Historia wędrówki Robinsona Cruzoe – Daniela Defoe
Historia wędrówki Robinsona Cruzoe – Daniela Defoe
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna treść lektury,
wie, co to jest plan ramowy,
zna historię Robinsona Crusoe,
wyjaśnia pojęcia powieści powieść przygodowo‑podróżniczej oraz Robinsonady,
zna różnicę między dziennikiem a pamiętnikiem.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
własnymi słowami opowiedzieć historię Robinsona Crusoe,
samodzielnie zbudować plan ramowy na podstawie zdobytych informacji,
chronologicznie ułożyć wydarzenia (z rozsypanki przygotowanej przez prowadzącego zajęcia),
wyszukiwać samodzielnie w tekście lektury potrzebne wiadomości dotyczące tematu,
potrafi odróżnić plan ramowy od szczegółowego,
trafnie posłużyć się cytatem i zinterpretować go,
poprawnie się wypowiadać.
2. Metoda i forma pracy
Heureza, praca z tekstem, praca indywidualna i zbiorowa, metoda zajęć praktycznych ćwiczenia w mówieniu i pisaniu).
3. Środki dydaktyczne
Rozsypanka (w formie plansz) dotycząca historii bohatera, która będzie układana przez uczniów w sposób chronologiczny
Magnesy, flamastry, bloki rysunkowe
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć. Prosi o zapisanie tematu lekcji.
Uczniowie wymieniają elementy świata przedstawionego: czas akcji, miejsce akcji, narrator, bohaterowie. Następnie określają elementy świata przedstawionego w powieści Defoe.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel zadaje uczniom pytania:
Co to jest plan wydarzeń?
Jakie elementy musi zawierać?
W jaki sposób jest zapisany?
Czego dotyczy?
W jakim celu sporządzamy plan wydarzeń?
Nauczyciel zapoznaje uczniów dokładniej z celem lekcji, którym jest poznanie planu ramowego. Zapisuje na tablicy definicje planu ramowego i szczegółowego. Uczniowie zapisują nowe terminy w zeszytach.
Plan ramowy to plan, w którym uwzględniamy najważniejsze wydarzenia pomijając te szczegółowe.
Plan szczegółowy to plan, w którym uwzględniamy również wydarzenia drobne.
Przy pomocy nauczyciela uczniowie opowiadają historię Robinsona (ustnie). Odpowiadają na następujące pytania:
Kim był Robinson przed swoją wielką wyprawą?
Gdzie mieszkał?
Czym się zajmował?
Jak wyglądało jego życie?
Co było jego pasją ?
Jakie miejsca poznał bohater podczas swojej podroży okrętem?
Jakie były konsekwencje jego podróży?
Jak bohater zachowuje się na bezludnej wyspie?
Jak dalej wygląda jego życie?
Czego nauczyły go doświadczenia zdobyte podczas podróży oraz na wyspie?
Uczniowie wypisują różnice między pamiętnikiem a dziennikiem, nawiązując do zapisków bohatera.
Nauczyciel pokazuje uczniom przygotowane przez siebie plansze zawierające wydarzenia z życia Robinsona. Uczniowie przyklejają je na tablicy, za pomocą magnesów, w kolejności chronologicznej, odrzucając wydarzenia drobne, nieistotne dla przebiegu zdarzeń.
Po ułożeniu plansz nauczyciel zbiera je i nagradza plusami aktywnych uczniów.
c) Faza podsumowująca
W trzyosobowych grupach uczniowie sporządzają graficzną notatkę dotyczącą historii Robinsona, uwzględniając: chronologię, daty, miejsca pobytu i wydarzenia.
Nauczyciel zbiera sporządzone plansze z notatkami, dokonuje ich oceny.
5. Bibliografia
Billingham J., Redagowanie tekstów, PWN, Warszawa 2006.
Defoe D., Robinson Cruzoe, PWW, Warszawa 1998.
Jadaczka H., Kultura języka polskiego, PWN, Warszawa 2005.
6. Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Na lekcji uczeń charakteryzuje postać Robinsona. Odszukuje fragmenty tekstu mówiące o przygodach Robinsona, potrafi je ułożyć w sposób chronologiczny. Identyfikuje je, wie z jaką historią oraz z którym fragmentem tekstu są związane. Samodzielnie streszcza historię podróżnika. Buduje plan ramowy na podstawie zdobytych informacji.