Elementy wiedzy o krajach anglojęzycznych
Elementy wiedzy o krajach anglojęzycznych
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Uczeń doskonali sprawności mówienia i słuchania pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego, poszerzając wiedzę o kulturze anglojęzycznej.
a) Wiadomości
Uczeń zna najważniejsze informacje o kulturze anglojęzycznej (stolice, miasta. rzeki, góry, morza, jeziora, atrakcje turystyczne, jedzenie, święta, natura, ludzie itp.)
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi mówić o kulturze anglojęzycznej
ćwiczy sprawność mówienia
wykorzystuje posiadaną wiedzę w nowej sytuacji
stosuje poznane na lekcji informacje do wykonania ćwiczeń związanych z tematem
potrafi zaprezentować swoją pracę
potrafi przygotować referat lub plakat na temat lekcji
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas mówienia, pracy w grupach i prezentacji
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem
nie wstydzi się prezentować swojej pracy przed kolegami i nauczycielem
nie przepisuje odpowiedzi z klucza
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, wykład, audiolingwalna, metoda projektu, pogadanka, ekspozycja
Forma: praca w grupach i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, plakaty, zdjęcia, Internet
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza listę obecności i pracę domową. Upewnia się, czy uczniowie są przygotowani do lekcji. Następnie podaje temat i ogólny cel lekcji: „Poznacie najważniejsze informacje o krajach anglojęzycznych. Będziecie ćwiczyć słuchanie i mówienie”.
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta, z którym państwem kojarzą się uczniom następujące słowa: football, cowboy, bacon & eggs, Aborigines, St. Patrick, Indians, the queen, baseball, maple leaf, surfing, whisky. Uczniowie udzielają odpowiedzi, a nauczyciel je komentuje. Przydatne zwroty i wyrażenia znajdują się w załączniku (a).
Uczniowie, podzieleni wcześniej na 5 grup, prezentują po kolei pracę domową – referaty, plakaty i prezentacje o krajach anglojęzycznych (the USA, Great Britain Canada, Australia, Ireland).
W czasie każdej prezentacji reszta uczniów wykonuje ćwiczenia 1‑3 w podręczniku na stronie 67. Uczniowie uzupełniają tabelki ze słuchu (np. capital, seas, animals). Nauczyciel monitoruje pracę, pomaga oraz pilnuje, żeby uczniowie nie przepisywali odpowiedzi z klucza.
Nauczyciel sprawdza uczniom pracę w podręcznikach i wskazuje kilku uczniów do odpowiedzi na głos. Prosi o uzupełnienie tabelek i sprawdzenie pisowni z kluczem.
Nauczyciel ocenia projekty i komentuje wszystkie prezentacje.
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenie 5 (sławne nazwy własne związane z kulturą anglojęzyczną). Nauczyciel monitoruje pracę i pomaga uczniom w trudnościach. Potem kilku uczniów prezentuje odpowiedzi na głos, a nauczyciel uzupełnia ich wiedzę.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia rozumienie ze słuchu (uzupełnianie tabelek) wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też i wyjaśnia pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia dziś poznanych informacji.
5. Bibliografia
Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.
Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.
6. Załączniki
Przydatne zwroty i wyrażenia
capitals, largest cities, rivers, mountain ranges, highest mountains, seas, lakes, tourist attractions, important holidays, animals, plants, leisure activities, food, drinks in English speaking countries
b) Zadanie domowe
Wykonaj ćwiczenia 4, 6‑8/68. Odpowiedz pisemnie i przygotuj się do odpowiedzi ustnej.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja powinna być przygotowana przez uczniów w domu, w grupach, w ramach projektu. Informacje z klucza nie są wystarczające. Prace powinny być wzbogacone o zdjęcia i dodatkowe informacje. Tematyka prac powinna być uzgodniona z nauczycielem, a prace poprawione przez niego przed prezentacją.