Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji – Impresjonizm, przewrót w malarstwie Europejskim

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

  1. Uczeń wie skąd pochodzi nazwa impresjonizm.

  2. Kto był twórcą impresjonizmu?

  3. Jakie były główne założenia (cechy) impresjonizmu?

b) Umiejętności

  1. Uczeń rozumie, jakie nowe kierunki i techniki powstały w wyniku wprowadzonych zmian przez impresjonistów.

  2. Potrafi udowodnić i wyjaśnić, jaki wpływ miał impresjonizm na kształtowanie się sztuki współczesnej.

2. Metoda i forma pracy

Pokaz reprodukcji i prezentacji multimedialnej, analiza technik malarskich (dywizjonizm, puentylizm) na podstawie powiększenia obrazów impresjonistów, praca w grupie - poszukiwanie cech nowej sztuki, dyskusja, wyciąganie wniosków.

3. Środki dydaktyczne

  1. Prezentacja multimedialna - Impresjonizm, przewrót w malarstwie XIX w.

  2. Tablice poglądowe:

  • Tablica 1 - geneza kierunku oraz cechy

  • tablica 2 - twórcy impresjonizmu oraz nowe kierunki

  • tablica 3 - impresjonizm w Polsce.

  1. Podręcznik S. Storczyk - Plastyka 2, Warszawa, WSiP.

  2. Komputer z rzutnikiem multimedialnym.

  3. Mały słownik terminów plastycznych, Krystyna Zwolińska, Zasław Malicki, Wiedza Powszechna, Warszawa 1974.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Uczniowie wcześniej poznali malarstwo klasycystyczne, realistyczne i epoki romantyzmu. Rozumieją pojęcia akademizm, realizm XIX - wieczny - rysunek miał tu przewagę nad barwą. Świadomi są posłannictwa malarstwa XIX - wiecznego, które ukazywało tematy bogate w treści społeczne.

b) Faza realizacyjna

  1. Czynności porządkowe: sprawdzenie listy obecności.

  2. Podanie tematu oraz głównych celów lekcji.

  3. Wypisanie na tablicy zagadnień przewidzianych do realizacji na lekcji:

  • Pochodzenie nazwy kierunku „impresjonizm”;

  • Twórcy impresjonizmu;

  • Nowe odłamy impresjonizmu- neoimpresjonizm, postimpresjonizm;

  • Sposoby malowania i techniki malarskie;

  • Impresjonizm w Polsce;

  • Rola impresjonizmu w kształtowanie się sztuki XX w.;

  1. Pokaz przygotowanej prezentacji multimedialnej – Impresjonizm - przewrót w malarstwie europejskim (10’).

  2. Podział klasy na grupy i przydzielenie tematów do samodzielnego opracowania na podstawie plansz - tablic1‑3 przygotowanych przez nauczyciela (10’).

    1. Jedna z grup wyszukuje twórców impresjonizmu oraz naśladowców;

    2. Druga ma za zadanie określić genezę nazwy impresjonizm oraz wskazać wpływ odkryć z dziedziny fizyki i optyki wpływające na kształtowanie się nowych tendencji w sztuce: rozjaśnienie gamy, kolory widma słonecznego, programy i manifesty malarzy;

    3. Trzecia charakteryzuje nowe pojęcia: neoimpresjonizm, postimpresjonizm, dywizjonizm, puentylizm;

    4. Czwarta grupa zbiera informacje na temat przenikania impresjonizmu do sztuki polskiej.

  3. Uczniowie prezentują wyniki pracy swoich grup (10’).

  4. W razie potrzeby nauczyciel udziela korekty słownej oraz ocenia pracę uczniów.

  5. Polecenie zapisania przez uczniów treści zadania domowego.

c) Faza podsumowująca

Na podsumowanie zdobytych wiadomości o impresjonizmie uczniowie wypełniają kartę pracy (10’).

5. Bibliografia

  1. http://pl.wikipedia.org

  2. http://www.pinakoteka.zascianek.pl

  3. http://www.malarze.walhalla.pl

  4. http://www.impresjonizm.art.pl

  5. Podręcznik St. Storczyk‑Plastyka 2, Warszawa, WSiP.

  6. Mały słownik terminów plastycznych, Krystyna Zwolińska, Zasław Malicki, Wiedza Powszechna, Warszawa 1974.

6. Załączniki

a)Karta pracy ucznia-

Karta pracy (Sprawdzenie nabytych umiejętności po lekcji „Impresjonizm”)zawiera wszystkie zagadnienia przewidziane i omawiane na lekcji.

b) Zadanie domowe

Ostatnie zagadnienie podsumowujące lekcję i wymagające dłuższego czasu na zastanowienie przewidziałam jako pracę domową: Rola impresjonizmu w kształtowanie się sztuki XX w.

R16uJB9yj998y

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 54.00 KB w języku polskim