Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Esej literacki na przykładzie eseju Alberta Camusa „Prometeusz w piekle”

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna mit o Prometeuszu,

  • zna definicję i cechy eseju literackiego,

  • zna rodzaje esejów.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • wskazać cechy eseju,

  • wyodrębniać esej spośród innych form literackich,

  • odnaleźć w tekście najważniejsze cechy eseju,

  • interpretować esej,

  • argumentować i formułować wnioski.

2. Metoda i forma pracy

Poszukująca, podająca, problemowa, praca z tekstem.

3. Środki dydaktyczne

  1. Tekst eseju Alberta Camusa Prometeusz w piekle.

  2. Materiały przygotowane przez nauczyciela.

4. Przebieg lekcji

b) Faza przygotowawcza

Nauczyciel prosi wytypowanego ucznia o krótkie przedstawienie historii eseju. Ewentualnie uzupełnia jego wypowiedź tak, by uczniowie poznali następujące informacje:

  • Nowożytną historię eseju rozpoczyna Michel de Montaigne (1533‑1592) – swoje Próby (Essais) pisał w przeciągu 20 lat. Jego eseje powstawały jako zbiór uwag, komentarzy i zapisków sporządzanych na marginesie lektur, podróży, działalności publicznej, prywatnych doświadczeń.

  • Pisanie esejów kontynuowali tacy wielcy, jak: Bacon (XVI w.); Kartezjusz, Pascal, Diderot ( XVII w.); Wolter, Swift, Goethe (XVIII w.); Stendhal, Nietzsche (XIX w.); Camus, Sartre, Ortega y Gasset; Kundera, Eliade (XX w.) i wielu, wielu innych.

  • Na przestrzeni lat esej stał się pewną konstrukcją, choć jego stałą cechą pozostało przełamywanie reguł, dążenie do formy otwartej, łączącą w sobie poezję, narrację, żart. W XX wieku stał się gatunkiem całkowicie autonomicznym.

  • Esej w Polsce:

    • eseistyka dwudziestowieczna stanowi jedną z najwartościowszych dziedzin naszej literatury,

    • osobliwością jest tok gawędowy, silne powiązanie z kulturą kresów, wspomnienia wojenne,

    • przedstawiciele: S. Brzozowski, K. Irzykowski, B. Miciński (twórcy przedwojenni) oraz J. Stempowski, S. Vincenz, T. Boy‑Żeleński (eseiści okresu wojennego).

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel krótko zapoznaje uczniów z sylwetką A. Camusa i proponuje, by cechy eseju poznać właśnie na przykładzie twórczości autora „Dżumy”. Uczniowie czytają tekst eseju Prometeusz w piekle.

Po lekturze uczniowie otrzymują zadanie interpretacji tekstu w kontekście mitów greckich. Aby ułatwić pracę, nauczyciel podaje zagadnienia, na których powinni się skupić:

  • Określenie nastroju utworu.

  • Próba identyfikacji narratora (utożsamienie go z autorem).

  • Wskazanie problematyki eseju (ogólny sens mitów; tragizm życia; wolność; zagubienie człowieka).

  • Odszukanie refleksji zawartych w utworze.

  • Postać Prometeusza – określenie jej symbolicznego charakteru.

  • Związek treści utworu z czasem jego powstania.

Następne ćwiczenie to analiza tekstu Prometeusza w piekle jako formy eseistycznej – wskazanie najważniejszych cech tego gatunku:

  • subiektywny ton utworu (monologowość utworu, narracja pierwszoosobowa),

  • powoływanie się na cudze wypowiedzi,

  • refleksyjny charakter eseju (określony światopogląd autora → z tego punktu widzenia ocenia prezentowane fakty i zjawiska),

  • indywidualizm autora,

  • cechy charakterystyczne języka eseisty → środki poetyckie,

  • niesystematyczność eseju → „luźna refleksja”,

  • całość eseju jako próba odpowiedzi na postawione na początku pytanie,

  • szeroka perspektywa prezentowanych problemów (np. kojarzenie Prometeusza
    z wojną).

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel prosi o zebranie informacji o eseju literackim i sformułowanie definicji gatunku. Najbardziej dokładną, kompletną definicję proponuje zapisać w zeszytach. Poniżej elementy, które powinny się znaleźć w opisie wykonanym przez uczniów:

To średnich rozmiarów utwór prozatorski, którego podstawowymi cechami są:

  • podmiotowość (subiektywizm) – rzeczywistość przedstawiona zostaje przepuszczona przez filtr doświadczeń i przeżyć autora, odbija jego osobowość,

  • refleksyjność – autor ocenia prezentowane fakty i zjawiska z określonego punktu widzenia wynikającego z właściwej mu postawy światopoglądowej. Refleksje są pogłębione i usystematyzowane,

  • erudycyjność – chodzi o nawiązania do innych twórców, cytowanie, przytaczanie czyichś wypowiedzi,

  • fragmentaryczność – autor podejmuje jakiś temat, ale nie pragnie go wyczerpać,

  • kompozycja swobodna – dygresje, asocjacje, które nie oznaczają chaosu, ale brak stałego ramowego układu kompozycyjnego. Daje możliwość wyboru właściwego dla siebie porządku,

  • styl artystyczny – esej jest tekstem literackim, posługuje się artystycznymi środkami wyrazu.

5. Bibliografia

  1. Maćkiewicz J., Czy i jak możliwy jest esej w szkole, [w:] Przed maturą. Język polski. Esej 1998, Regionalny Zespół Egzaminacyjny, Gdańsk 1998.

  2. Owczarek J., „Prometeusz w piekle” Alberta Camus w klasie I LO, [w:] „Polonistyka” 1994, nr 2, s. 101‑105.

  3. Śliwiński P., Esej – forma wolności, [w:] „Polonistyka” 1994, nr 2, s. 70‑77.

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcję powinna poprzedzić praca domowa dla chętnych uczniów - przygotowanie w formie referatu lub prezentacji wiadomości na temat eseju.

R4P3x8GcnF4ja

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 118.21 KB w języku polskim
R1K7bXbDWJD8X

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 29.50 KB w języku polskim