Ćwiczenia na słuchanie – piosenki
Ćwiczenia na słuchanie – piosenki
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie sprawności czytania, słuchania i mówienia.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
teksty i muzykę wybranych piosenek,
różne rodzaje ćwiczeń doskonalących sprawność czytania, słuchania i mówienia.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi posługiwać się wybranymi strukturami gramatycznymi i słownictwem,
słucha i rozumie tekst piosenki,
streszcza teksty piosenek,
ćwiczy sprawność mówienia i słuchania,
czyta ze zrozumieniem teksty piosenek,
wyjaśnia znaczenie nowo poznanych słów,
śpiewa piosenki.
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas czytania, słuchania i mówienia,
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,
śpiewa piosenki.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: Podejście komunikacyjne; pytania‑odpowiedzi, pogadanka, mówienie, śpiewanie, ćwiczenia przedmiotowe, konwersacja
Forma: praca w grupach, parach i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Płyta i odtwarzacz CD, teksty piosenek
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji: „Będziecie słuchać i śpiewać piosenki. Będziecie ćwiczyć sprawność mówienia i słuchania”. Sprawdza, czy uczniowie są przygotowani do lekcji i czy odrobili pracę domową.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta uczniów, co wiedzą o piosenkarzach, których piosenki przyniósł na lekcję. Uczniowie opowiadają o swoich ulubionych gwiazdach i ich piosenkach.
Nauczyciel rozdaje uczniom pierwszy tekst piosenki z lukami. Uczniowie słuchają nagrania i uzupełniają luki w tekście. Następnie ustalają odpowiedzi, a nauczyciel poprawia błędy.
Uczniowie streszczają tekst piosenki. Nauczyciel pyta o znaczenie niektórych słów i zwrotów, po czym zapisuje je na tablicy.
Uczniowie śpiewają piosenkę.
Nauczyciel zadaje pytanie: What is this song about? Nauczyciel odtwarza drugą piosenkę, a uczniowie słuchają. Następnie odpowiadają na pytania dodatkowe: Who’s singing? Is it a sad song? Do you like it? etc.
Nauczyciel rozdaje teksty, odtwarza nagranie jeszcze raz, a uczniowie śpiewają.
Uczniowie wspólnie z nauczycielem wyjaśniają nieznane słowa.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje lekcję: „Ćwiczyliście słuchanie ze zrozumieniem i mówienie, a także czytanie piosenek. Nauczyliście się nowych słów”. Nauczyciel ocenia wszystkich uczniów plusami albo minusami. Zadaje też pracę domową.
5. Bibliografia
Komorowska H., Metodyka nauczania Języków Obcych, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.
Rutkowska‑Paszta M., Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus, Wrocław 2002.
6. Załączniki
Karta pracy ucznia
brak
b) Zadanie domowe
Przetłumacz swoją ulubioną piosenkę.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja, ćwicząca słuchanie, mówienie i czytanie piosenek, przeznaczona jest dla uczniów na różnych poziomach zaawansowania. Przed lekcją należy zapytać uczniów, jakie piosenki i wykonawców chcieliby posłuchać i przygotować (zarówno teksty, jak i nagrania). Można poprosić uczniów o przyniesienie tych materiałów. Trzeba też przygotować ćwiczenie na uzupełnianie luk.