„Jeszcze słychać śpiew i rżenie koni...” – poetycki obraz wojny w wierszach K. K. Baczyńskiego
„Jeszcze słychać śpiew i rżenie koni...” – poetycki obraz wojny w wierszach Historia i Pokolenie II K.K. Baczyńskiego
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń :
zna fakty historyczne niezbędne do interpretacji wierszy ,
poznaje terminy : tragizm pokoleniowy i tragizm historiozoficzny ,
wie co to jest pokolenie literackie .
b) Umiejętności
Uczeń :
potrafi analizować i interpretować wiersze Baczyńskiego ,
ocenia system wartości pokolenia kolumbów ,
potrafi wyjaśnić czym jest aluzja literacka ,
umie scharakteryzować system wartości własnego pokolenia .
2. Metoda i forma pracy
Mapa mentalna , burza mózgów , metoda poszukująca , metoda podająca , pogadanka heurystyczna .
3. Środki dydaktyczne
Teksty analizowanych wierszy
Słownik terminów literackich
Dwie duże kartki papieru
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Zaprowadzenie ładu i sprawdzenie listy obecności.
Zapisanie tematu na tablicy.
Wprowadzenie uczniów w tematykę zajęć.
b) Faza realizacyjna
1. Dużą kartkę papieru wieszamy na tablicy . Na środku zostało wpisane słowo HISTORIA . Uczniowie w formie mapy mentalnej ( dowolna forma ) zapisują wszystkie skojarzenia jakie przywodzi na myśl ten termin .
HISTORIA
Wybieramy wspólnie jeden termin , który najpełniej wyjaśnia znaczenie słowa HISTORIA (np. dzieje ludzkości , filozofia dziejów itp.)
2. Uczniowie w ciszy czytają wiersz Historia . Przez chwilę zastanawiają się nad hipotezą interpretacyjną . Następnie odpowiadają na kilka pytań , które pomogą zrozumieć treść wiersza .
Jaki obraz wojny przedstawił Baczyński ? ( w początkowych strofach przywołuje dawne pola walki ; dalej obraz wojny współczesnej ) Swoje sądy poprzyj odpowiednimi cytatami .
Jakie istotne elementy łączą wojny z przeszłości i tę przedstawioną przez poetę ? ( cytaty )
Przy okazji przywołania motywu matek i kochanek „ tą samą dłonią” kładących kwiaty na grobach poległych należy wprowadzić termin SYNEKDOCHA (o ile nie został wprowadzony podczas lekcji wcześniejszych )
W oparciu o tekst powiedz , co zdaniem poety jest siłą napędową dziejów ?
Postaraj się zinterpretować cytat : “ Płacz matko , kochanko przebacz , bo nie anioł , nie anioł prowadzi „
Z jakim tragizmem mamy do czynienia w wierszu Historia ? ( historiozoficzny – dopóki będzie istniała ludzkość na świecie będą toczone wojny , historiozofia – filozofia historii )
3. Na tablicy wieszamy kolejną dużą kartkę . Uczniowie zapisują na niej problemy z jakimi boryka się ich pokolenie . ( Przy tej okazji należy wspomnieć o pokoleniu literackim )
Po cichym przeczytaniu wiersza Pokolenie II na tej samej kartce kolejne osoby zapisują problemy z jakimi borykało się “pokolenie kolumbów” ( odczłowieczenie , moralna degradacja , brak wartości moralnych : litości , uczuć , sumienia ) Kilka pytań dotyczących treści wiersza :
Aby coś było złe musi mieć świadomość zła . Dlaczego zdaniem Baczyńskiego jego pokolenie zostanie surowo ocenione przez potomnych , podczas gdy wszyscy zachwycamy się bohaterami Iliady ? ( poza propozycjami interpretacji należy wspomnieć czym jest aluzja literacka )
Jaki tragizm jawi się w wierszu Pokolenie II ( pokoleniowy )Wskaż cytaty , które najdobitniej popierają twoje stanowisko .
c) Faza podsumowująca
4. Porównaj zakończenie wierszy Pokolenie II i Pieśń Tadeusza Borowskiego .
“Zostanie po nas złom żelazny i głuchy drwiący śmiech pokoleń.” ( podmiot liryczny spodziewa się drwiny ze srtony potomnych , ponieważ zabijanie jest złe i prymitywne . Dla człowieka , który w swoim systemie wartości nie przewiduje zabijania w żadnej sytuacji , druga wojna światowa będzie czymś nieludzkim i prymitywnym )
„ Jak obce miasta z głębin kopane,
popielejące ludzkie pokłady
na wznak leżące, stojące wzwyż,
nie wiedząc, czy my karty iliady
rzeźbione ogniem w błyszczącym złocie,
czy nam postawią, z litości chociaż,
nad grobem krzyż. ( pokolenie „ Iliady” choć zabijało nie było odczłowieczone , gdyż miało inny system wartości . W tamtych czasach walka była nieodłącznym elementem życia każdego rycerza .)
5. Bibliografia
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Czy korzyści jakie płyną z wojny są w stanie zrekompensować straty jakie wojna ze sobą niesie ? Pytanie rozważ w formie rozprawki .
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza