Dzieci jedzą chętnie jabłka. Owoce i warzywa

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, jak nazywa większość poznanych owoców i warzyw w języku niemieckim,

  • wie, jakie kolory mają konkretne owoce i warzywa.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi opisać zawartość koszyka z owocami i warzywami,

  • wymawia prawidłowo pod względem fonetycznym nazwy poznanych owoców i warzyw,

  • potrafi przyporządkować podpis do rysunku,

  • używa poprawnie rodzajników określonych do danego rzeczownika,

  • potrafi rozróżnić owoc od warzywa.

2. Metoda i forma pracy

Praca z całą klasą, praca indywidualna i w parach.

3. Środki dydaktyczne

Fotokopie z rysunkami owoców i warzyw oraz podpisy do nich

Fotokopie z krzyżówką

Rysunki z pomieszanymi owocami

Koszyk z owocami i warzywami

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel przypomina wraz z uczniami nazwy owoców, a następnie warzyw. Używa w tym celu prawdziwych eksponatów z koszyka. Nauczyciel zwraca uwagę na poprawną wymowę każdego słówka. Uczniowie powtarzają za nauczycielem nazwy owoców i warzyw. Przy każdym produkcie nauczyciel pyta o kolor, a chętni lub wskazani uczniowie odpowiadają.

b) Faza realizacyjna

  1. Na tablicy przymocowane są za pomocą magnesów rysunki owoców, a później warzyw oraz w różnych miejscach na tablicy ich podpisy. Chętni uczniowie podchodzą do tablicy i przyporządkują podpis do rysunku (załącznik 1).

  2. Nauczyciel pokazuje uczniom obrazek z wymieszanymi owocami. Uczniowie podchodzą do tablicy i wskazują znaleziony przez nich owoc. Głośno mówią jego nazwę. Reszta klasy powtarza (załącznik 2).

  3. Zabawa w odgadywanie wyrazów. Wybrany uczeń podchodzi do nauczyciela trzymającego kosz z owocami i warzywami. Uczeń ma zawiązane oczy chusteczką. Uczeń sięga do koszyka i wybiera jakiś owoc lub warzywo, a następnie próbuje odgadnąć, co trzyma w dłoni.

  4. Uczniowie indywidualnie rozwiązują krzyżówkę z nazwami owoców i warzyw. Dodatkowo powinni wskazać, który element nie jest ani owocem ani warzywem (Schokolade) (załącznik 3).

c) Faza podsumowująca

Jeśli istnieje możliwość uczniowie mogą wykonać ćwiczenia komputerowe utrwalające poznany materiał. http://www.sp12.switch.pl/wielokrotne/obst.htm oraz http://www.sp12.switch.pl/wielokrotne/gemuse.htm W ćwiczeniach uczniowie wybierają prawidłowy podpis do rysunku przedstawiającego owoc lub warzywo.

5. Bibliografia

A.Spier, Mit Spielen Deutsch lernen, Cornelsen Scriptor, Frankfurt am Main 1981.

6. Załączniki

Załącznik 1.

R1RBaEdce4ILT
R1KtwPsKGW6oR
R14yUtym3UhGP
R1NmYNoZ0hobD
R1KyHeomegqVs
RTUVZUNZcnmIV
RihoinvH91cTQ
RsoChPbL4XBf5
R1Y34SThHv9Jm
RgvKVZeYgJCaj

Rys. Karolina Majchrzak

R1QFeryLSTDnt
RCuGwSZaUHrFs
RJ3sUiVKQj5KU
R13ENflKb0gM7
RdRvuSPXpms6K
R14xCtE3ZihUF
RImXVZCn7D8xR
RuyeAgsKlalmC

Rys. Karolina Majchrzak

Załącznik 2.

RfYXx5gXvMCmu

Rys. Karolina Majchrzak

Załącznik 3.

R5GZM99BaLpW9

Rys. Karolina Majchrzak

b) Zadanie domowe

Nauczyć się wiadomości z lekcji.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R613FDhJAAnwt

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 358.99 KB w języku polskim
RzcsXCojCkML5

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 375.50 KB w języku polskim