Każdy człowiek dąży do wolności
Każdy człowiek dąży do wolności
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, o czym traktuje Powszechna Deklaracja Praw Człowieka,
zna różne definicje wolności,
wymienia podstawowe wydarzenia historyczne XX w.,
zna treść bajek Ignacego Krasickiego,
podaje definicje pojęć deklaracja i morał,
wymienia okoliczności powstania Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
swobodnie posługiwać się cytatami i interpretować fakty historyczne,
interpretować teksty nieliterackie,
porównywać różne znaki kultury,
wytłumaczyć motywy powstania Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka,
wskazać i wyjaśnić morał w bajkach,
dyskutować na tematy niezwiązane z literaturą.
c) Postawy
Uczeń:
szanuje uniwersalne wartości,
szanuje ludzką godność,
przestrzega praw drugiego człowieka.
2. Metoda i forma pracy
Praca z tekstem, poszukująca, pytania pomocnicze, dyskusja, ciche czytanie.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik do kształcenia literackiego, materiały przygotowane przez nauczyciela.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel prosi uczniów o wnikliwe przeczytanie zamieszczonego w podręczniku fragmentu Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka i wskazanie w tekście niezrozumiałych wyrazów. [Kowalczykowa A., Mrowcewicz K., Kto czyta, nie błądzi. Literatura i kultura. Gimnazjum 2, Wydawnictwo STENTOR, Warszawa 2000, s. 128‑130.]
Nauczyciel objaśnia uczniom wszystkie niezrozumiałe wyrazy oraz tłumaczy inne niejasności.
b) Faza realizacyjna
Następnie wyznacza jednego ucznia, który głośno czyta, przygotowaną przez nauczyciela, informację o Organizacji Narodów Zjednoczonych. Potem podaje polecenia związane z analizą tekstu:
Określ przyczyny napisania Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Zwróć uwagę na datę powstania oraz wcześniejsze fakty historyczne. Swoje argumenty poprzyj cytatami.
Jakiemu złu przeciwstawili się autorzy tekstu? Które czyny można określić jako „czyny barbarzyńskie”? Wymień je w kontekście historii XX wieku.
Wskaż cele i zadania, jakie zostały wyznaczone wszystkim narodom.
Jakie ludzkie wartości zostały wymienione we wstępie? Wypisz je. Dlaczego uznano je za najważniejsze?
Wypisz wszystkie prawa człowieka, o których mowa w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka.
Słowo deklaracja tłumaczy się jako oświadczenie woli lub zobowiązanie. Czy
w związku z tym, Powszechna Deklaracja Praw Człowieka stanowi jedynie zbiór zasad, których przestrzeganie jest zupełnie dowolne, czy też akt o mocy prawnej, do którego respektowania zobowiązany jest każdy obywatel? Uzasadnij wypowiedź.Czy wszyscy przestrzegają zasad i praw zawartych w przeczytanym przez ciebie tekście? Swoją wypowiedź poprzyj przykładami z życia codziennego oraz faktami
z najnowszej historii ludzkości.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel rozdaje uczniom teksty bajek Żółw i mysz oraz Ptaszki w klatce Ignacego Krasickiego. Zapisuje na tablicy polecenia:
Przeczytaj głośno treść utworów.
O jakiej wolności w swoich utworach mówi Ignacy Krasicki?
Jak odczytasz morał obu bajek?
Czy dostrzegasz pewne analogie między tym, co zostało napisane w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, a prawdą przekazaną w przeczytanych bajkach?
Zajęcia kończy odczytanie kilku notatek.
5. Bibliografia
Kowalczykowa A., Mrowcewicz K., Kto czyta, nie błądzi. Literatura i kultura. Gimnazjum 2, Wydawnictwo STENTOR, Warszawa 2000.
Krasicki I., Żółw i mysz, [w:] tegoż, Bajki, Instytut Wydawniczy „Nasza Księgarnia”, Warszawa 1983, s.32.
Krasicki I., Ptaszki w klatce, [w:] tegoż, Bajki, Instytut Wydawniczy „Nasza Księgarnia”, Warszawa 1983, s.34.
6. Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak