Impresjonizm, przewrót w malarstwie europejskim
Scenariusz lekcji – Impresjonizm, przewrót w malarstwie Europejskim
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń wie skąd pochodzi nazwa impresjonizm.
Kto był twórcą impresjonizmu?
Jakie były główne założenia (cechy) impresjonizmu?
b) Umiejętności
Uczeń rozumie, jakie nowe kierunki i techniki powstały w wyniku wprowadzonych zmian przez impresjonistów.
Potrafi udowodnić i wyjaśnić, jaki wpływ miał impresjonizm na kształtowanie się sztuki współczesnej.
2. Metoda i forma pracy
Pokaz reprodukcji i prezentacji multimedialnej, analiza technik malarskich (dywizjonizm, puentylizm) na podstawie powiększenia obrazów impresjonistów, praca w grupie - poszukiwanie cech nowej sztuki, dyskusja, wyciąganie wniosków.
3. Środki dydaktyczne
Prezentacja multimedialna - Impresjonizm, przewrót w malarstwie XIX w.
Tablice poglądowe:
Tablica 1 - geneza kierunku oraz cechy
tablica 2 - twórcy impresjonizmu oraz nowe kierunki
tablica 3 - impresjonizm w Polsce.
Podręcznik S. Storczyk - Plastyka 2, Warszawa, WSiP.
Komputer z rzutnikiem multimedialnym.
Mały słownik terminów plastycznych, Krystyna Zwolińska, Zasław Malicki, Wiedza Powszechna, Warszawa 1974.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Uczniowie wcześniej poznali malarstwo klasycystyczne, realistyczne i epoki romantyzmu. Rozumieją pojęcia akademizm, realizm XIX - wieczny - rysunek miał tu przewagę nad barwą. Świadomi są posłannictwa malarstwa XIX - wiecznego, które ukazywało tematy bogate w treści społeczne.
b) Faza realizacyjna
Czynności porządkowe: sprawdzenie listy obecności.
Podanie tematu oraz głównych celów lekcji.
Wypisanie na tablicy zagadnień przewidzianych do realizacji na lekcji:
Pochodzenie nazwy kierunku „impresjonizm”;
Twórcy impresjonizmu;
Nowe odłamy impresjonizmu- neoimpresjonizm, postimpresjonizm;
Sposoby malowania i techniki malarskie;
Impresjonizm w Polsce;
Rola impresjonizmu w kształtowanie się sztuki XX w.;
Pokaz przygotowanej prezentacji multimedialnej – Impresjonizm - przewrót w malarstwie europejskim (10’).
Podział klasy na grupy i przydzielenie tematów do samodzielnego opracowania na podstawie plansz - tablic1‑3 przygotowanych przez nauczyciela (10’).
Jedna z grup wyszukuje twórców impresjonizmu oraz naśladowców;
Druga ma za zadanie określić genezę nazwy impresjonizm oraz wskazać wpływ odkryć z dziedziny fizyki i optyki wpływające na kształtowanie się nowych tendencji w sztuce: rozjaśnienie gamy, kolory widma słonecznego, programy i manifesty malarzy;
Trzecia charakteryzuje nowe pojęcia: neoimpresjonizm, postimpresjonizm, dywizjonizm, puentylizm;
Czwarta grupa zbiera informacje na temat przenikania impresjonizmu do sztuki polskiej.
Uczniowie prezentują wyniki pracy swoich grup (10’).
W razie potrzeby nauczyciel udziela korekty słownej oraz ocenia pracę uczniów.
Polecenie zapisania przez uczniów treści zadania domowego.
c) Faza podsumowująca
Na podsumowanie zdobytych wiadomości o impresjonizmie uczniowie wypełniają kartę pracy (10’).
5. Bibliografia
http://pl.wikipedia.org
http://www.pinakoteka.zascianek.pl
http://www.malarze.walhalla.pl
http://www.impresjonizm.art.pl
Podręcznik St. Storczyk‑Plastyka 2, Warszawa, WSiP.
Mały słownik terminów plastycznych, Krystyna Zwolińska, Zasław Malicki, Wiedza Powszechna, Warszawa 1974.
6. Załączniki
a)Karta pracy ucznia-
Karta pracy (Sprawdzenie nabytych umiejętności po lekcji „Impresjonizm”)zawiera wszystkie zagadnienia przewidziane i omawiane na lekcji.
b) Zadanie domowe
Ostatnie zagadnienie podsumowujące lekcję i wymagające dłuższego czasu na zastanowienie przewidziałam jako pracę domową: Rola impresjonizmu w kształtowanie się sztuki XX w.