Etyczne podejście do problemu zdrady
Etyczne podejście do problemu zdrady
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zapoznaje się z informacjami na temat przyczyn i konsekwencji zdrady,
rozumie istotność i społeczny kontekst problemu zdrady,
poznaje sposoby zapobiegania problemowi zdrady w związku.
b) Umiejętności
Uczeń:
nabiera umiejętności bycia odpowiedzialnym za swoje czyny,
poznaje praktyczny wymiar problematyki etycznej,
uczy się, jak zapobiegać złu moralnemu, mając na celu dobro swoje i innych,
uczy się zajmowania stanowiska w dyskusji,
uczy się pracy z testem i sztuki prezentacji (w Power Poincie).
c) Podstawy
Lekcja realizuje podstawę programową w zakresie:
celów edukacyjnych – rozwija wrażliwość moralną i uczy podejmowania odpowiedzialności za swoje czyny i samokontroli oraz pracy nad sobą,
zadań szkoły – uświadamia istotne znaczenie zasad i wartości moralnych (uczciwości, prawdomówności, odpowiedzialności) w rozwoju osobowym człowieka i w relacji z innymi.
treści – należy do bloku tematycznego „Człowiek jako osoba i jego działanie. Etyczna analiza aktywności ludzkiej. Motywy podejmowanych decyzji”,
osiągnięć – kształci umiejętność dokonywania wyborów moralnych o podejmowania decyzji w świetle wartości moralnych i tworzenia hierarchii wartości,.
2. Metoda i forma pracy
Dyskusja wokół problemu, prezentacja w Power Poincie.
3. Środki dydaktyczne
Artykuł do zreferowania
Komputer, rzutnik i program Power Point
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Na poprzedzających zajęciach nauczyciel zadaje do zreferowania artykuł o problemie zdrady w związku i hipotezach dotyczących jej źródeł . Informuje ucznia, że prezentacja powinna być przygotowana w programie Power Point i powinna zawierać na końcu 2 lub 3 pytania do dyskusji. Przed zajęciami przygotowuje komputer i rzutnik. Na zajęciach zapoznaje uczniów z tematem lekcji i informuje o celu zajęć.
b) Faza realizacyjna
1. Nauczyciel inicjuje dyskusję odnośnie następujących kwestii:
co nazywamy zdradą – różne rodzaje zdrady,
powody zdrady w związku,
konsekwencje zdrady w związku,
czy wybaczylibyście zdradę w związku?
przyznać się do zdrady czy nie?
co zrobić by uchronić związek od zdrady?
2. Uczeń o wygłasza przygotowaną prezentację. Następnie zadaje pytania do dyskusji i zachęca klasę do rozmowy na temat artykułu.
3. Nauczyciel prosi uczniów aby porównali prezentowane przez siebie wcześniej powody zdrady z prezentowanymi przez specjalistów w omówionym artykule.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi aby uczniowie podzielili kartkę w zeszycie na dwie części i po jednej stronie wypisali wartości, którym przeczy zdrada, po drugiej antywartości które zdrada za sobą niesie. Uczniowie po wykonaniu zadania czytają swoje odpowiedzi i uzupełniają tabelkę o nowe pomysły innych.
5. Bibliografia
Jakubowska A., Zaremba‑Śmietański P., Zdrada w związku. On zdradza, ona zdradza, oni zdradzają, Prószyński i S‑ka, Warszawa 2005.
Mardorf E., POZYTYWNA ZMIANA czyli jak nadać życiu właściwy kierunek, JEDNOŚĆ 2006.
Karolkiewicz M., Zdrada zapisana w genach, Przegląd 32/2006.
6. Załączniki
Brak
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Brak.