| III etap edukacyjny, uczeń gimnazjum |
| |
| |
| |
Wymagania szczegółowe zgodne z podstawą programową nauczania ogólnego: | (3.2) rozpoznaje wybrane dzieła architektury i sztuk plastycznych należące do polskiego i europejskiego dziedzictwa kultury, postrzegając je w kontekście miejsca tradycji we współczesnej kulturze, a także opisuje związki zachodzące miedzy nimi (posługując się̨ terminologią z zakresu danej dziedziny sztuki). |
| |
| Czy architekt zawsze miał swój własny pomysł? |
| |
| |
| |
| |
| umiejętności – uczeń:
rozpoznaje style architektoniczne we wskazanych budowlach,
wskazuje inspiracje architektoniczne wskazanych budowli;
potrafi usytuować obiekty architektury we właściwych miastach.
|
| postawy:
wyrabianie myślenia poglądowego,
rozwijanie umiejętności analizowania wartości dzieł sztuki,
kształtowanie szacunku dla dóbr kultury i sztuki.
|
| |
| podająca (wykład informacyjny), eksponująca (pokaz materiału wizualnego) |
| |
| |
| |
Środki dydaktyczne, w tym zasoby multimedialne: | interaktywne narzędzie do przyporządkowania budowlom ich prototypów, prezentacja multimedialna (z nagraniem audio) przedstawiająca wybrane budowle (min. dwie) reprezentujące różne style architektoniczne |
| |
| |
| |
faza wprowadzająca: (7 min.) |
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).
Nauczyciel informuje uczniów, że niektóre style nie były nowatorskie, bo często korzystały z wcześniejszych epok.
Nauczyciel na tablicy rysuje linię czasu, aby przypomnieć uczniom układ poszczególnych epok i stylów.
|
faza realizacyjna: (30 min.) |
Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy, sporządzone według wzoru lub rysuje tabelę na tablicy
Tabela po uzupełnieniu
Nauczyciel wyświetla prezentację multimedialna przedstawiającą budowle reprezentujące różne style architektoniczne inspirowane wcześniejszymi obiektami.
Podczas prezentowania zestawionych razem obiektów (Panteon w Rzymie – kościół Genowefy w Paryżu, Świątynia Westy w Tivoli - Świątynia Sybilli w Puławach, Willa Rotonda k. Vincenzy – Królikarnia w Warszawie albo Chiswick House w Londynie) nauczyciel wprowadza komentarz i wspólnie z uczniami wymieniają cechy wspólne (plan, detale, bryła, konstrukcja).
Uczniowie uzupełniają tabelę. Nauczyciel informuje uczniów, że style, które reprezentowane są przez poznane budowle określa się, jako klasyczne ze względu na wzorowane na antyku.
|
faza podsumowująca: (8 min.) |
Nauczyciel uruchamia interaktywne narzędzie do przyporządkowania budowlom ich prototypów. Uczniowie ćwiczą umiejętność rozpoznawania i przyporządkowania budowlom ich prototypów, określania stylu.
Zadanie domowe: znajdź dwie budowle, powstałe jako inspiracje wcześniejszymi obiektami architektury i dopisz je do tabeli z lekcji.
|