Doskonalenie odbić piłki siatkowej sposobem oburącz górnym. Wybrane elementy taktyki
Doskonalenie odbić piłki siatkowej sposobem oburącz górnym. Wybrane elementy taktyki Scenariusz lekcji, IV etap edukacyjny, wychowanie fizyczne
–––––––––––––––––––––––––––––––––
Wymagania szczegółowe:
3. Sporty całego życia i wypoczynek. Uczeń stosuje poznane elementy techniki i taktyki
w wybranych indywidualnych i zespołowych formach aktywności fizycznej.
Adresat: Uczniowie klasy II
Czas trwania zajęć: 90 minut
Cele szczegółowe w zakresie wiadomości
Uczeń:
zna technikę wykonywania odbić w piłce siatkowej
zna przepisy gry
Cele szczegółowe w zakresie umiejętności
Uczeń:
stosuje poznane elementy techniki i taktyki gry w piłkę siatkową
Cele szczegółowe w zakresie postaw
Uczeń:
dostrzega konieczność współdziałania w zespole dla uzyskania właściwego efektu
Metody nauczania
bezpośredniej celowości ruchu, naśladowcza ścisła, zadaniowa ścisła
Formy i miejsce zajęć
Formy: indywidualna, grupowa
Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna
Przybory i przyrządy: 4 pachołki, piłki do siatkówki (jedna na parę).
Zasoby multimedialne
zestaw zdjęć: „Elementy techniki i taktyki w piłce siatkowej”
zestaw zdjęć: „Doskonalenie odbić piłki siatkowej sposobem oburącz górnym”
Opis przebiegu zajęć
Tok | Nazwa i opis ćwiczenia | Uwagi organizacyjno‑metodyczne |
Część wstępna: 20 – 25 minut | Czynności organizacyjno‑porządkowe Zbiórka, sprawdzenie obecności Ćwiczenia ożywiające
Ćwiczenia kształtujące
| Ustawienie uczniów w dwuszeregu. Prezentacja zestawów zdjęć. Podział uczniów na 2 zespoły. Boisko ograniczone pachołkami. Wszystkie ćwiczenia wykonywane są jednocześnie przez obu uczniów. |
Część główna: 50 – 55 minut | Ćwiczenia doskonalące odbicia piłki sposobem oburącz górnym
-uczniowie ustawieni w szóstkach na połowie boiska. 3 uczniów w polu obrony, 3 uczniów w polu ataku. Zadaniem ucznia znajdującego się w środku pola ataku jest wystawianie piłki do skrzydłowych w polu ataku. Zadaniem zawodników skrzydłowych jest plas w kierunku zawodników znajdujących się w polu obrony przeciwnej drużyny, którzy muszą podać piłkę do środkowego. GRA 6x6 z użyciem dwóch piłek. Gra toczy się według obowiązujących przepisów. Z boku boiska, przy siatce znajduje się nauczyciel z drugą piłką przygotowaną do rzutu. Drużyna, żeby zdobyć punkt musi wygrać dwie kolejno następujące po sobie akcje. Po starcie piłki w pierwszej akcji, nauczyciel natychmiast dorzuca piłkę do tego gracza, który popełnił błąd lub w to miejsce, gdzie piłka spadła na boisko. Wówczas rozgrywana jest druga akcja. Punkt zdobywa się po wygraniu dwóch piłek niezależnie od tego po czyjej stronie była zagrywka. | Zasób multimedialny Uczniowie ustawieni po obu stronach siatki, jedna piłka na parę. Uczniowie ustawieni równolegle do siatki, jedna piłka na trójkę. Następuje rotacja zawodników tak, aby każdy ćwiczący znajdował się na wszystkich pozycjach. Podział na dwa zespoły. Zawodnik znajdujący się w polu ataku, który nie atakuje musi odejść od siatki i ustawić się do obrony. Zawodnicy Przyjęcie takich reguł zwiększa ciągłość gry, koncentrację uwagi, a gracz, który popełnił błąd, ma natychmiast szansę na jego naprawienie. |
Część końcowa 10 – 15 minut | Ćwiczenia uspokajające i rozciągające Uczniowie wykonują:
Ćwiczenia organizacyjno – porządkowe Zbiórka, podsumowanie lekcji, pochwalenie najlepiej ćwiczących, sprzątnięcie sprzętu. | Uczniowie zdejmują buty i wykonują ćwiczenia na boso. Uczniowie ustawieni w dwuszeregu. Nauczyciel przypomina uczniom o prawidłowym ułożeniu rąk podczas odbicia piłki sposobem oburącz górnym. |