Dla nauczyciela
Autor: Anna Jeżewska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Funkcje malejące
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje. Zakres podstawowy.
Uczeń:
2) oblicza wartość funkcji zadanej wzorem algebraicznym;
4) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości,miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości wieksze (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przyjmowane;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna pojęcie funkcji malejącej
sprawdza, czy funkcja jest malejąca
uzasadnia, że funkcja jest malejąca
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
niedokończone zdania
dyskusja
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji oraz ustala z uczniami kryteria osiągnięcia sukcesu.
Uczniowie, metodą niedokończonych zdań, porządkują swoje dotychczasowe wiadomości na temat funkcji.
Przykładowe zdania, które należy dokończyć:
a) Funkcją nazywamy ....
b) Funkcję można opisać za pomocą ....
c) Dziedziną funkcji nazywamy ....
d) Dwie funkcje są równe, jeżeli ....Po zakończonej pracy nauczyciel ocenia poprawność odpowiedzi i wyjaśnia wszystkie wątpliwości.
Faza realizacyjna:
Uczniowie samodzielnie analizują przykłady zamieszczone w sekcji „Przeczytaj”.
Po upływie wyznaczonego czasu łączą się w pary i porównują między sobą uzyskane informacje. Następnie, podzieleni na dwie grupy, poszukują odpowiedzi na pytania postawione w sekcji „Wprowadzenie”. Wnioski przedstawiają na forum klasy.
Uczniowie oglądają animację przedstawiającą przykłady sposobów sprawdzania, czy dana funkcja jest malejąca i rozwiązują samodzielnie wskazane polecenia.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 1 – 4 i wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Jeden z uczniów podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazując na mocne i słabe strony pracy uczniów.
Nauczyciel ocenia indywidualną pracę i zaangażowanie poszczególnych uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują w domu ćwiczenia 5 – 8.
Zadanie dla chętnych:
Wykaż, że funkcja jest malejąca dla .
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać animację na zajęciach podsumowujących wiadomości o funkcjach.