Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ ZAJĘĆ „Izotopy”

Chemia, III etap edukacyjny

Temat: Izotopy.

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (2.5) [uczeń] definiuje pojęcie izotopu; wymienia dziedziny życia, w których izotopy znalazły zastosowanie; wyjaśnia różnice w budowie izotopów wodoru.

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ

definiuje pojęcie izotopu;

wymienia izotopy wodoru;

objaśnia różnicę w budowie między izotopami wodoru;

omawia rodzaje izotopów;

wymienia dziedziny życia, w których izotopy znalazły zastosowanie.

Nabywane umiejętności

UCZEŃ

podaje przykłady izotopów metali promieniotwórczych;

rozumie, dlaczego liczba atomowa pierwiastka może nie być liczbą całkowitą;

umie odszukać we wskazanych źródłach zastosowanie izotopów w różnych dziedzinach życia;

potrafi podzielić izotopy na trwałe i promieniotwórcze oraz naturalne i sztuczne;

rozumie zasadę datowania materiałów z wykorzystaniem izotopów promieniotwórczych.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym

  • umiejętność uczenia się

  • podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

Przypomnienie wiadomości na temat budowy atomu. Omówienie pojęć: liczba atomowa, masa atomowa, jednostka masy atomowej. Zdefiniowanie pojęcia izotop.

  1. Przebieg zajęć:

W dyskusji kierowanej nauczyciel przedstawia izotopy wodoru: Indeks górny 1Indeks dolny 1H prot, Indeks górny 2Indeks dolny 1H deuter, Indeks górny 3Indeks dolny 1H tryt, omawiając zapis. Obliczając liczbę protonów, neutronów i elektronów, objaśnia różnice w budowie między nimi.

Wprowadza podział izotopów na naturalne i sztuczne, trwałe i promieniotwórcze.

Uczniowie oglądają film „Datowanie metodą węglową”.

W kolejnej części nauczyciel przedstawia zastosowania izotopów w różnych dziedzinach życia, wykorzystując prezentację multimedialną „Zastosowanie izotopów”.

  1. Podsumowanie:

Uczniowie zapisują definicję: „Izotopy są to odmiany tego samego pierwiastka o takiej samej liczbie atomowej, a różnej liczbie masowej”.

Zadanie domowe

W podanym zbiorze atomów (oznaczonych symbolem E) wybierz i wypisz te, które są izotopami:

Indeks górny 14Indeks dolny 7 E, Indeks górny 46Indeks dolny 22E, Indeks górny 10Indeks dolny 5E, Indeks górny 79Indeks dolny 35E, Indeks górny 52Indeks dolny 24E, Indeks górny 11Indeks dolny 5E, Indeks górny 56Indeks dolny 26E, Indeks górny 81Indeks dolny 35E, Indeks górny 15Indeks dolny 7E, Indeks górny 46Indeks dolny 20E, Indeks górny 50Indeks dolny 22E, Indeks górny 54Indeks dolny 24E, Indeks górny 50Indeks dolny 24E, Indeks górny 36Indeks dolny 16E, Indeks górny 32Indeks dolny 16E, Indeks górny 36Indeks dolny 18E.

Środki dydaktyczne

  • film „Datowanie metodą węglową”

  • prezentacja multimedialna „Zastosowanie izotopów”

  • komputery połączone z Internetem

  • podręcznik, encyklopedia

Metody nauczania

  • pogadanka

  • rozmowa kierowana

Formy pracy

  • praca zbiorowa

Zadanie dla chętnych

Oblicz masę atomową pierwiastka chloru wiedząc, że jego izotop 35Cl występuje w 75,53%,a izotop 37C w 24,47%.

R1AQJTv0ZGtz7

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 81.50 KB w języku polskim
RPUiZVEOj1NWb

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 55.89 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3