Funkcje w ćwiczeniach i zadaniach
Funkcje w ćwiczeniach i zadaniach
Utrwalenie pojęcia funkcji, szukanie związków funkcyjnych w różnych dziedzinach wiedzy i życia codziennego, przypomnienie i rozpoznawanie różnych postaci funkcji.
Umiejętności
Po zajęciach uczeń:
Potrafi sformułować definicję funkcji.
Potrafi wymienić elementy i nazwy związane z funkcjami.
Rozpoznaje funkcję zapisaną różnymi sposobami.
Określa własności funkcji.
Rozwiązuje różne zadania i przykłady związane z funkcjami.
Metoda i forma pracy
Uczniowie pracują w grupach: tworzenie mapy mentalnej na temat funkcji, uzupełnianie schematu, wspólnie – podsumowania i dyskusja.
plansza 6 – Funkcja i jej postacie;
schemat 7 – Przyporządkowania i funkcje;
wymienione w bibliografii zbiory zadań, krzyżówka na ksero.
Nauczyciel wyjaśnia uczniom przebieg zajęć. Jeszcze raz uczniowie analizują plansze z funkcjami oraz te, które sami wykonali w domu – związki funkcji z innymi dziedzinami wiedzy (jeśli są, bo zadanie było dla chętnych). Uczniowie w grupach trzyosobowych rozwiązują po jednym prostym zadaniu na układ współrzędnych:
I grupa: zadanie 12 str. 7 [1]
Uzupełnij tabelę, wpisując w kratki pary liter. Pierwszym elementem pary jest litera odpowiadająca wierszowi, a drugim litera odpowiadająca kolumnie.
a | i | o | u | |
m | (m ; a) | |||
r | (r ; o) | |||
s | (s ; i) |
II grupa: (Zadanie 11 str. 6 jw.)
Uzupełnij rysunek, zamalowując kratki, zakodowane w następujący sposób:
(S;4); (S;5); (S;6); (S;8); (S;9); (T;4); (T;5); (T;6); (T;7); (T;9); (U;4); (U;6); (U;8); (U;9)
10 | ||||||||||||
9 | ||||||||||||
8 | ||||||||||||
7 | ||||||||||||
6 | ||||||||||||
5 | ||||||||||||
4 | ||||||||||||
3 | ||||||||||||
2 | ||||||||||||
1 | ||||||||||||
M | N | O | P | R | S | T | U | W | X | Y | Z |
III grupa: (zadanie 10 str. 6 jw.)
Korzystając z tabelki odczytaj słowo zakodowane w następujący sposób:
( ; 2) ( ; 1) ( ; 4) ( ; 5) ( ; 2)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
A | G | M | T | E | F | U | |
H | K | L | C | S | R | W | |
O | B | I | P | N | D | Y |
Uczniowie w grupach trzyosobowych uzupełniają schemat 8 – Przyporządkowania i funkcje. Podane w schemacie wzory różnych funkcji i przyporządkowań wpisują do tabelki według załączonego schematu.
Wzory:
y = 4x; y = –3; y = xIndeks górny 22; y = xIndeks górny 33; ; y = 4; y = 4 – x;
y = xIndeks górny 22 + 2; y = xIndeks górny 22 – 1; ; x = 4; ; ;
xIndeks górny 22 + yIndeks górny 22 = 4; y = 2x – 3; y = –xIndeks górny 22 – 3; y = 0;
Również w grupach uczniowie rozwiązują zadania – losują zadania, za które mogą otrzymać określoną liczbę punktów.
(zadanie 180 strona 53 [2]) 4 pkt.
Wykresem pewnej funkcji liniowej jest prosta o współczynniku kierunkowym równym 4. Dla argumentu 0 funkcja przyjmuje wartość –1. Narysuj wykres tej funkcji i napisz jej wzór.
(zadanie 182 strona 54 [2]) 4 pkt.
Wykresem pewnej funkcji liniowej jest prosta nachylona do dodatniej półosi OX pod kątem 45Indeks górny 00. Prosta ta przechodzi przez punkt (0;7). Narysuj wykres tej funkcji i napisz wzór.
(zadanie 234 strona 65 [2]) 5 pkt.
Funkcja f określona jest w następujący sposób:
Sporządź wykres tej funkcji i omów jej własności.
(zadanie 257 strona 69 [2]) 5 pkt.
Sporządź w jednym układzie współrzędnych wykresy funkcji y = 6 i y = –2x + 2 i oblicz pole figury ograniczonej wykresami tych funkcji i osią OY. Znajdź obraz tej figury w symetrii względem osi OX.
(zadanie 5 strona 38 [3]) 3 pkt.
Dana jest funkcja postaci f(x) = xIndeks górny 22 + 4x + mIndeks górny 22. Dla jakich wartości m wykres tej funkcji ma wierzchołek na osi OX?
(zadanie 5 strona 38 [3]) 5 pkt.
Wykres funkcji y = ax + b jest równoległy do wykresu funkcji y = 2x – 7. Punkt (0;c) należy do wykresów funkcji y = ax + b i y = . Znajdź liczby a, b, c.
(zadanie 5 strona 38 [3]) 6 pkt.
Dla jakich wartości m prosta o równaniu y = x + 2m ma z wielokątem wyznaczonym przez układ nierówności: i
a) dokładnie jeden punkt wspólny
b) nieskończenie wiele punktów wspólnych
c) nie ma punktów wspólnych?
(zadanie [3]) 6 pkt.
Naszkicuj wykresy funkcji: a) y = |x + 5| b) y = |x – 4| + 3 c) y = |2x – 6| + 4
Faza podsumowująca
W grupach dwuosobowych uczniowie rozwiązują krzyżówkę, w której występują podstawowe pojęcia związane z funkcją.
Krzyżówka
1 | ||||||||||||
2 | ||||||||||||
3 | ||||||||||||
4 | ||||||||||||
5 | ||||||||||||
6 | ||||||||||||
7 | ||||||||||||
Postać graficzna funkcji ale nie wykres.
Elementy zbioru X.
Każdej liczbie ze zbioru R odpowiada liczba do niej przeciwna – to funkcja określona ....................................................
Zbiór par (x;y) w układzie współrzędnych tworzy..............................
Elementy f(x) to ...................................................... funkcji.
................................................. zerowe funkcji.
Na jej podstawie rysujemy wykres funkcji.
Hasło:
Na koniec uczniowie dokonują oceny zajęć, każda grupa dokonuje takiej oceny anonimowo.
Karta oceny zajęć ................................................. (grupa ........)
Ocena zajęć: (wpisz temat) | ocena zajęć w skali 1‑6 (wpisz) | |||||
Atrakcyjność zajęć: | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Wzrost poziomu umiejętności własnych: | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Atmosferę pracy na zajęciach: | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Prowadzącego: | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Bibliografia
[1] K. Gałązka, Matematyka – 555 zadań z funkcji, firma Tomczak, Łódź, 2002.
[2] A. Drążek, B. Grabowska, Z. Szadkowska, Matematyka wokół nas – podręcznik, WSiP, Warszawa, 2000.
[3] B. Stryczniewicz, Matematyka to nie Czarna Magia, wyd. Nowik, Opole, 2006.
schemat 7: Przyporządkowania i funkcje
Zadanie domowe
Uczniowie mogą (jeśli chcą) rozwiązać dodatkowo inne zadania na funkcje ze zbiorku [3].