Have got – czasownik "mieć" w języku angielskim
Scenariusz lekcji – Have got – czasownik ‘mieć’ w języku angielskim
Uczeń wie, jak odmieniać czasownik ‘to have’ przez osoby w liczbie pojedynczej i mnogiej – poznaje tym samym nową strukturę gramatyczną.
Uczeń zna użycie czasownika ‘to have’ i potrafi budować zdania z jego użyciem, zarówno w czasie Present Simple i jako struktura ‘have got’.
Dziecko wie, jak tworzyć pytania i przeczenia z omawianym czasownikiem w obu formach.
Uczeń zna podstawowe rzeczowniki (np. nazwy zwierząt, zabawek, rzeczy szkolnych, przedmiotów domowych itp.), z którymi budowane są zdania z czasownikiem ‘to have’.
Uczeń ćwiczy umiejętność konstruowania zdań.
Uczeń umie tworzyć zdania pytające i potrafi stosować krótkie odpowiedzi z użyciem omawianego czasownika.
Dziecko potrafi odpowiadać na pytania typu: Have you got…? Do you have..? How many… do you have? etc.
Uczeń potrafi stosować formy skrótowe odmienionego czasownika ‘to have’ w zapisie i w mowie.
Uczeń odróżnia rzeczowniki policzalne od niepoliczalnych i wie, kiedy stosować formy ‘how much?’ i ‘how many?’.
Uczeń ćwiczy budowanie zdań z czasownikami ‘to have’ w mowie i piśmie.
Metoda: notowanie, metoda podająca, rozwiązywanie ćwiczeń, układanie zdań, tworzenie wypowiedzi, odpowiadanie na pytania, mówienie o sobie.
Forma pracy: praca indywidualna, praca w parach i grupowa.
Nauczyciel stosuje metodę podającą – tłumaczy temat lekcji (zastosowanie, odmianę czasownika ‘to have’, zasadę tworzenia pytań i przeczeń, występowanie w dwóch formach, itp.) Następnie wspólnie z nauczycielem dzieci układają kilka zdań z nowopoznanym czasownikiem i poznanymi wcześniej przymiotnikami lub rzeczownikami. Ćwiczone jest użycie czasownika ‘to have’ w różnych typach zdań (twierdzenia, pytania, przeczenia).
Dzieci samodzielnie próbują skonstruować kilka zdań na swój temat, np. I have a big family, I have got two brothers and one sister, I have got a dog, etc. Dzieci mogą również opisywać rzeczy, ubrania kolegów, stosując 3. osobę liczby pojedynczej lub mnogiej.
Później uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela – stosują krótkie odpowiedzi jak również pełne zdania.
Przykładowe zdania są notowane w zeszytach.
Dzieci mogą też w parach tłumaczyć zdania z użyciem czasownika ‘to have’.
Pod koniec lekcji dzieci rozwiązują ćwiczenia i wypełniają karty pracy.
Karta pracy ‘ To have I’.
Karta pracy ‘To have II’.
Przypomnienie dotychczas poznanych rzeczowników lub przymiotników, z którymi będą budowane zdania z czasownikiem ‘to have’.
Omówienie podziału na osoby i liczby w gramatyce polskiej.
Omówienie czasownika ‘mieć’ – zapisanie odmiany przez osoby i liczby.
Omówienie zasad tworzenia zdań twierdzących, pytających i przeczących – rozróżnienie użycia czasownika ‘have’ i’ have got’.
Zapisywanie przykładowych zdań.
Odpowiadanie na pytania i tworzenie krótkich wypowiedzi o sobie.
Zadawanie pytań i odpowiadanie na nie w parach – ćwiczenie krótkich odpowiedzi (np. Have you got a dog? Yes, I have. How many brothers do you have? etc.).
Układanie i tłumaczenie zdań (szczególnie pytań).
Wypełnianie kart pracy i rozwiązywanie ćwiczeń.
Rozwiązywanie ćwiczeń i zdań związanych z tematem lekcji.
Układnie zdań.
Karta pracy ‘To have I’.
Karta pracy ‘To have II’.
Zadanie domowe
W domu uczniowie mogą przetłumaczyć proste zdania. Pracą domową mogą być również ćwiczenia do rozwiązywania z książek lub inne.