Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Doskonalenie odbić piłki siatkowej sposobem oburącz górnym. Wybrane elementy taktyki Scenariusz lekcji, IV etap edukacyjny, wychowanie fizyczne

–––––––––––––––––––––––––––––––––

Wymagania szczegółowe:

3. Sporty całego życia i wypoczynek. Uczeń stosuje poznane elementy techniki i taktyki
w wybranych indywidualnych i zespołowych formach aktywności fizycznej.

Adresat: Uczniowie klasy II

Czas trwania zajęć: 90 minut

Cele szczegółowe w zakresie wiadomości

Uczeń:

  • zna technikę wykonywania odbić w piłce siatkowej

  • zna przepisy gry

Cele szczegółowe w zakresie umiejętności

Uczeń:

  • stosuje poznane elementy techniki i taktyki gry w piłkę siatkową

Cele szczegółowe w zakresie postaw

Uczeń:

  • dostrzega konieczność współdziałania w zespole dla uzyskania właściwego efektu

Metody nauczania

bezpośredniej celowości ruchu, naśladowcza ścisła, zadaniowa ścisła

Formy i miejsce zajęć

Formy: indywidualna, grupowa

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna

Przybory i przyrządy: 4 pachołki, piłki do siatkówki (jedna na parę).

Zasoby multimedialne

  1. zestaw zdjęć: „Elementy techniki i taktyki w piłce siatkowej”

  2. zestaw zdjęć: „Doskonalenie odbić piłki siatkowej sposobem oburącz górnym”

Opis przebiegu zajęć

Tok

Nazwa i opis ćwiczenia

Uwagi organizacyjno‑metodyczne

Część wstępna: 20 – 25 minut

Czynności organizacyjno‑porządkowe

Zbiórka, sprawdzenie obecności
i przygotowania do ćwiczeń, podanie tematu lekcji.

Ćwiczenia ożywiające

  • Bieg dookoła sali,

  • krążenia ramion w przód i w tył,

  • ćwiczenia rozgrzewające nadgarstki
    i dłonie: krążenie nadgarstków, zaciskanie i rozluźnianie dłoni, zwiększanie obszerności w stawach ręki przez naciskanie dłoni w różnych pozycjach, klaskanie,

  • gra do 10 podań. Zadaniem zespołu jest wykonanie 10 podań między swoimi zawodnikami bez upadku i straty piłki. Gramy do 3 zwycięstw.

Ćwiczenia kształtujące

  • Uczniowie ustawieni w parach, tyłem do siebie, ramiona w bok złączone
    – wykonują skręty tułowia,

  • uczniowie ustawieni w parach, tyłem do siebie, ramiona zgięte w stawach łokciowych – wykonują skręty tułowia
    z „przybiciem piątki” partnerowi na wysokości barków,

  • uczniowie w parach tyłem do siebie stoją w rozkroku – wykonują opad tułowia z „przybiciem piątki partnerowi” między nogami oraz wyprost i „przybicie piątki” nad głową,

  • uczniowie tyłem do siebie z chwytem pod łokcie – wykonują półprzysiady,

  • uczniowie przodem do siebie, podają sobie prawe nogi i lewe ręce
    – wykonują podskoki na prawej i lewej nodze,

  • siad rozkroczny przodem do siebie, stopy się stykają, uczniowie trzymają się za ręce. Jeden ćwiczący wykonuje leżenie tyłem, drugi skłon w przód.

Ustawienie uczniów w dwuszeregu.

Prezentacja zestawów zdjęć.

Podział uczniów na 2 zespoły.

Boisko ograniczone pachołkami.

Wszystkie ćwiczenia wykonywane są jednocześnie przez obu uczniów.

