Epoka odkryć – renesans
Epoka odkryć – Renesans
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń :
zna podsatwowe terminy z zakresu renesansu ,
wie jakie gatunki literackie uparwiano w renesansie i zna twórczość poetów , którzy je uprawiali ,
dostrzega cechy charakterystyczne epoki .
b) Umiejętności
Uczeń :
potrafi dostrzec związek renesansu z kulturą antyczną ,
umie korzystać ze zdobytych wiadomosci ,
dokonuje porównania renesansu z czasami średniowiecza .
2. Metoda i forma pracy
Praca w grupach , metoda poszukująca , elementy metody podającej.
3. Środki dydaktyczne
Karty pracy
Podręcznik zawierający informacje dotyczące renesansu
Słownik terminów literackich
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Zaprowadzenie ładu i sprawdzenie listy obecności.
Zapisanie tematu na tablicy.
Wprowadzenie uczniów w tematykę zajęć.
b) Faza realizacyjna
Powtórzenie wiadomości dotyczacych renesansu . Jeśli uczniowie mają problemy z powtórką można wprowadzić element wykładu .
Każdy uczeń otrzyma arkusz z zadaniami do samodzielnego rozwiązania . Uczniowie mogą porozumiewać się między sobą i wymieniać spostrzeżenia , ale należy przestrzegać porzadku pracy .
Przykładowy arkusz z pytaniami
1. Uzupełnij zestawienie biorąc pod uwagę odpowiednie kryteria .
CZŁOWIEK ŚREDNIOWIECZNY CZŁOWIEK RENESANSOWY
stosunek do Boga i wiary
podróże
źródło poznania prawdy o świecie , przyrodzie
wyobrażenia o wszechświecie
księgi
cel sztuki
stosunek do kultury antycznej
źródła tworzenia
2. Wymień najważniejsze odkrycia Renesansu . Weź pod uwagę nie tylko te dosłowne , ale także i te metaforyczne .
odkrycie Ameryki ,
teoria Mikołaja Kopernika ,
wynalezienie czcionki drukarskiej ,
odkrycie odrębnosci jednostki : humanizm , antropocentryzm ,
odkrycie dorobku kultury antycznej ,
odkrycie Boga nowotestamentalnego ( reformacja )
3. Wymień gatunki literackie uprawiane w epoce Renesansu , krótko je scharakteryzuj , podaj nazwisko twórcy i tytuł utworu .
4. Scharakteryzuj wzorce osobowe Renesansu .
c) Faza podsumowująca
Sprawdzenie trafności rozwiązania poleceń i podsumowanie tematu lekcji .
5. Bibliografia
6. Załączniki
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza