Geografia jako nauka - źródła informacji geograficznej
Geografia jako nauka. Źródła informacji geograficznej
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna główne dziedziny geografii fizycznej i społeczno‑ekonomicznej,
zna pojęcie „epigeosfera”,
rozumie różnicę między geografią fizyczną a geografią społeczno‑ekonomiczną,
rozumie potrzebę wykorzystania innych nauk przez geografię.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
wyjaśnić własnymi słowami, czym zajmuje się geografia,
porównać wady i zalety poszczególnych metod zbierania informacji w geografii oraz źródeł informacji geograficznej,
korzystać z odpowiedniego źródła w celu zdobycia konkretnej informacji geograficznej.
c) Postawy
Uczeń:
współpracuje w grupie,
w twórczy sposób prezentuje swoje pomysły.
2. Metoda i forma pracy
Wykład z elementami pogadanki, burza mózgów, opis klasyfikujący, metoda 635, mapa mentalna.
3. Środki dydaktyczne
kreda, tablica, arkusze papieru, flamastry
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Czynności organizacyjne - sprawdzenie listy obecności, wpisanie tematu do dziennika, podyktowanie tematu lekcji.
Przedstawienie uczniom celów lekcji.
b) Faza realizacyjna
Starter: „Co do tej pory najbardziej interesowało was w geografii?” W oparciu o dotychczasową naukę w gimnazjum i szkole podstawowej uczniowie wymieniają dziedziny oraz tematy, które ich najbardziej ciekawiły (np. historia Ziemi, morza, Tatry, rodzaje chmur, rolnictwo, sieć dróg). W ten sposób określają zakres zainteresowań geografii. Zapisanie poszczególnych opinii uczniów na tablicy.
Zwrócenie uwagi uczniom, że wypisane tematy obejmują dwie kategorie. Wprowadzenie podziału na geografię fizyczną i społeczno‑ekonomiczną. Kolejni uczniowie przyporządkowują wymienione tematy na te, którymi zajmuje się geografia fizyczna oraz te obejmowane przez geografię społeczno‑ekonomiczną.
Omówienie dziedzin geografii fizycznej w oparciu o znajomość przez uczniów poszczególnych sfer Ziemi. Wprowadzenie pojęcia „epigeosfera”. Pytanie do uczniów o przypuszczalny jej zasięg przy uwzględnieniu cech sfer, które ona obejmuje.
Omówienie dziedzin geografii społeczno‑ekonomicznej.
Pytanie do uczniów: „Jakie nauki mogą być przydatne dla rozwoju wymienionych wcześniej dziedzin i w jaki sposób?” Zwrócenie uczniom uwagi na konieczność odróżnienia dziedzin geografii od nauk ją wspomagających.
Burza mózgów – „Czym jest geografia?” Wspólne dojście przez uczniów do definicji geografii na podstawie zebranych wiadomości.
Omówienie obserwacji i pomiaru jako zasadniczych metod zdobywania informacji. Pytanie do uczniów o sytuacje, w których mogą być one przydatne.
Pytanie do uczniów, gdzie szukają informacji przygotowując referat na lekcję geografii. Uczniowie wymieniają różne rodzaje źródeł informacji geograficznej, a następnie zastanawiają się nad wadami i zaletami korzystania z nich dla tego celu. Podział klasy na 6 grup – każda z nich ma zastanowić się nad jedną wadą i jedną zaletą konkretnego źródła informacji geograficznej (każda grupa ma inne źródło) oraz zapisać je na arkuszu papieru. Następnie grupy przekazują sobie kartki i dopisują po jednej wadzie i zalecie kolejnego źródła (ale nie wymienionej przez poprzednie grupy). Arkusze z poszczególnymi źródłami informacji geograficznej krążą pomiędzy grupami tak długo aż dotrą do każdej z nich (nieznacznie zmodyfikowana metoda 635 na 626 – 6 grup, 2 pomysły: 1 wada i 1 zaleta, 6 przekazań arkuszy między grupami). Przedstawiciele grup odczytują wszystkie zebrane wady i zalety każdego ze źródeł informacji geograficznej.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie wypełniają tabelkę przerysowaną do zeszytu z tablicy (załącznik 1).
Uczniowie tworzą mapę mentalną na tablicy (załącznik 2).
5. Bibliografia
P. Czubla, E. Papińska, Geografia jako nauka i Źródła informacji geograficznej [w:] Geografia fizyczna. Podręcznik. Liceum ogólnokształcące – zakres rozszerzony, PWN, Warszawa 2003, s. 8‑12.
6. Załączniki
Załącznik 1.
ŹRÓDŁO INFORMACJI GEOGRAFICZNEJ | POSZUKIWANA INFORMACJA LUB JEJ CEL |
Średnia wieku w Polsce | |
Stworzenie mapy terenu | |
Określenie współrzędnych geogr. Zgierza | |
Rozkład prądów morskich na Atlantyku | |
Przebieg wietrzenia | |
Sytuacja w Nowym Orleanie po przejściu huraganu | |
Zdjęcie Muru Berlińskiego |
Załącznik 2.
Historia Ekonomia Socjologia
Matematyka Statystyka
Biologia, Geologia, Fizyka, Chemia
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak