Dzieci jedzą chętnie jabłka - nazwy owoców i warzyw
Dzieci jedzą chętnie jabłka. Owoce i warzywa
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, jak nazywa większość poznanych owoców i warzyw w języku niemieckim,
wie, jakie kolory mają konkretne owoce i warzywa.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi opisać zawartość koszyka z owocami i warzywami,
wymawia prawidłowo pod względem fonetycznym nazwy poznanych owoców i warzyw,
potrafi przyporządkować podpis do rysunku,
używa poprawnie rodzajników określonych do danego rzeczownika,
potrafi rozróżnić owoc od warzywa.
2. Metoda i forma pracy
Praca z całą klasą, praca indywidualna i w parach.
3. Środki dydaktyczne
Fotokopie z rysunkami owoców i warzyw oraz podpisy do nich
Fotokopie z krzyżówką
Rysunki z pomieszanymi owocami
Koszyk z owocami i warzywami
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel przypomina wraz z uczniami nazwy owoców, a następnie warzyw. Używa w tym celu prawdziwych eksponatów z koszyka. Nauczyciel zwraca uwagę na poprawną wymowę każdego słówka. Uczniowie powtarzają za nauczycielem nazwy owoców i warzyw. Przy każdym produkcie nauczyciel pyta o kolor, a chętni lub wskazani uczniowie odpowiadają.
b) Faza realizacyjna
Na tablicy przymocowane są za pomocą magnesów rysunki owoców, a później warzyw oraz w różnych miejscach na tablicy ich podpisy. Chętni uczniowie podchodzą do tablicy i przyporządkują podpis do rysunku (załącznik 1).
Nauczyciel pokazuje uczniom obrazek z wymieszanymi owocami. Uczniowie podchodzą do tablicy i wskazują znaleziony przez nich owoc. Głośno mówią jego nazwę. Reszta klasy powtarza (załącznik 2).
Zabawa w odgadywanie wyrazów. Wybrany uczeń podchodzi do nauczyciela trzymającego kosz z owocami i warzywami. Uczeń ma zawiązane oczy chusteczką. Uczeń sięga do koszyka i wybiera jakiś owoc lub warzywo, a następnie próbuje odgadnąć, co trzyma w dłoni.
Uczniowie indywidualnie rozwiązują krzyżówkę z nazwami owoców i warzyw. Dodatkowo powinni wskazać, który element nie jest ani owocem ani warzywem (Schokolade) (załącznik 3).
c) Faza podsumowująca
Jeśli istnieje możliwość uczniowie mogą wykonać ćwiczenia komputerowe utrwalające poznany materiał. http://www.sp12.switch.pl/wielokrotne/obst.htm oraz http://www.sp12.switch.pl/wielokrotne/gemuse.htm W ćwiczeniach uczniowie wybierają prawidłowy podpis do rysunku przedstawiającego owoc lub warzywo.
5. Bibliografia
A.Spier, Mit Spielen Deutsch lernen, Cornelsen Scriptor, Frankfurt am Main 1981.
6. Załączniki
Załącznik 1.
Rys. Karolina Majchrzak
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 2.
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 3.
Rys. Karolina Majchrzak
b) Zadanie domowe
Nauczyć się wiadomości z lekcji.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak