Ćwiczenia na słuchanie – piosenki

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Celem lekcji jest doskonalenie sprawności czytania, słuchania i mówienia.

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • teksty i muzykę wybranych piosenek,

  • różne rodzaje ćwiczeń doskonalących sprawność czytania, słuchania i mówienia.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi posługiwać się wybranymi strukturami gramatycznymi i słownictwem,

  • słucha i rozumie tekst piosenki,

  • streszcza teksty piosenek,

  • ćwiczy sprawność mówienia i słuchania,

  • czyta ze zrozumieniem teksty piosenek,

  • wyjaśnia znaczenie nowo poznanych słów,

  • śpiewa piosenki.

c) Postawy

Uczeń:

  • potrafi poprawnie zachować się podczas czytania, słuchania i mówienia,

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,

  • śpiewa piosenki.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: Podejście komunikacyjne; pytania‑odpowiedzi, pogadanka, mówienie, śpiewanie, ćwiczenia przedmiotowe, konwersacja

Forma: praca w grupach, parach i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Płyta i odtwarzacz CD, teksty piosenek

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i cele lekcji: „Będziecie słuchać i śpiewać piosenki. Będziecie ćwiczyć sprawność mówienia i słuchania”. Sprawdza, czy uczniowie są przygotowani do lekcji i czy odrobili pracę domową.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel pyta uczniów, co wiedzą o piosenkarzach, których piosenki przyniósł na lekcję. Uczniowie opowiadają o swoich ulubionych gwiazdach i ich piosenkach.

  2. Nauczyciel rozdaje uczniom pierwszy tekst piosenki z lukami. Uczniowie słuchają nagrania i uzupełniają luki w tekście. Następnie ustalają odpowiedzi, a nauczyciel poprawia błędy.

  3. Uczniowie streszczają tekst piosenki. Nauczyciel pyta o znaczenie niektórych słów i zwrotów, po czym zapisuje je na tablicy.

  4. Uczniowie śpiewają piosenkę.

  5. Nauczyciel zadaje pytanie: What is this song about? Nauczyciel odtwarza drugą piosenkę, a uczniowie słuchają. Następnie odpowiadają na pytania dodatkowe: Who’s singing? Is it a sad song? Do you like it? etc.

  6. Nauczyciel rozdaje teksty, odtwarza nagranie jeszcze raz, a uczniowie śpiewają.

  7. Uczniowie wspólnie z nauczycielem wyjaśniają nieznane słowa.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel podsumowuje lekcję: „Ćwiczyliście słuchanie ze zrozumieniem i mówienie, a także czytanie piosenek. Nauczyliście się nowych słów”. Nauczyciel ocenia wszystkich uczniów plusami albo minusami. Zadaje też pracę domową.

5. Bibliografia

  1. Komorowska H., Metodyka nauczania Języków Obcych, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

  2. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.

  3. Rutkowska‑Paszta M., Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus, Wrocław 2002.

6. Załączniki

Karta pracy ucznia

brak

b) Zadanie domowe

Przetłumacz swoją ulubioną piosenkę.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja, ćwicząca słuchanie, mówienie i czytanie piosenek, przeznaczona jest dla uczniów na różnych poziomach zaawansowania. Przed lekcją należy zapytać uczniów, jakie piosenki i wykonawców chcieliby posłuchać i przygotować (zarówno teksty, jak i nagrania). Można poprosić uczniów o przyniesienie tych materiałów. Trzeba też przygotować ćwiczenie na uzupełnianie luk.

R1UJ0YXtvwQGW

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 102.30 KB w języku polskim
RUSrSgvzog3Nu

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.00 KB w języku polskim