Have you ever…? Present Perfect revision
Have you ever…? Present Perfect revision
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna:
reguły stosowania czasu Present Perfect,
podstawowe określenia czasu używane w czasie Present Perfect.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
umiejscowić wydarzenia w czasie, używając określników czasu,
słuchać i czytać ze zrozumieniem,
uzupełnić tekst ze słuchu.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: praca z tekstem, ćwiczenia praktyczne
Forma: praca indywidualna, praca w parach
3. Środki dydaktyczne
Płyta z piosenkami Creedence Clearwater Revival Travelling Band, powielone załączniki
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z celem lekcji, jakim jest powtórzenie i utrwalenie wiadomości i umiejętności dotyczących czasu Present Perfect.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie przypominają podstawowe wiadomości dotyczące czasu Present Perfect: kiedy jest stosowany, jakie ma formy gramatyczne oraz jakie określenia czasowe w nim występują.
Uczniowie wykonują ćwiczenie dotyczące zastosowania form tego czasu oraz tłumaczenia czasowników z języka polskiego na język angielski (załącznik 1).
Nauczyciel rozdaje uczniom tekst piosenki Creedence Clearwater, zawierającej przykłady zdań w czasie Present Perfect (załącznik 2). Tekst zawiera luki, które uczniowie podczas słuchania uzupełniają odpowiednimi wyrazami. Poprawne odpowiedzi dostępne są w kluczu (załącznik 3). Po wykonaniu ćwiczenia uczniowie sprawdzają poprawność odpowiedzi i słuchają utworu.
Praca w parach. Uczniowie wykonują ćwiczenie, w którym trzeba zastosować jeden z dwóch czasów: Simple Past lub Present Perfect (załącznik 4).
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel zadaje pracę domową (załącznik 5).
5. Bibliografia
http://www.lyricsdomain.com/3/creedence_clearwater_revival/have_you_ever_seen_the_rain.html
Misztal M., Lechowski M., Testy dla uczniów szkoły podstawowej i gimnazjalistów. Język angielski, WSiP, Warszawa 2001.
Wielechowska T., Ćwiczenia z gramatyki języka angielskiego dla wszystkich, Wydawnictwo i kolportaż Teresa Wielechowska, Łańcut 1998.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1
Translate verbs in brackets using Present Perfect
She (napisała)...........................two postcards so far.
(Czy złamałeś)..........................your leg?
Kate (właśnie otrzymała) ........................a letter from her boyfriend.
The mechanic (jeszcze nie naprawił)......................... my car.
(Czy widziałeś)......................Ann this week?
(Czy kiedykolwiek jadłeś).......................spinach?
Frank (zgubił) .......................his glasses.
What (kupiłeś).........................?
Załącznik 2
Creedence Clearwater Revival Have you ever seen the rain?
Someone told me long .........
'There's a calm .............. the storm
I know; It's been coming for some .............
When it's over, so they .........., it'll rain a sunny ...........,
I know; shining ................... like water
Chorus:
I want to know: Have you ever seen the rain?/2x
Coming down on a ............ ..............?
........................., and days before, sun is ................. and rain is hard
I know; Been that way for all my .....................
'Til ..................., on it goes, through the circle, ............ and slow,
I know; It can't stop, I .....................
Źródło: http://www.lyricsdomain.com/3/creedence_clearwater_revival/have_you_ever_seen_the_rain.html
Załącznik 3
Klucz do piosenki:
ago, before, time, say, day, down, sunny, day, yesterday, cold, time, forever, fast, wonder
Załącznik 4
Make sentences using Simple Past or Present Perfect
I/not wait/for Jim/last night....................................................................
You /see/ my mother /yesterday?..............................................................
He/lose/his wallet/some time ago...........................................................
You/finish/reading/this newspaper?.................................................................
How long/you /work there?........................................................................
Where/you//be/yesterday morning?.............................................................
Where/they/ spend/last summer holidays?..................................................
We/not cook anything /yet............................................................................
b) Zadanie domowe
Załącznik 5
Napisz, czego niżej wymienione osoby nigdy nie robiły.
Example: father/cook anything – His father has never cooked anything.
my class/be on a trip to the seaside
my father/fly by plane
you/see a ghost
my sister/break her leg
Utwórz pytania, a następnie odpowiedz na nie tak jak w przykładzie
Example: you/act in a play? Yes – Have you ever acted in a play? Yes, I have.
Henry/write an article? No.
You/be to Africa? No.
Jane/go fishing? No.
You/lose anything?Yes.
Lisa/dive? No.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak