Jesień da się lubić

Nazwa i nr programu: DKW- 4014 –267/99

Cel ogólny:

- utrwalenie i uporządkowanie zasobu wiadomości i umiejętności samooceny i oceny pracy innych

Cele szczegółowe zajęć:

Uczeń:

  • nazywa poznane części mowy,

  • rozróżnia poznane części mowy,

  • definiuje pojęcie zdanie,

  • konstruuje i rozwija zdania,

  • stosuje wyrazy w zdaniach w liczbie mnogiej,

  • dostrzega luki w swoich wiadomościach i umiejętnościach,

  • dokonuje samooceny.

Umiejętności ponadprzedmiotowe:

**-**nabywanie umiejętności samooceny własnych osiągnięć i oceny pracy innych.

Metody i techniki pracy:

-gra “poziomy wiadomości i umiejętności”.

Środki dydaktyczne:

kaseta z piosenką, 4 plastikowe pojemniki z naklejonymi numerkami od 1 do 4, karteczki z zadaniami pogrupowanymi w 4 grupy poleceń, arkusze odpowiedzi dla zespołów uczniowskich, szarfy, kostki do gry, parasol namalowany na arkuszu szarego papieru, krople deszczu.

Uzupełniające źródło informacji:

-www.ram.scholaris.pl, materiały do pobrania – poziomy wiadomości i umiejętności - opracowane przez M. Krogulec - Sobowiec;

-M. Stępień, Z. Olejniczak, „Kartkówki mądrej główki”, Łódź 2000.

Przebieg zajęć:

  1. Śpiewanie piosenki pt.: “W deszczowym rytmie” z taktowaniem na cztery.

  2. Zabawy skoczne: przeskakiwanie przez małe i duże kałuże, skoki po kamykach (wykorzystanie szarf).

  3. Nauczyciel dzieli klasę na zespoły 3 - 4 osobowe i przedstawia reguły gry. Głównym celem graczy jest zdobycie przez zespół jak największej liczby punktów w ciągu 20 minut. Każdy z zespołów wybiera swojego „zadaniowca” czyli osobę odpowiedzialną za strategię losowania i dostarczania zadań. „Zadaniowcy” wybierają tylko po jednym zadaniu z dowolnego pojemnika gry „POZIOMY WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI”. Uczniowie wspólnie w zespole wykonują wylosowane zadania na przygotowanym przez nauczyciela arkuszu gry, a następnie ustalają punktację za każde wykonane zadanie. Gracze w zespołach sami decydują, według jakiej strategii będą rozwiązywać zadania, aby osiągnąć sukces. Uczniowie mogą korzystać z pomocy książek lub zeszytów, ale wtedy odejmują sobie połowę punktów za zadanie wykonane „ze ściągą”.

Po upływie określonego przez nauczyciela czasu zespoły podliczają swoje punkty.

Następnie te, które uzyskały najwięcej punktów prezentują wykonane zadania. Pozostałe

zespoły korygują ewentualne błędy prezenterów i notują w zeszytach przedstawiane

rozwiązania zadań.

  1. Po lekcji nauczyciel zbiera arkusze z rozwiązaniami i weryfikuje punktację uczniów. Zwycięski zespół otrzymuje ocenę – bardzo dobry, zaś pozostałe oceny są proporcjonalne do ilości uzyskanych punktów.

  2. Ewaluacja:

Uczniowie oceniają swoją pracę na lekcji poprzez przyklejenie kropli deszczu na odpowiedniej wysokości parasola namalowanego na dużym kartonie. Im wyżej dziecko

umieści kroplę deszczu, tym wyższa jest jego samoocena.

Przykład

Jesień da się lubić

POZIOMY WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI

POZIOM I: Jakie to część mowy? 1p.

POZIOM II: Podziel tekst na zdania. Nanieś poprawki. 2p.

POZIOM III: Ułóż 3 zdania z podanym wyrazami. Następnie zmień zdania tak,

aby były w liczbie mnogiej. 3p.

POZIOM IV: Rozwiń podane zdania. Podkreśl w zdaniach na czerwono – rzeczowniki, na zielono – czasowniki, na niebiesko – przymiotniki

4p.

Poziom I

1.1 wiatr, deszcz, mżawka, parasol, jesień, liście

1.2 wiewiórka, liście, drzewo, kałuża, błoto, mgła

1.3 czyta, leje, mży, składa, wieje, sypie

1.4 kropi, zacina, rosi, pada, skacze, spada

1.5 drobny, kolorowa, ulewny, przelotny, niebieskie, drobny

1.6 ruda, szary, ponury, duże, przejrzysty, gęsty

Poziom II

2.1 na dworze mży Hania i Bożenka przeglądają ciekawą książkę są w niej różne obrazki i krzyżówki wtem zadzwonił dzwonek

2.2 wczoraj w naszej klasie odbył się konkurs pięknego czytania tekstów o jesieni brali w nim udział uczniowie z klasy II i III najlepiej czytał Bartek i zajął on pierwsze miejsce

2.3 owoce dębu to żołędzie zbieraj je na pokarm dla dzików gdy nadejdą mrozy i śnieg wszystko zasypie możesz je wysypać w paśniku

2.4 przysmakiem wiewiórki są orzechy chętnie gromadzi je ona w swojej dziupli lub zakopuje w ziemi na wiosnę wyrosną z nich piękne młode krzewy leszczyn

2.5 wrześniowe słońce przyjemnie grzeje dzieci wybrały się na pieszą wycieczkę do lasu chłopcy zbierali żołędzie

2.6 na polanie dzieci widziały sarnę w gęstwinie ukrywał się mały jeż wszyscy zachowywali się cicho i nie płoszyli zwierząt

Poziom III

3.1 dąb, leśna, uwiły

3.2 konary, mocne, dawały

3.3 silny, strącił, gniazdo

3.4 polana, wiał, kolorowe

3.5 liście, skacze, jesienny

3.6 drzewo, szumi, listopadowy

Poziom IV

4.1 Wiewiórka skacze. Zbieraj grzyby.

4.2 Sarna stoi. Dzięcioł stuka.

4.3 Dąb rośnie. Wiewiórka huśta się.

4.4 Uwiły gniazdo. Liście wirują.

4.5 Pada deszcz. Liście spadają.

4.6 Lis skrada się. Zacina deszcz.

PRZYKŁAD ARKUSZA PRACY ZESPOŁU NR....... DO GRY

„POZIOMY WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI”

Tematyka gry:

Zespół w składzie:

  1. .......................................................................

  2. .......................................................................

  3. .......................................................................

  4. .......................................................................
    PUNKTACJA POZIOMÓW GRY:

Numer poziomu

Grupa poleceń do poziomu

Punktacja

Poziom I.

Poziom II.

Poziom III.

Poziom IV.

ODPOWIEDZI ZESPOŁU

Nr polecenia

Suma punktów wystawionych przez zespół

Suma punktów wystawionych przez nauczyciela

Ocena

Korzystaliśmy z pomocy podręcznika, zeszytu, słownika, encyklopedii ...... razy.

R1KrokV45FyGJ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 64.85 KB w języku polskim