacza liczbę, która określa, ile jednostek zawiera dana wielkość fizyczna.

R1Ou9sSzEDDFk
1
R1YBUtJmEhwCC
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Niniejsza prezentacja jest poświęcona wartościom rozumianym jako cechy i przekonania uznawane za dobre, będące wzorem postępowania i podstawą przyjętych w danej społeczności norm etycznych. Już ponad 2000 lat temu kwestia wartości i ich roli w życiu człowieka zajmowała myślicieli. Platon, jeden z najsłynniejszych filozofów starożytnej Grecji, powiedział: „Myśleć to co prawdziwe, czuć to co piękne i kochać co dobre — w tym cel rozumnego życia”. Wskazane przez niego przymioty: prawda, piękno, dobro określane są mianem wartości podstawowych.

RK173JNsr2D8L
1
R1GC7UQx3oPkx
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Co może być wartością? Uczucie, idea, przedmiot – wszystko to, czemu człowiek przypisuje szczególne znaczenie w swoim życiu. Wśród najczęściej wymienianych wartości są: zdrowie, życie, miłość, wiara, przyjaźń, ojczyzna, wolność, sprawiedliwość, uczciwość, odwaga, prawda, pokój, dobro, piękno, honor.

R1coxjrwa7a03
1
R1VmTh7U9afow
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Przykłady wartość zostały wkomponowane w wiersz Małgorzaty Strzałkowskiej, w którym podmiot liryczny zachęca czytelnika do określenia własnych celów życiowych. „Bóg, rodzina i ojczyzna, wiara, szczęście, radość, sztuka, wierność, spokój, tolerancja, własny rozwój i nauka, mądrość wiedza, wykształcenie, pomoc innym, zaufanie, samodzielność i marzenia, zgoda, godność i uznanie… Które z nich są najważniejsze? To już na to każdy sobie po namyśle, wprost i szczerze w głębi duszy niech odpowie…”

R1NSvYKxAPG44
1
RtrdlMxtOaJMe
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Poeci i pisarze w swoich utworach często podejmują temat wartości. Zastanawiają się, czym są, jaką pełnią rolę w życiu człowieka bądź wskazują te, które ich zdaniem są najważniejsze, np. zdrowie w wierszu Jana Kochanowskiego czy miłość w tekście Tadeusza Śliwaka.

ROYRr8VswFHf9
1
RssZPqrLYum9b
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

W utworze Władysława Bełzy to ojczyzna i miłość do niej stanowią nadrzędną wartość dla podmiotu lirycznego. „Całem mem sercem, duszą niewinną, Kocham tę świętą ziemię rodzinną, Na której moja kołyska stała, I której dawnej karmi mię chwała”.

RDHgeHnDB9JYD
1
REsY5OcotURAT
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Z kolei Wisława Szymborska w liryku „Niektórzy lubią poezję” podkreśla wartość sztuki. Podmiot liryczny deklaruje, że trzyma się jej „jak zbawiennej poręczy”.

Ri65yS36u3uct
1
RRA0hkpduut5G
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Natomiast w słowach Ralpha Waldo Emersona zaakcentowana została wartość przyjaźni w życiu człowieka, rozumiana jako: „duchowa inspiracja, która pojawia się, gdy odkrywamy, że ktoś w nas wierzy i chce nam zaufać”.

RXZeSczUIgcnS
1
RWZO8vvrqMBjk
Krótki film na temat wartości. Na początku w kadrze widać zbliżenie kolorowych balonów, które poruszają się na wietrze. Za nimi pojawia się leżący na trawie arkusz fioletowego brystolu, na który naklejono czarne serce. Widać rękę, która różową kredką pastelową w jego wnętrzu wpisuje tekst: „KOCHANI RODZICE” i dorysowuje serduszko nad literą „i”. Na pierwszym planie pojawiają się bańki mydlane, w tle jest trawnik, na którym leżą dwa czarne arkusze brystolu w kształcie serc. Na jednym widać fragment napisu: „DZIĘK…”, a na drugim „KOC… RO….” oraz narysowane różowe i niebieskie serduszka. Kamera przesuwa się, pokazując pudełko z farbami plakatowymi. Dłoń macza pędzelek w czerwonej farbie i na jasnym arkuszu brystolu maluje napis. Widać jego ostatnie litery „…ŚĆ”. Kolejna dłoń fioletową farbą maluje na żółtym brystolu napis „NAU..”. Widać dwie dłonie, które piszą coś flamastrami na niebieskim arkuszu brystolu. W tle słychać odgłosy zabawy, hałas uliczny, dźwięki wydawane przez ptaki.
1

