Funkcje w ćwiczeniach i zadaniach

Utrwalenie pojęcia funkcji, szukanie związków funkcyjnych w różnych dziedzinach wiedzy i życia codziennego, przypomnienie i rozpoznawanie różnych postaci funkcji.

Umiejętności

Po zajęciach uczeń:

  1. Potrafi sformułować definicję funkcji.

  1. Potrafi wymienić elementy i nazwy związane z funkcjami.

  2. Rozpoznaje funkcję zapisaną różnymi sposobami.

  3. Określa własności funkcji.

  4. Rozwiązuje różne zadania i przykłady związane z funkcjami.

Metoda i forma pracy

Uczniowie pracują w grupach: tworzenie mapy mentalnej na temat funkcji, uzupełnianie schematu, wspólnie – podsumowania i dyskusja.

    1. plansza 6 – Funkcja i jej postacie;

    2. schemat 7 – Przyporządkowania i funkcje;

    3. wymienione w bibliografii zbiory zadań, krzyżówka na ksero.

Nauczyciel wyjaśnia uczniom przebieg zajęć. Jeszcze raz uczniowie analizują plansze z funkcjami oraz te, które sami wykonali w domu – związki funkcji z innymi dziedzinami wiedzy (jeśli są, bo zadanie było dla chętnych). Uczniowie w grupach trzyosobowych rozwiązują po jednym prostym zadaniu na układ współrzędnych:

I grupa: zadanie 12 str. 7 [1]

Uzupełnij tabelę, wpisując w kratki pary liter. Pierwszym elementem pary jest litera odpowiadająca wierszowi, a drugim litera odpowiadająca kolumnie.

a

i

o

u

m

(m ; a)

r

(r ; o)

s

(s ; i)

II grupa: (Zadanie 11 str. 6 jw.)

Uzupełnij rysunek, zamalowując kratki, zakodowane w następujący sposób:

(S;4); (S;5); (S;6); (S;8); (S;9); (T;4); (T;5); (T;6); (T;7); (T;9); (U;4); (U;6); (U;8); (U;9)

10

9

8

7

6

5

4

3

2

1

M

N

O

P

R

S

T

U

W

X

Y

Z

III grupa: (zadanie 10 str. 6 jw.)

Korzystając z tabelki odczytaj słowo zakodowane w następujący sposób:

( ; 2) ( ; 1) ( ; 4) ( ; 5) ( ; 2)

1

2

3

4

5

6

7

A

G

M

T

E

F

U

H

K

L

C

S

R

W

O

B

I

P

N

D

Y

    1. Uczniowie w grupach trzyosobowych uzupełniają schemat 8 – Przyporządkowania i funkcje. Podane w schemacie wzory różnych funkcji i przyporządkowań wpisują do tabelki według załączonego schematu.

Wzory:

y = 4x; y = –3; y = xIndeks górny 2; y = xIndeks górny 3; y=x; y = 4; y = 4 – x;
y = xIndeks górny 2 + 2; y = xIndeks górny 2 – 1; y=2x; x = 4; y=|x1|; 1x1;

xIndeks górny 2 + yIndeks górny 2 = 4; y = 2x – 3; y = –xIndeks górny 2 – 3; y = 0; y=12x

  1. Również w grupach uczniowie rozwiązują zadania – losują zadania, za które mogą otrzymać określoną liczbę punktów.

    1. (zadanie 180 strona 53 [2]) 4 pkt.

Wykresem pewnej funkcji liniowej jest prosta o współczynniku kierunkowym równym 4. Dla argumentu 0 funkcja przyjmuje wartość –1. Narysuj wykres tej funkcji i napisz jej wzór.

  1. (zadanie 182 strona 54 [2]) 4 pkt.

Wykresem pewnej funkcji liniowej jest prosta nachylona do dodatniej półosi OX pod kątem 45Indeks górny 0. Prosta ta przechodzi przez punkt (0;7). Narysuj wykres tej funkcji i napisz wzór.

  1. (zadanie 234 strona 65 [2]) 5 pkt.

Funkcja f określona jest w następujący sposób:

f(x)={3dlax0|{1dla0<x4|

Sporządź wykres tej funkcji i omów jej własności.

  1. (zadanie 257 strona 69 [2]) 5 pkt.

Sporządź w jednym układzie współrzędnych wykresy funkcji y = 6 i y = –2x + 2 i oblicz pole figury ograniczonej wykresami tych funkcji i osią OY. Znajdź obraz tej figury w symetrii względem osi OX.

  1. (zadanie 5 strona 38 [3]) 3 pkt.

Dana jest funkcja postaci f(x) = xIndeks górny 2 + 4x + mIndeks górny 2. Dla jakich wartości m wykres tej funkcji ma wierzchołek na osi OX?

  1. (zadanie 5 strona 38 [3]) 5 pkt.

Wykres funkcji y = ax + b jest równoległy do wykresu funkcji y = 2x – 7. Punkt (0;c) należy do wykresów funkcji y = ax + by = 3x24. Znajdź liczby a, b, c.

  1. (zadanie 5 strona 38 [3]) 6 pkt.

Dla jakich wartości m prosta o równaniu y = x + 2m ma z wielokątem wyznaczonym przez układ nierówności:2x22y2

a) dokładnie jeden punkt wspólny

b) nieskończenie wiele punktów wspólnych

c) nie ma punktów wspólnych?

  1. (zadanie [3]) 6 pkt.

Naszkicuj wykresy funkcji: a) y = |x + 5|      b) y = |x – 4| + 3    c) y = |2x – 6| + 4

Faza podsumowująca

W grupach dwuosobowych uczniowie rozwiązują krzyżówkę, w której występują podstawowe pojęcia związane z funkcją.

Krzyżówka

1

2

3

4

5

6

7

  1. Postać graficzna funkcji ale nie wykres.

  2. Elementy zbioru X.

  3. Każdej liczbie ze zbioru R odpowiada liczba do niej przeciwna – to funkcja określona ....................................................

  4. Zbiór par (x;y) w układzie współrzędnych tworzy..............................

  5. Elementy f(x) to ...................................................... funkcji.

  6. ................................................. zerowe funkcji.

  7. Na jej podstawie rysujemy wykres funkcji.

Hasło:

Na koniec uczniowie dokonują oceny zajęć, każda grupa dokonuje takiej oceny anonimowo.

Karta oceny zajęć ................................................. (grupa ........)

Ocena zajęć: (wpisz temat)

ocena zajęć w skali 1‑6 (wpisz)

Atrakcyjność zajęć:

1

2

3

4

5

6

Wzrost poziomu umiejętności własnych:

1

2

3

4

5

6

Atmosferę pracy na zajęciach:

1

2

3

4

5

6

Prowadzącego:

1

2

3

4

5

6

Bibliografia

[1] K. Gałązka, Matematyka – 555 zadań z funkcji, firma Tomczak, Łódź, 2002.

[2] A. Drążek, B. Grabowska, Z. Szadkowska, Matematyka wokół nas – podręcznik, WSiP, Warszawa, 2000.

[3] B. Stryczniewicz, Matematyka to nie Czarna Magia, wyd. Nowik, Opole, 2006.

schemat 7: Przyporządkowania i funkcje

Zadanie domowe

Uczniowie mogą (jeśli chcą) rozwiązać dodatkowo inne zadania na funkcje ze zbiorku [3].

R13KfafIIxsSu

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 134.50 KB w języku polskim