Duża żaba narzeka na gwiżdżącego bociana, czyli o pisowni wyrazów z „rz” i „ż”
Duża żaba narzeka na gwiżdżącego bociana, czyli o pisowni wyrazów z „rz” i „ż”.
poznanie zasad pisowni wyrazów z „rz” i „ż”
Umiejętności
kształtowanie umiejętności zastosowania w praktyce posiadanej wiedzy
doskonalenie umiejętności posługiwania się słownikiem ortograficznym i kształtowanie nawyku korzystania z niego
doskonalenie umiejętności kontrolowania pisanych tekstów
Metoda i forma pracy
metody praktyczne: praca w grupach, ćwiczenia ortograficzne
metody podające: wykład
Formy pracy: - zbiorowa
- grupowa
- indywidualna
Środki dydaktyczne
Kartki z ćwiczeniami, słowniki ortograficzne
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Przywitanie uczniów.
Sprawdzenie obecności.
Przedstawienie uczniom celów lekcji.
Zapisanie na tablicy tematu lekcji.
Faza realizacyjna
I Nauczyciel rozdaje uczniom słowniki ortograficzne. Dzieci mają za zadanie przeczytać zasady pisowni wyrazów z „rz” i „ż”. Następnie każdy z uczniów otrzymuje jeden wyraz i wyjaśnia jego pisownię, posługując się odpowiednią zasadą; wyrazy, np.: dworzec, rowerzysta, wzorzec, starzec, cesarz, korytarz, mistrz, nietoperz, przyroda, przyjaciel, brzoskwinia, krzyż, spojrzenie, wrzawa, maturzysta, łodyżka, obrażać, narożnik, bagaż, reportaż, witraż, papież, oranżada, małżeństwo, pejzaż.
II Nauczyciel rozdaje uczniom ćwiczenia.
Ćwiczenie 1
(za: Nagajowa M., Słowa i świat. Zeszyt ćwiczeń dla klasy szóstej szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 1996).
Pewien kandydat na radnego napisał test skierowany do wyborców. Zostawił w nim wolne miejsca, bo postanowił sprawdzić pisownię kilku wyrazów w słowniku.
Jestem z zawodu...................................Cechy mojego charakteru to......................i uczciwość. Uczestniczę w wyborach............................na radnego gminy. W swojej pracy chcę........................mieszkańcom i ....................................im godne warunki................i pracy.
Będę.................................realizacji tych...............................i jestem świadomy czekającej mnie............................
Pomóż przyszłemu radnemu. Wypełnij luki wyrazami pokrewnymi do podanych. Najpierw odgadnij je i zapisz.
rzetelny- ...............................
dążenie - ...............................
żyć - ......................................
zamierzyć - ...........................
rzemiosło - ...........................
tworzenie - ...........................
rząd - ....................................
ulżenie - ...............................
służyć - …............................
Ćwiczenie 2
(tekst za: Chabiuk J., Sposób na ortografię, WSiP, Warszawa 1997).
W ciągu naszego życia przesypiamy średnio dwadzieścia cztery lata, dwanaście lat oglądamy telewizję, trzy lata przeznaczamy na czytanie i tyleż samo na jedzenie. Rzęsy odnawiają się co trzy miesiące. Człowiek przeciętnie śmieje się w życiu prawie sześćset tysięcy razy, płacze natomiast trzy tysiące razy. Uśmiech angażuje mniej mięśni twarzy niż gniew.
W podanym tekście podkreśl wyrazy z „rz” na czerwono, wyrazy z „ż” na zielono.
Ćwiczenie 3
(tekst za: Chabiuk J., Sposób na ortografię, WSiP, Warszawa 1997).
Uzupełnij luki. Wpisz „rz” lub „ż”.
Prawdziwy król zwie...ąt nigdy nie podró...uje, nie poluje ani nie od...ywia się w stadzie, sfo...e czy t...odzie. Walczy i umiera w samotności, jak p...ystało monarsze. Nie ma prawdziwych p...yjaciół, nawet wśród sobie podobnych, i nie zni...a się do banalnego ...ycia rodzinnego.
Ćwiczenie 4
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Każda z grup dostaje po cztery wyrazy. Ma za zadanie utworzyć z nich krótką historyjkę.
I gr. rowerzysta, dworzec, przyjaciel, obrażać
II gr. leżeć, bagaż, spojrzeć, drzwi
III gr. wierzyć, mistrz, młodzież, reportaż
IV gr. ryż, mżawka, chrzęst, wyjrzeć
Ćwiczenie 5
Odpowiedz:
otworzyć dostęp do informacji
.......................................................................................................................................................
mądry człowiek
.......................................................................................................................................................
zwierzę, które kusiło w raju Adama i Ewę
.......................................................................................................................................................
praca twórcza
.......................................................................................................................................................
przymiotnik, który określa kogoś dokładnego i sumiennego
.......................................................................................................................................................
osoba, które reperuje zegarki
.......................................................................................................................................................
Faza podsumowująca
Podsumowanie i ocena działań uczniów.
Sporządzenie notatki z lekcji.
Podziękowanie uczniom za udział w lekcji.
Bibliografia
Chabiuk J., Sposób na ortografię, WSiP, Warszawa 1997.
Nagajowa M., Słowa i świat. Zeszyt ćwiczeń dla klasy szóstej szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 1996.
Załączniki
Rozwiąż krzyżówkę. (załącznik)
Z dowolnej książki (podaj, jaka to książka) wypisz pięć wyrazów z „rz” i „ż” i ułóż z nimi zdania.