Co to jest atom
IV ETAP EDUKACYJNY
Temat: Co to jest atom.
TREŚCI KSZTAŁCENIA:
Fizyka, IV etap edukacyjny, 2.3: uczeń opisuje budowę atomu wodoru, stan podstawowy i stan wzbudzony.
Fizyka, IV etap edukacyjny, 2.1: uczeń opisuje promieniowanie ciał, rozróżnia widma ciągłe i liniowe rozrzedzonych gazów jednoatomowych, w tym wodoru.
Fizyka, IV etap edukacyjny, 2.2: uczeń interpretuje linie widmowe jako przejścia między poziomami energetycznymi atomów.
Fizyka, IV etap edukacyjny, 2.4: uczeń wyjaśnia pojęcie fotonu i jego energii.
Fizyka, IV etap edukacyjny, 2.5: uczeń interpretuje zasadę zachowanie energii przy przejściach elektronu między poziomami energetycznymi w atomie z udziałem fotonu.
CELE ZOPERACJONALIZOWANE:
Uczeń:
zna podstawowe pojęcia związane z budową atomu: atom, jądro atomowe, proton, elektron, neutron, powłoka elektronowa, liczba atomowa, liczba masowa.
zna pojęcia i potrafi wyjaśnić stan podstawowy i stan wzbudzony atomu.
zna budowę atomu według Bohra.
zna postulaty Bohra dotyczące atomu wodoru.
wie, jak kształtowały się poglądy na pojęcie atomu.
NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI
Uczeń:
przedstawia podstawowe założenia modelu atomu wodoru Bohra.
zapisuje postulaty Bohra budowy atomu wodoru.
przedstawia schemat poziomów energetycznych w atomie wodoru.
przedstawia na rysunkach poglądowych budowę atomu wodoru.
dostrzega istnienie zależności między energią elektronu, a odległością.
umie wyjaśnić różnicę między modelami Rutherforda a Bohra.
Etapy lekcji | Obszar edukacyjny | Kompetencje kluczowe | Sposób realizacji | Środki dydaktyczne | Metody nauczania | Formy pracy |
Etap wstępny | Fizyka | Porozumiewanie się w języku ojczystym; myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się; świadomość i ekspresja kulturalna | Przypomnienie wiadomości dotyczących budowy atomu: atom, jądro atomowe, proton, elektron, neutron, powłoka elektronowa, liczba atomowa, liczba masowa. | Podające: pogadanka | Zbiorowa, jednolita | |
Etap realizacji | Fizyka | Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo – techniczne; umiejętność uczenia się | Nauczyciel odtwarza prezentację multimedialną przedstawiającą model Bohra atomu wodoru. Uczniowie zapoznają się z modelem atomu wodoru według Bohra, poznają treść postulatów Bohra. | Załącznik nr 1 do scenariusza (prezentacja multimedialna pokazująca model Bohra atomu wodoru). | Eksponujące: Prezentacja multimedialna | Zbiorowa (grupowa) jednolita |
Fizyka | Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo – techniczne; umiejętność uczenia się. | Nauczyciel rysuje na tablicy model atomu wodoru Bohra wraz z poziomami energetycznymi, a następnie omawia go. | Podające: ekspozycja | Zbiorowa (grupowa) jednolita | ||
Fizyka | Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo – techniczne; umiejętność uczenia się. | Nauczyciel odtwarza film (animację) ,,Budowa atomu wodoru - Emisja i absorpcja promieniowania”. Uczniowie na podstawie filmu (animacji) próbują określić widmo promieniowania atomu wodoru oraz poziomy energetyczne atomu wodoru. | Film (animacja) ,,Budowa atomu wodoru - Emisja i absorpcja promieniowania” | Eksponujące: Film (animacja) | Zbiorowa (grupowa) jednolita | |
Fizyka | Porozumiewanie się w języku ojczystym; myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo – techniczne; umiejętność uczenia się; świadomość i ekspresja kulturalna | Dyskusja na temat różnych koncepcji przedstawiania atomu wodoru. Uczniowie wyszukują w Internecie lub innych materiałach informacji na ten temat. W przypadku braku dostępu do Internetu może to być zadanie domowe dla chętnych uczniów. | Komputer z Internetem | Problemowa: aktywizująca: panelowa | Zbiorowa, jednolita | |
Etap końcowy | Fizyka | Podsumowanie lekcji | Podająca: pogadanka | |||
*propozycja dla uczniów szczególnie uzdolnionych | Fizyka | Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo - techniczne | Chętni uczniowie mogą wykonać animacje lub makietę przedstawiającą budowę atomu wodoru. | Praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe | Indywidualna, zróżnicowana |