Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Halloween – ćwiczenia kulturowe

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Celem lekcji jest doskonalenie sprawności czytania i mówienia na temat Halloween.

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • słownictwo związane z Halloween,

  • wymowę i znaczenie nowych wyrazów,

  • zwyczaje związane z Halloween.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi Halloween,

  • ćwiczy sprawność czytania i mówienia,

  • wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji rozmowy o tradycji amerykańskiej,

  • potrafi czytać ze zrozumieniem i wykonywać różne ćwiczenia do tekstu,

  • wykonuje ćwiczenia związane z tematem (odpowiadanie na pytania, tłumaczenie i wyjaśnianie nowych słów, wymowa nowych słów, łączenie obrazków z nazwami, definiowanie, gra, opis obrazków, rozwiązywanie krzyżówki),

  • opisuje Halloween,

  • ćwiczy wymowę,

  • streszcza tekst.

c) Postawy

Uczeń:

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,

  • nie wstydzi się prezentować swoich wiadomości na forum klasy,

  • bierze aktywny udział w lekcji.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, praca z tekstem, pogadanka, ćwiczebna, gra dydaktyczna

Forma: praca w parach, grupie lub zespole i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Materiały o Halloween (kserokopie obrazków, tekstów, ćwiczeń), magnetofon i kaseta

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Poznacie najważniejsze informacje o Halloween. Będziecie czytać, słuchać i mówić o amerykańskiej tradycji oraz wykonywać różnego typu ćwiczenia pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego (część kulturowa)”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta uczniów, co wiedzą na temat Halloween (What is Halloween? Where and when is it celebrated? What do you think about it? What does it look like? itp.). Uczniowie odpowiadają ustnie.

  2. Uczniowie rozmawiają o „Jack‑o'-lantern”. Nauczyciel pyta o tą postać (What is it? What does it look like? Have you seen it? itp.). Uczniowie odpowiadają ustnie.

  3. Nauczyciel rozdaje kopie tekstu o Halloween (A Halloween Party – strona 5.), uczniowie śledzą tekst i słuchają nagrania. Następnie odpowiadają na pytania sprawdzające rozumienie tekstu.

  4. Praca w parach. Uczniowie łączą wyrazy z ich definicjami (ćwiczenie 3.).

  5. Uczniowie słuchają tekstu o Halloween (strona 10.), a następnie uzupełniają znajdujące się pod nim zdania. Nauczyciel może rozdać kopie tekstu, jeśli uczniowie nie pamiętają treści. Nauczyciel prosi również o streszczenie tekstu w języku polskim.

  6. Gra. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i rozdaje im karty do gry (obrazki i podpisy do nich). Należy rozłożyć karty obrazkami do spodu. Uczniowie podnoszą po dwie karty tak, aby znaleźć parę. Kto znajdzie najwięcej, wygrywa. Można również grać według wskazówek z ćwiczenia 4. na stronie 7.

  7. Praca w parach. Uczniowie otrzymują kopie ćwiczeń ze strony 8. i wykonują je (opis obrazków), a nauczyciel monitoruje ich pracę.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia dziś poznanych wiadomości.

5. Bibliografia

  1. Jedzok J., British & American Holidays with handouts and exercises, [kaseta audio], IDEA, Kraków 1997.

  2. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

6. Załączniki

Zadanie domowe

  1. Rozwiąż krzyżówkę (strona 9.).

  2. Opisz Święto Zmarłych w Polsce. Limit słów: 100.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Przed lekcją należy przygotować kopie materiałów o Halloween – po jednej na parę. Trzeba też wyciąć karty do gry. Po lekcji uczeń powinien znać zwroty związane z Halloween (witch, magic wand, jack‑o’-lantern, pumpkin, ghost etc.), opisać zwyczaje i pochodzenie Halloween, opisać obrazki związane z Halloween.

R1dSjgpWD0GGS

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 106.84 KB w języku polskim
R1KrEcjTnkkaZ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.00 KB w języku polskim