Dla wielu ludzi, choć często nie lubią tego przyznawać, najważniejsza w życiu jest sława, władza czy pieniądze. To, jakimi wartościami się kierujemy, uwidacznia się nie w naszych słowach, lecz w czynach, zwłaszcza w sytuacjach, w których musimy podjąć decyzję, dokonać trudnego wyboru. A co jest najważniejszą wartością w twoim życiu?

Głośność lektora
Głośność muzyki
Polecenie 2

Wypisz wartości podstawowe wskazane przez Platona. Czy podzielasz stanowisko filozofa? Uzasadnij swoje zdanie.

R1HRSBQoOFAMG
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 3

Ustal, czy można wycenić takie wartości jak ojczyzna, zdrowie, wolność. Uzasadnij swoje zdanie.

RcBUKxU9BKECj
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 4

Wymień swojego ulubionego bohatera literackiego oraz określ, jakimi kierował się wartościami. Wyjaśnij, czy mają one wpływ na twoją sympatię do tej postaci.

R115qQvwBpyX5
Miejsce na notatkę ucznia.
RToozGJBtSnsU
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RkCHp72MatsOz
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na takim dobraniu wyrazów, aby powstały pary wyrazów o znaczeniu przeciwnym.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 5

Zapytaj sześć osób w różnym wieku, co jest dla nich największą wartością. Porównaj uzyskane odpowiedzi. Czy któreś z nich się powtórzyły? Rozważ, z czego wynikały różnice. Sporządź notatkę.

R1HKSCQwHoOy5
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 6

Określ, jakie wartości są dla ciebie najważniejsze. Wypełnij poniższe pola tekstowe i przeciągnij w odpowiednie miejsca na ilustracji. Najważniejszą wartość umieść na szczycie piramidy.

R1BiiGzyM681t
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Grafika: Pixabay, domena publiczna.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 6

Określ, jakie wartości są dla ciebie najważniejsze. Wymień przynajmniej pięć wartości, zaczynając od najważniejszej.

Rj27Tt665wYiz
Miejsce na odpowiedź ucznia.

Od niepamiętnych czasów człowiek zadaje sobie pytania o sens istnienia ludzkości. Jak powinniśmy żyć? Co jest w życiu najważniejsze? Dociekania te doprowadziły do powstania aksjologii - działu filozofiifilozofiafilozofii zajmującego się wartościami. Przeczytaj fragment powieści pt. Świat Zofii, a następnie wykonaj poniższe zadania.

Jostein Gaarder [czyt. Josten Gorder] Świat Zofii

Ludzie mają różne hobby. Są tacy, co zbierają stare monety albo znaczki, niektórzy lubią robótki ręczne, inni poświęcają wolny czas na uprawianie jakiejś dyscypliny sportu.

Wiele osób lubi także czytać, jednakże dobór ich lektur bardzo się różni. Jedni czytają tylko gazety albo komiksy, inni wolą powieści, a jeszcze inni książki z różnych dziedzin nauki, na przykład astronomii, życia zwierząt czy wynalazków technicznych.

Jeśli interesują mnie konie albo kamienie szlachetne, nie mogę żądać, aby wszyscy inni również się tym interesowali. Jeżeli z napięciem śledzę relacje sportowe w telewizji, muszę też tolerować zdanie tych, którzy uważają, że sport jest nudny.

Czy mimo wszystko jednak jest coś, co powinno interesować każdego bez wyjątku? Czy istnieje coś, co dotyczy wszystkich ludzi, bez względu na to, kim są i w jakim miejscu na świecie mieszkają? Tak [...].

Co jest najważniejsze w życiu? Jeśli zapytamy kogoś, kto głoduje, odpowiedź będzie brzmiała: jedzenie. Gdy takie samo pytanie zadamy komuś, kto marznie, odpowie: ciepło. A kiedy spytamy człowieka, który czuje się samotny, stwierdzi z pewnością, że najważniejsza jest więź z innymi ludźmi.

