Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Epoka odkryć – Renesans

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń :

  • zna podsatwowe terminy z zakresu renesansu ,

  • wie jakie gatunki literackie uparwiano w renesansie i zna twórczość poetów , którzy je uprawiali ,

  • dostrzega cechy charakterystyczne epoki .

b) Umiejętności

Uczeń :

  • potrafi dostrzec związek renesansu z kulturą antyczną ,

  • umie korzystać ze zdobytych wiadomosci ,

  • dokonuje porównania renesansu z czasami średniowiecza .

2. Metoda i forma pracy

Praca w grupach , metoda poszukująca , elementy metody podającej.

3. Środki dydaktyczne

  1. Karty pracy

  2. Podręcznik zawierający informacje dotyczące renesansu

  3. Słownik terminów literackich

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Zaprowadzenie ładu i sprawdzenie listy obecności.

  2. Zapisanie tematu na tablicy.

  3. Wprowadzenie uczniów w tematykę zajęć.

b) Faza realizacyjna

Powtórzenie wiadomości dotyczacych renesansu . Jeśli uczniowie mają problemy z powtórką można wprowadzić element wykładu .

Każdy uczeń otrzyma arkusz z zadaniami do samodzielnego rozwiązania . Uczniowie mogą porozumiewać się między sobą i wymieniać spostrzeżenia , ale należy przestrzegać porzadku pracy .

Przykładowy arkusz z pytaniami

1. Uzupełnij zestawienie biorąc pod uwagę odpowiednie kryteria .

CZŁOWIEK ŚREDNIOWIECZNY CZŁOWIEK RENESANSOWY

  • stosunek do Boga i wiary

  • podróże

  • źródło poznania prawdy o świecie , przyrodzie

  • wyobrażenia o wszechświecie

  • księgi

  • cel sztuki

  • stosunek do kultury antycznej

  • źródła tworzenia

2. Wymień najważniejsze odkrycia Renesansu . Weź pod uwagę nie tylko te dosłowne , ale także i te metaforyczne .

  • odkrycie Ameryki ,

  • teoria Mikołaja Kopernika ,

  • wynalezienie czcionki drukarskiej ,

  • odkrycie odrębnosci jednostki : humanizm , antropocentryzm ,

  • odkrycie dorobku kultury antycznej ,

  • odkrycie Boga nowotestamentalnego ( reformacja )

3. Wymień gatunki literackie uprawiane w epoce Renesansu , krótko je scharakteryzuj , podaj nazwisko twórcy i tytuł utworu .

4. Scharakteryzuj wzorce osobowe Renesansu .

c) Faza podsumowująca

Sprawdzenie trafności rozwiązania poleceń i podsumowanie tematu lekcji .

5. Bibliografia

6. Załączniki

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

RnbTmD3zKgBG3

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 77.70 KB w języku polskim
RQcrfCQ8IP0QA

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 16.00 KB w języku polskim