Czy Dania naprawdę jest więzieniem? Charakterystyka Hamleta

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna tekst dramatu W. Szekspira,

  • zna i rozumie pojęcie hamletyzm.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • umie odtworzyć biografię Hamleta,

  • umie poprawnie zastosować termin „hamletyzm”,

  • umie pracować z tekstem dramatycznym,

  • umie uczestniczyć w dyskusji – poprawnie formułuje zdania, broni swojego stanowiska.

2. Metoda i forma pracy

Praca zbiorowa, pogadanka, dyskusja.

3. Środki dydaktyczne

W. Szekspir, Hamlet, Biblioteka Narodowa, Warszawa 1968.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel zapoznaje uczniów z celami lekcji i jej tokiem. Następnie zapisuje na tablicy następujące początki zdań:

Hamlet był…

Zamierzał…

Podjął te działania pod wpływem…

Nie udało mu się osiągnąć celu, ponieważ…

Uczniowie przepisują je do zeszytu i kończą według własnego uznania. Uzupełnione zdania zostają odczytane przez kilku uczniów wskazanych przez nauczyciela. To ćwiczenie ma pozwolić na ustalenie przyczyny działania Hamleta i będzie punktem wyjścia do rozmowy nad jego skomplikowaną psychiką.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie dyskutują nad przyczynami działań Hamleta, komentują jego wybory, próbują ocenić jego postępowanie, np. odrzucenie Ofelii, zabicie Poloniusza, udawanie osoby chorej umysłowo (uczniowie powinni odwoływać się do tekstu dramatu podczas dyskusji). Nauczyciel kieruje dyskusją, w razie potrzeby zadaje pytania, które mają ukierunkować uczniów.

  2. W wyniku dyskusji uczniowie tworzą portret psychologiczny bohatera i próbują odpowiedzieć na pytanie, dlaczego Hamlet nie potrafił dokonać zemsty, dlaczego tak długo zwlekał z podjęciem decyzji, dlaczego tak długo się wahał.

  3. Nauczyciel podaje definicję pojęcia hamletyzm. Uczniowie starają się wskazać innych bohaterów literackich lub filmowych, których postawy można by określić jako hamletyczne. Muszą uzasadnić swój wybór.

c) Faza podsumowująca

Uczniowie próbują odpowiedzieć na pytanie zawarte w temacie lekcji ( tu również mogą przywołać odpowiednie fragmenty tekstu literackiego). Dyskutują nad dosłownym i metaforycznym przesłaniem zawartym w temacie lekcji w kontekście postawy hamletycznej. Poszukują także odpowiedzi na pytanie, czy Dania rzeczywiście jest więzieniem, a jeśli tak, to dla kogo.

5. Bibliografia

W. Szekspir, Hamlet, Biblioteka Narodowa, Warszawa 1968.

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Uczniowie powinni wcześniej zaznaczyć fragmenty tekstu, które charakteryzują Hamleta. Jeśli planujemy analizę i interpretację utworu Z. Herberta „Tren Fortynbrasa” jako podsumowanie zajęć dotyczących omówienia lektury, warto na koniec tych zajęć zadać uczniom pytanie, kto, ich zdaniem, jest faktycznym zwycięzcą konfliktu między Hamletem a Klaudiuszem.

R1cgfyw7fIILD

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 90.70 KB w języku polskim
RRFR2j7i4GKER

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 16.50 KB w języku polskim