Ale gdy wszystkie takie potrzeby zostaną zaspokojone, czy nadal jest coś niezbędnego wszystkim ludziom? FilozofowiefilozofFilozofowie uważają, że tak. Sądzą, że nie samym chlebem człowiek żyje. Naturalnie wszyscy ludzie potrzebują pożywienia. Wszyscy również potrzebują miłości i troski. Jest jednak coś jeszcze, coś niezbędnego każdemu człowiekowi. Mamy potrzebę znalezienia odpowiedzi na pytanie, kim jesteśmy i dlaczego żyjemy.

[...]

Jak powstał świat? Czy za tym, co się dzieje, kryje się czyjaś wola, jakiś sens? Czy istnieje życie po śmierci? W jaki w ogóle sposób znaleźć odpowiedź na podobne pytania? I przede wszystkim: Jak powinniśmy żyć?

Pytania takie jak te zadawali sobie ludzie od niepamiętnych czasów. [...] Na każde z nich w przeszłości udzielono wielu różnych odpowiedzi.

[...]

Dzisiaj także każdy człowiek musi znaleźć swoją własną odpowiedź na te pytania.

wpis_02 Źródło: Jostein Gaarder [czyt. Josten Gorder], Świat Zofii, tłum. Iwona Zimnicka, Warszawa 1995, s. 24–25.
Ćwiczenie 3

Wyjaśnij, dlaczego - twoim zdaniem - niektórzy ludzie nadają wartość swoim zainteresowaniom lub rzeczom powszechnie uznawanym za mało wartościowe.

RE33fRcur6lEg
Miejsce na odpowiedź ucznia.
RdyBNcykn4BVQ
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1PW3NUC0ifLL
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu odpowiednich wyrazów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1BwYztgASeCK
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij znaczenie związku frazeologicznego „nie samym chlebem człowiek żyje”, a następnie ułóż z nim zdanie.

RE33fRcur6lEg
Miejsce na odpowiedź ucznia.
RNOJ8Qvg7DWsu
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Przeczytaj wiersz Czesława Miłosza pt. Dar, a następnie wykonaj poniższe ćwiczenia.

Czesław Miłosz Dar

Dzień taki szczęśliwy.
Mgła opadła wcześnie, pracowałem w ogrodzie.
Kolibry przystawały nad kwiatem kaprifoliumkaprifoliumkaprifolium.
Nie było na ziemi rzeczy, którą chciałbym mieć.
Nie znałem nikogo, komu warto byłoby zazdrościć.
Co przydarzyło się złego, zapomniałem.
Nie wstydziłem się myśleć, że byłem kim jestem.
Nie czułem w ciele żadnego bólu.
Prostując się, widziałem niebieskie morze i żagle.

wpis_01 Źródło: Czesław Miłosz, Dar, [w:] tegoż, Poezje wybrane, Kraków 1996, s. 234.
R1W4a3zln5ZYk
Ćwiczenie 9
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1es5SdixdmMU
Ćwiczenie 9
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RwmPcNvsHJ2oF
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu odpowiednich wyrazów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 7

Zredaguj list do bliskiej ci osoby, w którym przedstawisz, jakimi wartościami obecnie powinni kierować się młodzi ludzie.

RbAAW9lzCnmEc
Miejsce na odpowiedź ucznia.

Słownik

filozof
filozof

twórca teorii filozoficznej lub specjalista w dziedzinie filozofii

filozofia
filozofia

nauka zajmująca się rozważaniami na temat sensu istnienia świata i człowieka, źródeł poznania itp.

kaprifolium
kaprifolium

roślina pnąca o różowych, białych lub żółtych kwiatach o bardzo intensywnym, wręcz magicznym zapachu; swoim zapachem i miododajnymi kwiatami przyciąga owady

złoty środek
złoty środek

umiar, unikanie skrajności

Notatnik

R1OdhQiQPPrpN
Miejsce na notatkę ucznia.

Bibliografia

Encyklopedia PWN, wydanie elektroniczne: https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/ Platon;3958022.html  [dostęp dn. 06.06.2022].

Gaarder J., (1995), Świat Zofii, tłum. Iwona Zimnicka, Warszawa: Jacek Santorski & Co - Agencja Wydawnicza.

Kuszak K., (2013), Przysłowie jako językowy nośnik wartości - perspektywa pedagogiczna, [w:] „Studia Edukacyjne” nr 26.

Miłosz Cz., (1996), Poezje wybrane, Kraków: Wydawnictwo Literackie.