Formularze w języku HTML
Formularze w języku HTML
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
poznaje polecenia, które umożliwiają umieszczenie formularzy na stronach www;
umie wskazać zastosowania formularzy na stronach WWW – np. do wprowadzania danych lub ankietowania;
poznaje pola formularzy i różnice w ich zapisie na stronie;
poznaje właściwości listy wyboru formularza.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
stosować polecenia i atrybuty formularza ;
umieszczać ankietę elektroniczną przy pomocy poleceń formularza;
modyfikować i rozbudowywać przykładowe formularze języka HTML.
2. Metoda i forma pracy
Wykład.
Prezentacja.
Praca w grupach przy komputerze.
Praca z kartą pracy ucznia.
3. Środki dydaktyczne
Prezentacja multimedialne: „Formularze w języku HTML”
Karta pracy ucznia: „Formularze w języku HTML”
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Odczytanie listy obecności, zalogowanie się uczniów do systemu Windows.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel rozpoczyna dyskusję:
1. Czy często spotykamy na stronach WWW ankiety lub formularze do wypełnienia?
Uczniowie podają przykłady: wprowadzanie danych w przypadku rejestrowania się do konta pocztowego, usług bankowych, innych usług oferowanych przez serwery stron www itp.
2. Jaki obiekt języka html pozwala na równomierne rozmieszczanie tekstów i rysunków na stronie www?
Uczniowie odpowiadają: takim obiektem jest tabela, realizowana poleceniem <table>,
Nauczyciel wyjaśnia, że obiektem umożliwiającym wprowadzanie danych na stronie www jest formularz, który wprowadza się za pomocą polecenia: <form> Dzięki formularzom można uzyskać informacje od osób odwiedzających strony.
Po zapoznaniu z tematyką zajęć, zapisanie tematu lekcji na tablicy.
Nauczyciel prezentuje oraz omawia pokaz multimedialny: „Formularze w języku HTML”, z poleceniem zanotowania uwag o tworzeniu formularza
Uczniowie oglądają pokaz.
Nauczyciel dyktuje kroki tworzenia formularza:
Notatka 1:
Elementy formularza są tworzone w pewnych ogólnych ramach, między nimi umieszczamy wszystkie pozostałe elementy. Ramy te tworzymy za pomocą polecenia:
<form>………..</form>
Nastepnie okreslamy akcję, która jest wykonywana przez komputer, gdy czytelnik strony zechce przesłać do autora jakieś informacje pocztą elektroniczną:
<form action=”mailto:autor_strony@jego_domena” method=”post”>
Uczniowie zapoznają się z różnymi polami, które umożliwiają wprowadzanie danych:
Notatka 2:
Formularz zawiera różnego typu pola, które są wypełniane informacjami.
Najważniejszym polem jest pole tekstowe INPUT, które służy o wprowadzania pól, które pozwolą czytelnikowi wpisać jakąś informację lub wybrać jedną z opcji.
Nauczyciel przedstawia zadanie – zasady rozwiązywania zadania z karty pracy ucznia.
Praca własna – wykonanie kolejnych poleceń zapisanych w karcie pracy „Formularze w języku HTML”.
c) Faza podsumowująca
Notatka 3
Formularze to jedne z najciekawszych elementów stron internetowych. Pozwalają one autorom stron uzyskiwać informację od czytelników, zaś tym ostatnim, na przykład, wypełniać ankiety czy zamawiać jakieś towary i usługi. Przykładem formularza może być strona z ankietą.
5. Bibliografia
strony www:
http://www.reporter.pl
http://webmaster.helion.pl/kurshtml/
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Formularze w języku HTML
b) Prezentacja
Formularze w języku HTML
c) Zadanie domowe
Zaplanuj test do sprawdzenia wiadomości o poleceniach formatowania tekstu w języku HTML (5 pytań).
Ustal typy pól dla wprowadzania odpowiedzi w formie formularza.