„Dobrze widzi się tylko sercem.” – rozmawiamy o przyjaźni (na podstawie fragmentu powieści Antoine de Saint – Exupery pt. „Mały Książę”.

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń :

  • zna pojęcie przenośni i uosobienia,

  • zna pojęcie: instrukcji,

  • wie, jakie są jej cechy.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi wyjaśnić wyżej wymienione pojęcia,

  • potrafi odszukiwać w tekście potrzebne informacje i przetwarzać je,

  • wykorzystuje wiedzę w praktyce.

2. Metoda i forma pracy

Praca samodzielna, metoda heurystyczna, praca z tekstem literackim, dyskusja.

3. Środki dydaktyczne

  • Dobrowolska H., Jutro pójdę w świat. Podręcznik do kształcenia literackiego, kulturowego i językowego dla klasy 6 szkoły podstawowej., WSiP, Warszawa 2000,

  • Karta pracy ucznia.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel prosi uczniów o głośne przeczytanie fragmentu powieści “Mały Książę” (str. 268). Uczniowie zanaczają ołówkiem fragmenty teksty, w których Lis mówi otym, co to znaczy “oswoić” i być przyjacielem.

b) Faza realizacyjna

1. Uczniowie odczytują zaznaczone fragmenty. Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela omawiają wypowiedzi Lisa na temat przyjaźni i sposobów jej pozyskania. Nauczyciel zachęca, aby uczniowie przytoczyli swoje doświadczenia: w jaki sposób poznali swoich przyjaciół i w jaki sposób ich przyjaźń się “utrwaliła”.

2. Uczniowie mogą także przypomieć poznane im do tej pory utwory, w których ważną rolę odgrywało uczucie przyjaźni (np. “W pustyni i w puszczy”, “Tajemnicza wyprawa Tomka”, “Tajemniczy ogród”, itp.). Przykłady literackie i filmowe stanowią argumenty w dyskusji, czy przyjaźń naprawdę istnieje, czy pojawia się tylko w literaturze.

2. Nauczyciel prosi, aby uczniowie zastanowili się, jaką formę przybierają wskazówki, jak wykonać określone zadanie, np. zdobyć ocenę wzorową ze sprawowania, złożyć model samolotu, itp. Uczniowie powinni przypomnieć sobie formę instrukcji i jej odmian (np. przepisu kulinarnego), a zatem użycie czasowników w formir rozkazującej, itd.

3. Nauczyciel rozdaje uczniom Karty pracy (Karta pracy) i prosi, aby na podstawie omówionych fragmentów tekstu literackiego opracowali poradnik “Jak znaleźć przyjaciela”. Uczniowie mogą pracować parami w ławkach. Nauczyciel przypomina o odpowiednich formach gramatycznych i stylistycznych “wskazówek” (około 20 - 25 minut).

c) Faza podsumowująca

1. Uczniowie odczytują Karty pracy. Nauczyciel koryguje ewentualne błędy. Uczniowie wprowadzają poprawki i dołączają Karty pracy do zeszytów przedmiotowych.

2. Nauczyciel podaje uczniom zadanie domowe do zeszytów.

5. Bibliografia

1. Antoine de Saint – Exupery, „Mały Książę” [w]: Dobrowolska H., Jutro pójdę w świat. Podręcznik do kształcenia literackiego, kulturowego i językowego dla klasy 6 szkoły podstawowej., WSiP, Warszawa 2000.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1

KARTA PRACY UCZNIA

Na podstawie fragmentu „Małego Księcia” z podręcznika spróbuj sformułować i zapisać porady, jak znaleźć przyjaciela. Zastanów się także, czego trzeba, aby przyjaźń zachować i uzupełnij poradnik w części 3.

PORADNIK „JAK ZNALEŹĆ PRZYJACIELA”

( W KONSULTACJI Z LISEM )

CZĘŚĆ I POŻYTEK Z POSIADANIA PRZYJACIELA

1.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

CZĘŚĆ 2 WSKAZÓWKI, JAK ZNALEŹĆ PRZYJACIELA

  1. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  2. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  3. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  4. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

CZĘŚĆ 3 WSKAZÓWKI, JAK NIE STRACIĆ PRZYJACIELA

  1. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  2. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

b) Zadanie domowe

„Jak rozumiesz słowa Lisa: „Dobrze widzi się tylko sercem. Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu.” oraz „Mowa jest źródłem nieporozumień”? Wypowiedz się pisemnie, uzasadniając swój pogląd odpowiednimi przykładami.”

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 min.

8. Uwagi do scenariusza

brak

ROXOzUZaNO70e

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 119.29 KB w języku polskim
RbVJjtyIJcNN3

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.00 KB w języku polskim