„Dobrze widzi się tylko sercem” – rozmawiamy o przyjaźni na podstawie fragmentu powieści Antoine de Saint – Exupery pt. „Mały Książę”
„Dobrze widzi się tylko sercem.” – rozmawiamy o przyjaźni (na podstawie fragmentu powieści Antoine de Saint – Exupery pt. „Mały Książę”.
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń :
zna pojęcie przenośni i uosobienia,
zna pojęcie: instrukcji,
wie, jakie są jej cechy.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi wyjaśnić wyżej wymienione pojęcia,
potrafi odszukiwać w tekście potrzebne informacje i przetwarzać je,
wykorzystuje wiedzę w praktyce.
2. Metoda i forma pracy
Praca samodzielna, metoda heurystyczna, praca z tekstem literackim, dyskusja.
3. Środki dydaktyczne
Dobrowolska H., Jutro pójdę w świat. Podręcznik do kształcenia literackiego, kulturowego i językowego dla klasy 6 szkoły podstawowej., WSiP, Warszawa 2000,
Karta pracy ucznia.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel prosi uczniów o głośne przeczytanie fragmentu powieści “Mały Książę” (str. 268). Uczniowie zanaczają ołówkiem fragmenty teksty, w których Lis mówi otym, co to znaczy “oswoić” i być przyjacielem.
b) Faza realizacyjna
1. Uczniowie odczytują zaznaczone fragmenty. Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela omawiają wypowiedzi Lisa na temat przyjaźni i sposobów jej pozyskania. Nauczyciel zachęca, aby uczniowie przytoczyli swoje doświadczenia: w jaki sposób poznali swoich przyjaciół i w jaki sposób ich przyjaźń się “utrwaliła”.
2. Uczniowie mogą także przypomieć poznane im do tej pory utwory, w których ważną rolę odgrywało uczucie przyjaźni (np. “W pustyni i w puszczy”, “Tajemnicza wyprawa Tomka”, “Tajemniczy ogród”, itp.). Przykłady literackie i filmowe stanowią argumenty w dyskusji, czy przyjaźń naprawdę istnieje, czy pojawia się tylko w literaturze.
2. Nauczyciel prosi, aby uczniowie zastanowili się, jaką formę przybierają wskazówki, jak wykonać określone zadanie, np. zdobyć ocenę wzorową ze sprawowania, złożyć model samolotu, itp. Uczniowie powinni przypomnieć sobie formę instrukcji i jej odmian (np. przepisu kulinarnego), a zatem użycie czasowników w formir rozkazującej, itd.
3. Nauczyciel rozdaje uczniom Karty pracy (Karta pracy) i prosi, aby na podstawie omówionych fragmentów tekstu literackiego opracowali poradnik “Jak znaleźć przyjaciela”. Uczniowie mogą pracować parami w ławkach. Nauczyciel przypomina o odpowiednich formach gramatycznych i stylistycznych “wskazówek” (około 20 - 25 minut).
c) Faza podsumowująca
1. Uczniowie odczytują Karty pracy. Nauczyciel koryguje ewentualne błędy. Uczniowie wprowadzają poprawki i dołączają Karty pracy do zeszytów przedmiotowych.
2. Nauczyciel podaje uczniom zadanie domowe do zeszytów.
5. Bibliografia
1. Antoine de Saint – Exupery, „Mały Książę” [w]: Dobrowolska H., Jutro pójdę w świat. Podręcznik do kształcenia literackiego, kulturowego i językowego dla klasy 6 szkoły podstawowej., WSiP, Warszawa 2000.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1
KARTA PRACY UCZNIA
Na podstawie fragmentu „Małego Księcia” z podręcznika spróbuj sformułować i zapisać porady, jak znaleźć przyjaciela. Zastanów się także, czego trzeba, aby przyjaźń zachować i uzupełnij poradnik w części 3.
PORADNIK „JAK ZNALEŹĆ PRZYJACIELA”
( W KONSULTACJI Z LISEM )
CZĘŚĆ I POŻYTEK Z POSIADANIA PRZYJACIELA
1.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
CZĘŚĆ 2 WSKAZÓWKI, JAK ZNALEŹĆ PRZYJACIELA
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
CZĘŚĆ 3 WSKAZÓWKI, JAK NIE STRACIĆ PRZYJACIELA
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
b) Zadanie domowe
„Jak rozumiesz słowa Lisa: „Dobrze widzi się tylko sercem. Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu.” oraz „Mowa jest źródłem nieporozumień”? Wypowiedz się pisemnie, uzasadniając swój pogląd odpowiednimi przykładami.”
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 min.
8. Uwagi do scenariusza
brak