Etyczne podejście do problemu zdrady

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zapoznaje się z informacjami na temat przyczyn i konsekwencji zdrady,

  • rozumie istotność i społeczny kontekst problemu zdrady,

  • poznaje sposoby zapobiegania problemowi zdrady w związku.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • nabiera umiejętności bycia odpowiedzialnym za swoje czyny,

  • poznaje praktyczny wymiar problematyki etycznej,

  • uczy się, jak zapobiegać złu moralnemu, mając na celu dobro swoje i innych,

  • uczy się zajmowania stanowiska w dyskusji,

  • uczy się pracy z testem i sztuki prezentacji (w Power Poincie).

c) Podstawy

Lekcja realizuje podstawę programową w zakresie:

  • celów edukacyjnych – rozwija wrażliwość moralną i uczy podejmowania odpowiedzialności za swoje czyny i samokontroli oraz pracy nad sobą,

  • zadań szkoły – uświadamia istotne znaczenie zasad i wartości moralnych (uczciwości, prawdomówności, odpowiedzialności) w rozwoju osobowym człowieka i w relacji z innymi.

  • treści – należy do bloku tematycznego „Człowiek jako osoba i jego działanie. Etyczna analiza aktywności ludzkiej. Motywy podejmowanych decyzji”,

  • osiągnięć – kształci umiejętność dokonywania wyborów moralnych o podejmowania decyzji w świetle wartości moralnych i tworzenia hierarchii wartości,.

2. Metoda i forma pracy

Dyskusja wokół problemu, prezentacja w Power Poincie.

3. Środki dydaktyczne

Artykuł do zreferowania

Komputer, rzutnik i program Power Point

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Na poprzedzających zajęciach nauczyciel zadaje do zreferowania artykuł o problemie zdrady w związku i hipotezach dotyczących jej źródeł . Informuje ucznia, że prezentacja powinna być przygotowana w programie Power Point i powinna zawierać na końcu 2 lub 3 pytania do dyskusji. Przed zajęciami przygotowuje komputer i rzutnik. Na zajęciach zapoznaje uczniów z tematem lekcji i informuje o celu zajęć.

b) Faza realizacyjna

1. Nauczyciel inicjuje dyskusję odnośnie następujących kwestii:

  • co nazywamy zdradą – różne rodzaje zdrady,

  • powody zdrady w związku,

  • konsekwencje zdrady w związku,

  • czy wybaczylibyście zdradę w związku?

  • przyznać się do zdrady czy nie?

  • co zrobić by uchronić związek od zdrady?

2. Uczeń o wygłasza przygotowaną prezentację. Następnie zadaje pytania do dyskusji i zachęca klasę do rozmowy na temat artykułu.

3. Nauczyciel prosi uczniów aby porównali prezentowane przez siebie wcześniej powody zdrady z prezentowanymi przez specjalistów w omówionym artykule.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel prosi aby uczniowie podzielili kartkę w zeszycie na dwie części i po jednej stronie wypisali wartości, którym przeczy zdrada, po drugiej antywartości które zdrada za sobą niesie. Uczniowie po wykonaniu zadania czytają swoje odpowiedzi i uzupełniają tabelkę o nowe pomysły innych.

5. Bibliografia

  1. Jakubowska A., Zaremba‑Śmietański P., Zdrada w związku. On zdradza, ona zdradza, oni zdradzają, Prószyński i S‑ka, Warszawa 2005.

  2. Mardorf E., POZYTYWNA ZMIANA czyli jak nadać życiu właściwy kierunek, JEDNOŚĆ 2006.

  3. Karolkiewicz M., Zdrada zapisana w genach, Przegląd 32/2006.

6. Załączniki

Brak

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Brak.

R9EapTaUxKEFw

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 101.00 KB w języku polskim
RtYR5q6TvfviA

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.50 KB w języku polskim