Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Klawesyniści francuscy – Jean Philippe Rameau

Zapoznanie uczniów z postacią kompozytora, Jeana Philippe’a Rameau. Przedstawienie najważniejszych faktów z jego życia oraz omówienie dzieł będących podporą i przykładem muzyki barokowej. Przedstawienie cech stylistycznych i charakterystycznych twórczości Jeana Philippe’a Rameau. Omówienie wpływu kompozytora na innych muzyków. Wysłuchanie i percepcja wybranych utworów. Analiza muzyczna.

Umiejętności

Uczeń potrafi:

  1. Omówić biografię Jeana Philippe’a Rameau.

  2. Przedstawić znane dzieła Jeana Philippe’a Rameau.

  3. Omówić i przedstawić najważniejsze gatunki uprawiane przez Jeana Philippe’a Rameau.

  4. Rozpoznać i nazwać fragmenty wysłuchanych utworów*.*

  5. Wskazać podstawowe cechy stylistyczne w twórczości Jeana Philippe’a Rameau.

Metoda i forma pracy

Metoda opisu z elementami pogadanki. Percepcja muzyczna. Analiza muzyczna – praca w grupach. Forma ćwiczeniowa.

    1. Podręcznik: J. Ekiert, Bliżej muzyki. Encyklopedia, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1994.

    2. Stanowisko do odtwarzania płyt.

    3. Nagranie utworu Jeana Philippe’a Rameau

  • Pièce de Clavecin en Concert” nr 5 .

  1. Karta pracy ucznia.

  2. Partytura wyżej wymienionego utworu.

4. Przebieg lekcji

    1. Sprawdzenie obecności.

    2. Powtórzenie wiadomości poprzez odpytanie jednej osoby z trzech ostatnich lekcji.

    3. Podanie tematu do zeszytu.

(10 min.)

    1. Przedstawienie postaci Jeana Philippe’a Rameau (metoda opisu). Omówienie najważniejszych faktów z życia kompozytora.

  • Notatka:

Jean Philippe Rameau

Urodzony w Dijon, syn organisty, studiował we Włoszech. Był organistą i kapelmistrzem w Awignon oraz Paryżu (gdzie zmarł). Francuski kompozytor i teoretyk muzyki. Tworzył głównie w Paryżu, gdzie w 1722 roku osiadł na stałe. W 1741 otrzymał tytuł „compositeur de la chambre du roi”. Wieloletni pobyt w Paryżu wypełniała Rameau intensywna działalność twórcza, odtwórcza i organizatorska. W polemice na temat wyższości stylu włoskiego lub francuskiego Rameau wypowiadał się zdecydowanie po stronie muzyki francuskiej. Gdy wybuchł spór między buffonistami i antybuffonistami, Rameau był głównym celem ataków zwolenników opery włoskiej, na których czele stał J.J. Rousseau.

  1. Przedstawienie (metodą opisu) najważniejszych dzieł kompozytora. Omówienie cech stylu tego twórcy.

  • Notatka:

Twórczość Rameau obejmuje 3 zbiory miniatur klawesynowych (Pièces de clavecin - 1706‑28), utwory kameralne (5 koncertów na klawesyn ze skrzypcami lub fletem i altówką - 1741 rok), opery i inne dzieła sceniczne (tragedie liryczne, opery, balety, komedie‑balety).

Fundamentalne znaczenie mają prace teoretyczne Rameau, w których przedstawił zwarty system wiedzy o muzyce. Harmonia zajmuje w tym systemie miejsce centralne. Rameau stworzył teoretyczne podstawy harmoniki funkcyjnej (klasycznej i romantycznej). Jest pierwszym wielkim teoretykiem systemu dur‑moll. Pełne wydanie dzieł Rameau w 18 tomach ukazało się u Duranda w Paryżu (1895–1914).

  1. Wysłuchanie i percepcja Pièces de clavecin Jeana Philipe’a Rameau. Analiza muzyczna utworu. Praca w grupach.

(25 min.)

    1. Zapisanie notatki do zeszytu.

(10 min.)

5. Bibliografia

a. J. Ekiert, Bliżej muzyki. Encyklopedia, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1994.

Najważniejsze zagadnienia związane z tematem lekcji Klawesyniści francuscy – Jean Philippe Rameau.

Zadanie domowe

RBtLpSDTX29DX

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 42.00 KB w języku polskim