Warszawa nocą. Julian Tuwim, Warszawa rozbłyskana.

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  1. rozumie rolę miasta w literaturze Dwudziestolecia literackiego.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  1. wypowiedzieć się na temat roli miasta w życiu człowieka,

  2. wskazać i nazwać środki stylistyczne w wierszu Juliana Tuwima, Warszawa rozblyskana.

2. Metoda i forma pracy

Metoda podawcza, dyskusja, praca samodzielna ucznia, praca z tekstem literackim.

3. Środki dydaktyczne

Tekst liryczny (J. Tuwim, Warszawa rozbłyskana), zdjęcia przedstawiające Warszawę w Dwudziestoleciu międzywojennym oraz współczesną.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Zapoznanie uczniów z tematem lekcji - zaprezentowanie zdjęć, karykatur, reprodukcji przedstawiających Warszawę przed II wojną światową.

b) Faza realizacyjna

  1. Poinformowanie uczniów, że w Dwudziestoleciu literackim życie literackie bardzo mocno związane było z miastem (szczególne miejsca to: Warszawa, Zakopane, Wilno, Lublin). Kawiarnie, ulice były naturalnym środowiskiem życia poetów i jednocześnie stanowiły warsztaty pracy, np. w Cukierni Ziemiańskiej swoje stoliki mieli Tuwim, Slonimski, Wierzyński, Iwaszkiewicz.

  2. Odczytanie wiersza Juliana Tuwima pt. Warszawa rozbłyskana,

  3. Uczniowie samodzielnie dokonują analizy i interpretacji wiersza - wypełniają kartę pracy. (Załącznik nr1)

c) Faza podsumowująca

Odczytanie informacji zapisanych w kartach pracy.

5. Bibliografia

Kwiatkowski J., Dwudziestolecie międzywojenne, PWN, Warszawa 2001.

Tuwim J., Warszawa rozbłyskana, [w:] T. Garsztka, Z. Grabowska., G. Olszowska, W rodzinnej Europie, podręcznik do III klasy gimnazjum, Znak, Kraków 2001, s. 41.

Zawada A., Dwudziestolecie literackie, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 1997.

6. Załączniki

Załącznik nr 1

a)Karta pracy ucznia

Analiza i interpretacja wiersza Juliana Tuwima, Warszawa rozbłyskana

1. Jaki obraz Warszawy został przedstawiony w wierszu? Dobierz właściwe określenia: dynamiczny, statyczny, szary ponury, bezbarwny, kolorowy, rozbłyskany, różnobarwny, cichy, bezgłośny, dźwięczny, tętniący życiem. Uzasadnij swój wybór wpisując do tabeli właściwe środki stylistyczne i zinterpretuj je.

ŚRODKI POETYCKIE

CYTATY

INTERPRETACJA

Np. epitety

personifikacja

tętniący galop , wrzaskliwe auta

aż zdumiona spogląda dawna twoja chwała,

na strugach wyciągniętych ulic grasz symfonię

dynamizm, pęd miasta

gwar ulic, szybki rozwój

2. Jaki jest stosunek poety do Warszawy? Uzasadnij swój sąd przywołując odpowiednie cytaty z wiersza, nazwij środki stylistyczne.

3. Jaki etap w dziejach miasta został opisany w wierszu? Przywołaj i zinterpretuj odpowiednie cytaty z tekstu.

a) Zadanie domowe

Czy chciałbyś mieszkać w Warszawie? Odpowiedź uzasadnij.

7. Czas trwania lekcji

45 minut lub 2x45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Czas przeznaczony na wypełnienie kart pracy należy dostosować do możliwości klasy. Należy mieć w rezerwie jeszcze jedną godzinę lekcyjną, aby dokładnie omówić karty pracy.

Ro4MJGKHEIa19

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 133.67 KB w języku polskim
R18pRcBGVL6dX

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.00 KB w języku polskim