Duża żaba narzeka na gwiżdżącego bociana, czyli o pisowni wyrazów z „rz” i „ż”.

poznanie zasad pisowni wyrazów z „rz” i „ż”

Umiejętności

kształtowanie umiejętności zastosowania w praktyce posiadanej wiedzy

doskonalenie umiejętności posługiwania się słownikiem ortograficznym i kształtowanie nawyku korzystania z niego

doskonalenie umiejętności kontrolowania pisanych tekstów

Metoda i forma pracy

metody praktyczne: praca w grupach, ćwiczenia ortograficzne

metody podające: wykład

Formy pracy: - zbiorowa

- grupowa

- indywidualna

Środki dydaktyczne

Kartki z ćwiczeniami, słowniki ortograficzne

Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

Przywitanie uczniów.
Sprawdzenie obecności.
Przedstawienie uczniom celów lekcji.
Zapisanie na tablicy tematu lekcji.

Faza realizacyjna

I Nauczyciel rozdaje uczniom słowniki ortograficzne. Dzieci mają za zadanie przeczytać zasady pisowni wyrazów z „rz” i „ż”. Następnie każdy z uczniów otrzymuje jeden wyraz i wyjaśnia jego pisownię, posługując się odpowiednią zasadą; wyrazy, np.: dworzec, rowerzysta, wzorzec, starzec, cesarz, korytarz, mistrz, nietoperz, przyroda, przyjaciel, brzoskwinia, krzyż, spojrzenie, wrzawa, maturzysta, łodyżka, obrażać, narożnik, bagaż, reportaż, witraż, papież, oranżada, małżeństwo, pejzaż.

II Nauczyciel rozdaje uczniom ćwiczenia.

Ćwiczenie 1

(za: Nagajowa M., Słowa i świat. Zeszyt ćwiczeń dla klasy szóstej szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 1996).

Pewien kandydat na radnego napisał test skierowany do wyborców. Zostawił w nim wolne miejsca, bo postanowił sprawdzić pisownię kilku wyrazów w słowniku.

Jestem z zawodu...................................Cechy mojego charakteru to......................i uczciwość. Uczestniczę w wyborach............................na radnego gminy. W swojej pracy chcę........................mieszkańcom i ....................................im godne warunki................i pracy.

Będę.................................realizacji tych...............................i jestem świadomy czekającej mnie............................

Pomóż przyszłemu radnemu. Wypełnij luki wyrazami pokrewnymi do podanych. Najpierw odgadnij je i zapisz.

rzetelny- ...............................

dążenie - ...............................

żyć - ......................................

zamierzyć - ...........................

rzemiosło - ...........................

tworzenie - ...........................

rząd - ....................................

ulżenie - ...............................

służyć - …............................

Ćwiczenie 2

(tekst za: Chabiuk J., Sposób na ortografię, WSiP, Warszawa 1997).

W ciągu naszego życia przesypiamy średnio dwadzieścia cztery lata, dwanaście lat oglądamy telewizję, trzy lata przeznaczamy na czytanie i tyleż samo na jedzenie. Rzęsy odnawiają się co trzy miesiące. Człowiek przeciętnie śmieje się w życiu prawie sześćset tysięcy razy, płacze natomiast trzy tysiące razy. Uśmiech angażuje mniej mięśni twarzy niż gniew.

W podanym tekście podkreśl wyrazy z „rz” na czerwono, wyrazy z „ż” na zielono.

Ćwiczenie 3

(tekst za: Chabiuk J., Sposób na ortografię, WSiP, Warszawa 1997).

Uzupełnij luki. Wpisz „rz” lub „ż”.

Prawdziwy król zwie...ąt nigdy nie podró...uje, nie poluje ani nie od...ywia się w stadzie, sfo...e czy t...odzie. Walczy i umiera w samotności, jak p...ystało monarsze. Nie ma prawdziwych p...yjaciół, nawet wśród sobie podobnych, i nie zni...a się do banalnego ...ycia rodzinnego.

Ćwiczenie 4

Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Każda z grup dostaje po cztery wyrazy. Ma za zadanie utworzyć z nich krótką historyjkę.

I gr. rowerzysta, dworzec, przyjaciel, obrażać

II gr. leżeć, bagaż, spojrzeć, drzwi

III gr. wierzyć, mistrz, młodzież, reportaż

IV gr. ryż, mżawka, chrzęst, wyjrzeć

Ćwiczenie 5

Odpowiedz:

  1. otworzyć dostęp do informacji

.......................................................................................................................................................

  1. mądry człowiek

.......................................................................................................................................................

  1. zwierzę, które kusiło w raju Adama i Ewę

.......................................................................................................................................................

  1. praca twórcza

.......................................................................................................................................................

  1. przymiotnik, który określa kogoś dokładnego i sumiennego

.......................................................................................................................................................

  1. osoba, które reperuje zegarki

.......................................................................................................................................................

Faza podsumowująca

Podsumowanie i ocena działań uczniów.

Sporządzenie notatki z lekcji.

Podziękowanie uczniom za udział w lekcji.

Bibliografia

Chabiuk J., Sposób na ortografię, WSiP, Warszawa 1997.

Nagajowa M., Słowa i świat. Zeszyt ćwiczeń dla klasy szóstej szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 1996.

Załączniki

    1. Rozwiąż krzyżówkę. (załącznik)

    2. Z dowolnej książki (podaj, jaka to książka) wypisz pięć wyrazów z „rz” i „ż” i ułóż z nimi zdania.

RRs0yDEVfXpsU

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 38.50 KB w języku polskim