Cultural variety – ćwiczenia w mówieniu
Cultural variety – ćwiczenia w mówieniu
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie sprawności słuchania i mówienia na temat kultury brytyjskiej.
a) Wiadomości
Uczeń:
zna słownictwo związane z kulturą Wielkiej Brytanii (nazwy geograficzne, język, jedzenie, sztuka itd.),
zna wymowę i pisownię nowych wyrazów,
wie, jak opisać kraje Wielkiej Brytanii,
zna podstawowe informacje na temat Wielkiej Brytanii,
wie, jak przygotować prezentację w programie PowerPoint.
b) Umiejętności
Uczeń:
opisuje kraje Wielkiej Brytanii,
powtarza i zapamiętuje nazwy geograficzne, typowe elementy kultury brytyjskiej,
potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi kultury brytyjskiej,
ćwiczy sprawność słuchania i mówienia,
wykonuje zadania na rozumienie tekstu (odpowiedzi na pytania, definiowanie),
wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji rozmowy o kulturze brytyjskiej,
wykonuje ćwiczenia związane z tematem (dopasowywanie informacji, wyjaśnianie nowych wyrazów),
opisuje zdjęcia,
posługuje się rzutnikiem multimedialnym i komputerem.
c) Postawy
Uczeń:
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,
nie wstydzi się prezentować swoich wiadomości na forum klasy.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, pogadanka, ćwiczebna, prezentacja
Forma: praca w parach, zespole i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręczniki, zdjęcia, komputer i rzutnik multimedialny
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie słuchać i rozmawiać na temat kultury Wielkiej Brytanii oraz powtórzycie słownictwo związane z jedzeniem, muzyką, sportem, językami, nazwami geograficznymi itp. Będziecie wykonywać różne ćwiczenia pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową (przygotowanie wiadomości o Wielkiej Brytanii – praca w grupach).
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel zadaje uczniom ogólne pytania o Wielkiej Brytanii (Where is the UK? Which countries belong to the UK? What are their capital cities?) i inne pyania z ćwiczenia 1. ze strony 86. Uczniowie odpowiadają ustnie.
Uczniowie otwierają podręczniki na stronie 86. i opisują mapę oraz zdjęcia. Nauczyciel uzupełnia ich wiedzę.
Uczniowie, w czterech grupach, po kolei prezentują swoje wiadomości o krajach Wielkiej Brytanii. Pokazują zdjęcia, odpowiadają na pytania z podręcznika na stronie 86. Prezentacje mają uwzględniać muzykę, sport, język, ubrania, jedzenie i quizy dla pozostałych uczniów. Podczas gdy jedna grupa prezentuje swój projekt, inne słuchają i robią notatki.
Uczniowie rozdają sobie nawzajem przygotowane quizy zawierające pięć pytań i rozwiązują je (załącznik 1). Następnie sprawdzają sobie nawzajem odpowiedzi i je oceniają. Wyniki mają wpływ na ocenę za aktywność na lekcji.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia dziś poznanych wiadomości.
5. Bibliografia
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
Pye D., Kryszewska H., Format vol. 1, Wydawnictwo MacMillan, Mikołów 2006.
6. Załączniki
Załącznik 1
Przykładowy quiz o Szkocji:
What’s the name of the capital city?
How do you call a Scottish skirt?
What’s the best Scottish music band?
How is the national dish called?
What’s Edinburgh Festival?
b) Zadanie domowe
Naucz się poznanych dziś wiadomości.
Opisz Polskę w podobny sposób jak opisywałeś Wielką Brytanię.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Tydzień przed lekcją należy zlecić uczniom przygotowanie prezentacji o Wielkiej Brytanii. Trzeba podzielić uczniów na cztery grupy i przydzielić im państwa oraz wyjaśnić, co powinny zawierać prezentacje. Powinny być one dosyć krótkie, trwać maksymalnie 8 minut. Uczniowie mają też przygotować quizy dotyczące prezentowanych przez nich państw i przynieść kopie dla wszystkich kolegów. Jeśli uczniowie chcą przygotować prezentację multimedialną, muszą zawiadomić o tym nauczyciela wcześniej, aby zapewnił im sprzęt. Po lekcji uczeń powinien znać słownictwo związane z kulturą Wielkiej Brytanii (geographical names, food, language, clothes, capital cities, art, sport etc.), najważniejsze informacje o kulturze Wielkiej Brytanii, powinien też potrafić zaprezentować swoje wiadomości.