Część główna: 50 – 55 minut

Ćwiczenia doskonalące odbicia piłki sposobem oburącz górnym

  • Uczniowie w parach. Odbicia piłki sposobem oburącz górnym,

  • uczniowie w parach. Odbicia piłki sposobem oburącz górnym raz nad sobą raz do partnera,

  • uczniowie w parach. Odbicia piłki sposobem oburącz górnym raz nad sobą, następnie tyłem do partnera,

  • uczniowie w parach. Zawodnicy dobrani są ze sobą strefami: uczeń
    w strefie 2 z zawodnikiem strefy 6, 3 z 5 oraz zawodnik strefy 4 z 1. Zadaniem uczniów jest plas w partnera.

  • Uczniowie w trójkach. Ćwiczący znajdujący się na skraju odbijają piłkę sposobem oburącz dolnym, osoba
    w środku odbija sposobem oburącz górnym do tyłu. Zaczyna osoba skrajna, która odbija do środkowego, następnie zmienia się z nim miejscami po uprzednim odbiciu przez środkowego. Po odbiciu piłki przez drugiego skrajnego do środkowego, ponownie występuje zmiana pozycji ćwiczących między sobą.

-uczniowie ustawieni w szóstkach na połowie boiska. 3 uczniów w polu obrony, 3 uczniów w polu ataku. Zadaniem ucznia znajdującego się w środku pola ataku jest wystawianie piłki do skrzydłowych w polu ataku. Zadaniem zawodników skrzydłowych jest plas w kierunku zawodników znajdujących się w polu obrony przeciwnej drużyny, którzy muszą podać piłkę do środkowego.

GRA 6x6 z użyciem dwóch piłek.

Gra toczy się według obowiązujących przepisów. Z boku boiska, przy siatce znajduje się nauczyciel z drugą piłką przygotowaną do rzutu. Drużyna, żeby zdobyć punkt musi wygrać dwie kolejno następujące po sobie akcje. Po starcie piłki w pierwszej akcji, nauczyciel natychmiast dorzuca piłkę do tego gracza, który popełnił błąd lub w to miejsce, gdzie piłka spadła na boisko. Wówczas rozgrywana jest druga akcja. Punkt zdobywa się po wygraniu dwóch piłek niezależnie od tego po czyjej stronie była zagrywka.

Zasób multimedialny

Uczniowie ustawieni po obu stronach siatki, jedna piłka na parę.

Uczniowie ustawieni równolegle do siatki, jedna piłka na trójkę.

Następuje rotacja zawodników tak, aby każdy ćwiczący znajdował się na wszystkich pozycjach.

Podział na dwa zespoły.

Zawodnik znajdujący się w polu ataku, który nie atakuje musi odejść od siatki i ustawić się do obrony. Zawodnicy
w linii obrony ustawiają się
w odpowiedni sposób, omówiony wcześniej przez nauczyciela. Po
3 minutach następuje rotacja zawodników, tak aby każdy ćwiczący znajdował się na wszystkich pozycjach.

Przyjęcie takich reguł zwiększa ciągłość gry, koncentrację uwagi, a gracz, który popełnił błąd, ma natychmiast szansę na jego naprawienie.

Część końcowa

10 – 15 minut

Ćwiczenia uspokajające i rozciągające

Uczniowie wykonują:

  • bieg wokół boiska,

  • marsz ze wspięciem na palce,

  • marsz na zewnętrznych krawędziach stóp,

  • zwis tyłem na drabinkach,

  • w klęku podpartym „koci grzbiet”.

Ćwiczenia organizacyjno – porządkowe

Zbiórka, podsumowanie lekcji, pochwalenie najlepiej ćwiczących, sprzątnięcie sprzętu.

Uczniowie zdejmują buty i wykonują ćwiczenia na boso.

Uczniowie ustawieni w dwuszeregu. Nauczyciel przypomina uczniom o prawidłowym ułożeniu rąk podczas odbicia piłki sposobem oburącz górnym.

R1PDCJ22MdLGH

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 87.50 KB w języku polskim
RADp7sXxDh1VH

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 48.12 KB w języku polskim