Klawesyniści francuscy – Jean Philippe Rameau
Klawesyniści francuscy – Jean Philippe Rameau
Zapoznanie uczniów z postacią kompozytora, Jeana Philippe’a Rameau. Przedstawienie najważniejszych faktów z jego życia oraz omówienie dzieł będących podporą i przykładem muzyki barokowej. Przedstawienie cech stylistycznych i charakterystycznych twórczości Jeana Philippe’a Rameau. Omówienie wpływu kompozytora na innych muzyków. Wysłuchanie i percepcja wybranych utworów. Analiza muzyczna.
Umiejętności
Uczeń potrafi:
Omówić biografię Jeana Philippe’a Rameau.
Przedstawić znane dzieła Jeana Philippe’a Rameau.
Omówić i przedstawić najważniejsze gatunki uprawiane przez Jeana Philippe’a Rameau.
Rozpoznać i nazwać fragmenty wysłuchanych utworów*.*
Wskazać podstawowe cechy stylistyczne w twórczości Jeana Philippe’a Rameau.
Metoda i forma pracy
Metoda opisu z elementami pogadanki. Percepcja muzyczna. Analiza muzyczna – praca w grupach. Forma ćwiczeniowa.
Podręcznik: J. Ekiert, Bliżej muzyki. Encyklopedia, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1994.
Stanowisko do odtwarzania płyt.
Nagranie utworu Jeana Philippe’a Rameau
Pièce de Clavecin en Concert” nr 5 .
Karta pracy ucznia.
Partytura wyżej wymienionego utworu.
4. Przebieg lekcji
Sprawdzenie obecności.
Powtórzenie wiadomości poprzez odpytanie jednej osoby z trzech ostatnich lekcji.
Podanie tematu do zeszytu.
(10 min.)
Przedstawienie postaci Jeana Philippe’a Rameau (metoda opisu). Omówienie najważniejszych faktów z życia kompozytora.
Notatka:
Jean Philippe Rameau
Urodzony w Dijon, syn organisty, studiował we Włoszech. Był organistą i kapelmistrzem w Awignon oraz Paryżu (gdzie zmarł). Francuski kompozytor i teoretyk muzyki. Tworzył głównie w Paryżu, gdzie w 1722 roku osiadł na stałe. W 1741 otrzymał tytuł „compositeur de la chambre du roi”. Wieloletni pobyt w Paryżu wypełniała Rameau intensywna działalność twórcza, odtwórcza i organizatorska. W polemice na temat wyższości stylu włoskiego lub francuskiego Rameau wypowiadał się zdecydowanie po stronie muzyki francuskiej. Gdy wybuchł spór między buffonistami i antybuffonistami, Rameau był głównym celem ataków zwolenników opery włoskiej, na których czele stał J.J. Rousseau.
Przedstawienie (metodą opisu) najważniejszych dzieł kompozytora. Omówienie cech stylu tego twórcy.
Notatka:
Twórczość Rameau obejmuje 3 zbiory miniatur klawesynowych (Pièces de clavecin - 1706‑28), utwory kameralne (5 koncertów na klawesyn ze skrzypcami lub fletem i altówką - 1741 rok), opery i inne dzieła sceniczne (tragedie liryczne, opery, balety, komedie‑balety).
Fundamentalne znaczenie mają prace teoretyczne Rameau, w których przedstawił zwarty system wiedzy o muzyce. Harmonia zajmuje w tym systemie miejsce centralne. Rameau stworzył teoretyczne podstawy harmoniki funkcyjnej (klasycznej i romantycznej). Jest pierwszym wielkim teoretykiem systemu dur‑moll. Pełne wydanie dzieł Rameau w 18 tomach ukazało się u Duranda w Paryżu (1895–1914).
Wysłuchanie i percepcja Pièces de clavecin Jeana Philipe’a Rameau. Analiza muzyczna utworu. Praca w grupach.
(25 min.)
Zapisanie notatki do zeszytu.
(10 min.)
5. Bibliografia
a. J. Ekiert, Bliżej muzyki. Encyklopedia, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1994.
Najważniejsze zagadnienia związane z tematem lekcji Klawesyniści francuscy – Jean Philippe Rameau.