Scenariusz zajęć

III etap edukacyjny, język polski

Temat: Faktem jest…

Treści kształcenia:

I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.

1. Czytanie i słuchanie. Uczeń:

4) odróżnia informacje o faktach od opinii.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Zna znaczenie pojęcia: fakt, opinia, subiektywizm, obiektywizm,

  • Wie, skąd mogą się brać rozbieżności w interpretacji faktów przez różne osoby, grupy, instytucje, środki masowego przekazu,

  • Wskazuje główne korzyści, które mogą wynikać z trafnego odróżniania opinii od faktów.

Nabywane umiejętności:

  • Odróżnianie faktów od opinii,

  • Czytanie i słuchanie ze zrozumieniem,

  • Wyrażanie się w sposób precyzyjny i zwięzły,

  • Redagowanie krótkich tekstów,

  • Współpraca w zespole.

Kompetencje kluczowe:

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym,

  • Umiejętność uczenia się,

  • Inicjatywność i przedsiębiorczość,

  • Świadomość i ekspresja kulturalna.

Środki dydaktyczne:

  • Zasób multimedialny: film „O rzeczywistości obiektywnie i subiektywnie”,

  • Sprzęt multimedialny (komputer, ewentualnie podłączony do telewizora/projektor multimedialny/tablica interaktywna),

  • Gazety (uczniowie powinni zostać poproszeni o przyniesienie ich na zajęcia),

  • Słownik frazeologiczny z przysłowiami,

  • Słownik wyrazów bliskoznacznych,

  • Słownik języka polskiego,

  • Schemat wydarzenia (w treści scenariusza).

Metody nauczania:

  • Podające: pogadanka,

  • Problemowe: rozmowa kierowana, aktywizujące: burza mózgów, dyskusja dydaktyczna,

  • Eksponujące: film,

  • Praktyczne: ćwiczenia, metoda projektów.

Formy pracy:

  • Zbiorowa jednolita,

  • Grupowa jednolita i zróżnicowana,

  • Indywidualna.

Przebieg zajęć:

Etap wstępny

Początek zajęć to czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji i krótkie wyjaśnienie jej celów. Potem nauczyciel prosi, aby uczniowie dokończyli zdanie, które stanowi temat lekcji: „Faktem jest…”. Ich odpowiedzi będą stanowić punkt wyjścia do rozmowy na temat faktów i opinii, różnic między nimi i ich zastosowania w środkach masowego przekazu.

Etap realizacji

Nauczyciel odtwarza zasób multimedialny, zawierający wypowiedź medioznawcy. Po emisji materiału uczniowie rozmawiają na temat przedstawionej sytuacji. Prowadzący zajęcia kieruje rozmową tak, aby różnice między opinią a faktem stały się oczywiste. Ważne, żeby w przebiegu dyskusji pojawiły się również pojęcia „subiektywizm” i „obiektywizm”.

Nauczyciel poleca, aby uczniowie znaleźli odpowiedź na pytanie, czym są wymienione zagadnienia, w przyniesionych na lekcję słownikach. Podsumowaniem powinno być ich zdefiniowanie i zapisanie w formie notatek w zeszytach przedmiotowych.

Kolejnym zadaniem, które ma ugruntować rozumienie pojęć, jest znalezienie w zgromadzonych gazetach i podkreślenie na czerwono tekstów‑faktów, a na zielono tekstów‑opinii. Uczniowie odczytują przykłady i uzasadniają swoje wybory.

Następnie nauczyciel poleca uczniom (praca w parach) wyszukanie w słownikach wyrazów bliskoznacznych i frazeologizmów do słów „opinia” i „fakt”. Młodzież zapisuje znalezione wyjaśnienia i omawia znaczenie poszczególnych związków frazeologicznych. Po tym ćwiczeniu pary łączą się w grupy czteroosobowe i redagują, z wykorzystaniem zgromadzonego słownictwa, krótką relację z tego samego wydarzenia, ale przedstawioną z różnych punktów widzenia (każda grupa pisze w imieniu innego świadka takiej sytuacji). Po wykonaniu zadania liderzy każdej grupy odczytują głośno przygotowane teksty.

Sytuacja: uczniowie pobili się na przerwie. Przedstawienie tego zdarzenia z perspektywy:

  • Grupa 1 – osoby skrzywdzonej.

  • Grupa 2 – osoby, która wywołała bójkę.

  • Grupa 3 – obserwatora.

  • Grupa 4 – nauczyciela.

  • Grupa 5 – policjanta przybyłego na interwencję.

Po prezentacjach nauczyciel prowokuje krótką dyskusję na temat: „Skąd biorą się różnice w relacjach?”. Podsumowaniem będzie wskazanie, że wynikają one przede wszystkim z odmiennych punktów widzenia: innych potrzeb, celów i wartości. Należy podkreślić, że wszystkie teksty zawierają zarówno fakty, jak i opinie. Uczniowie zaznaczają w swoich tekstach tylko fakty, odczytują je i sprawdzają, czy są one takie same w relacjach wszystkich grup.

Etap końcowy

Nauczyciel prosi uczniów, aby sformułowali kilka zdań będących faktami lub opiniami na temat przeprowadzonej lekcji. Podsumowuje zajęcia.

Dodatkowo:

Elementy lekcji można wykorzystać na zajęciach WOS i historii.

ReYH076LOm5r2

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 103.00 KB w języku polskim
R1YjHmaQBxnBK

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 85.58 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3