Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Kim jestem?

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna pojęcia: wartość, upodobanie.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • podejmuje próby odpowiedzi na pytanie: Kim jestem?,

  • poznaje uwarunkowania indywidualnych poglądów,

  • ćwiczy umiejętność dostrzegania różnic indywidualnych.

b) Postawy

Uczeń kształci umiejętność dostrzegania różnic indywidualnych, postawę otwartości i akceptacji.

2. Metoda i forma pracy

Ćwiczenie pisemne, zabawa dydaktyczna, rozmowa, dyskusja, praca indywidualna, praca w parach, praca z całą klasą.

3. Środki dydaktyczne

Karty pracy

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel przygotowuje karty pracy. Zajęcia rozpoczyna od ćwiczenia, którego celem jest budowanie atmosfery wzajemnej akceptacji. Nauczyciel prosi uczniów, aby wstali z ławek, podeszli do innych uczniów, podali im rękę i powiedzieli im przynajmniej jeden komplement. Po zakończeniu ćwiczenia uczniowie wracają na swoje miejsca.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi uczniów, aby przygotowali krótką wypowiedź na temat swoich upodobań, zainteresowań i umiejętności. Następnie uczniowie siadają w parach. Jedna osoba opowiada drugiej o sobie przez 3 minuty, później następuje zmiana. Na forum klasy ochotnicy przedstawiają swojego partnera, zgodnie z tym, co przed chwilą usłyszeli.

  2. Dyskusja. Uczniowie rozmawiają o swoich uczuciach dotyczących sytuacji, gdy trzeba komuś mówić o sobie lub gdy inni mówią o nas.

  3. Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy, wyjaśnia sposób wykonania ćwiczenia (załącznik 1). Zadaniem uczniów jest określenie własnych poglądów, wartości, upodobań, a następnie wskazanie osób lub wydarzeń, które pozytywnie lub negatywnie wpłynęły na te cechy osobowości. Wreszcie uczniowie wskazują tło kulturowe, historyczne, które miało wpływ na poglądy osób dla nich znaczących.

  4. Dyskusja na temat tego, jaki jest wpływ innych osób i ich doświadczeń na to, kim jesteśmy.

c) Faza podsumowująca

Zabawa „Dobrzy znajomi”. Ochotnik wychodzi z klasy. Pozostali uczniowie wybierają sekretarza. Następnie ustalają pięć pytań, które chcieliby zadać uczniowi, który wyszedł z klasy. Pytania powinny dotyczyć upodobań i wartości uznawanych przez ucznia. Sekretarz zapisuje na kartce pytania, a pozostali uczniowie odpowiedzi, jakich, ich zdaniem, prawdopodobnie udzieli nieobecny w klasie uczeń. Nauczyciel zaprasza do klasy ucznia, który czekał za drzwiami. Sekretarz odczytuje pytania, uczeń udziela odpowiedzi. Jego koledzy i koleżanki porównują je ze swoimi. Wygrywa ten, kto miał najwięcej trafnych odpowiedzi. Rundkę można powtórzyć kilka razy. Celem zabawy jest uświadomienie uczniom, na ile ich upodobania i uznawane wartości są znane innym.

5. Bibliografia

  1. M. Jachimska, Scenariusze lekcji wychowawczych, Oficyna Wydawnicza UNUS, Wałbrzych 1997.

  2. Śliwa J., Ja, [w:] Nic o nas bez nas. Mój udział w demokracji, pod red. M. Mich, Polska Fundacja im. Roberta Schumana, Warszawa 1999.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

R1BL9MpgJDoPi

Korona drzewa:

W koronie drzewa napisz, jakie są Twoje poglądy, wartości, upodobania, np. Myślę, że świat jest ….. Wierzę, że …… Najważniejsze dla mnie wartości to: ….. Lubię …….. Uważam, że powinienem …… .

Pień drzewa:

W pniu drzewa wskaż osoby lub wydarzenia, które pozytywnie lub negatywnie wpłynęły na Twoje cechy osobowości.

Korzeń:

Wreszcie w korzeniu drzewa napisz, jakie wydarzenia miały wpływ na życie i poglądy ważnych dla Ciebie osób.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Drzewko w załączniku należy powiększyć tak, aby uczniowie mogli je wykorzystać do zamieszczenia notatek.

Ro3ATZR9y1lk3

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 115.49 KB w języku polskim
R1Or7SLusx47x

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 29.50 KB w języku polskim