J. Tuwim "Warszawa rozbłyskana"
Warszawa nocą. Julian Tuwim, Warszawa rozbłyskana.
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
rozumie rolę miasta w literaturze Dwudziestolecia literackiego.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
wypowiedzieć się na temat roli miasta w życiu człowieka,
wskazać i nazwać środki stylistyczne w wierszu Juliana Tuwima, Warszawa rozblyskana.
2. Metoda i forma pracy
Metoda podawcza, dyskusja, praca samodzielna ucznia, praca z tekstem literackim.
3. Środki dydaktyczne
Tekst liryczny (J. Tuwim, Warszawa rozbłyskana), zdjęcia przedstawiające Warszawę w Dwudziestoleciu międzywojennym oraz współczesną.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Zapoznanie uczniów z tematem lekcji - zaprezentowanie zdjęć, karykatur, reprodukcji przedstawiających Warszawę przed II wojną światową.
b) Faza realizacyjna
Poinformowanie uczniów, że w Dwudziestoleciu literackim życie literackie bardzo mocno związane było z miastem (szczególne miejsca to: Warszawa, Zakopane, Wilno, Lublin). Kawiarnie, ulice były naturalnym środowiskiem życia poetów i jednocześnie stanowiły warsztaty pracy, np. w Cukierni Ziemiańskiej swoje stoliki mieli Tuwim, Slonimski, Wierzyński, Iwaszkiewicz.
Odczytanie wiersza Juliana Tuwima pt. Warszawa rozbłyskana,
Uczniowie samodzielnie dokonują analizy i interpretacji wiersza - wypełniają kartę pracy. (Załącznik nr1)
c) Faza podsumowująca
Odczytanie informacji zapisanych w kartach pracy.
5. Bibliografia
Kwiatkowski J., Dwudziestolecie międzywojenne, PWN, Warszawa 2001.
Tuwim J., Warszawa rozbłyskana, [w:] T. Garsztka, Z. Grabowska., G. Olszowska, W rodzinnej Europie, podręcznik do III klasy gimnazjum, Znak, Kraków 2001, s. 41.
Zawada A., Dwudziestolecie literackie, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 1997.
6. Załączniki
Załącznik nr 1
a)Karta pracy ucznia
Analiza i interpretacja wiersza Juliana Tuwima, Warszawa rozbłyskana
1. Jaki obraz Warszawy został przedstawiony w wierszu? Dobierz właściwe określenia: dynamiczny, statyczny, szary ponury, bezbarwny, kolorowy, rozbłyskany, różnobarwny, cichy, bezgłośny, dźwięczny, tętniący życiem. Uzasadnij swój wybór wpisując do tabeli właściwe środki stylistyczne i zinterpretuj je.
ŚRODKI POETYCKIE | CYTATY | INTERPRETACJA |
Np. epitety personifikacja | tętniący galop , wrzaskliwe auta aż zdumiona spogląda dawna twoja chwała, na strugach wyciągniętych ulic grasz symfonię | dynamizm, pęd miasta gwar ulic, szybki rozwój |
2. Jaki jest stosunek poety do Warszawy? Uzasadnij swój sąd przywołując odpowiednie cytaty z wiersza, nazwij środki stylistyczne.
3. Jaki etap w dziejach miasta został opisany w wierszu? Przywołaj i zinterpretuj odpowiednie cytaty z tekstu.
a) Zadanie domowe
Czy chciałbyś mieszkać w Warszawie? Odpowiedź uzasadnij.
7. Czas trwania lekcji
45 minut lub 2x45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Czas przeznaczony na wypełnienie kart pracy należy dostosować do możliwości klasy. Należy mieć w rezerwie jeszcze jedną godzinę lekcyjną, aby dokładnie omówić karty pracy.