Korzystanie z wyszukiwarki internetowej
Korzystanie z wyszukiwarki internetowej
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna pojęcie www,
wie, co to jest wyszukiwarka internetowa,
zna pojęcie sieć komputerowa.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
posługiwać się wyszukiwarką internetową,
otworzyć wskazaną stronę internetową,
precyzyjnie wyszukiwać informacje w Internecie.
2. Metoda i forma pracy
Pogadanka, pokaz, ćwiczenia praktyczne z komputerem, praca z całą klasą, praca w parach przy komputerze.
3. Środki dydaktyczne
Komputer z dostępem do Internetu, oprogramowanie.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Przywitanie się z uczniami, sprawdzenie listy obecności, podanie tematu zajęć. Wprowadzenie do tematu zajęć. Nauczyciel prosi uczniów o włączenie komputerów, uruchomienie przeglądarki internetowej, wpisanie adresu www.google.pl .
b) Faza realizacyjna
1. Nauczyciel prosi o otwarcie strony www.google.pl i omawia zasady zadawania zapytań do
wyszukiwarki.
2. Nauczyciel prosi o wpisanie w pole Szukaj starożytny Egipt, zwraca szczególną uwagę, aby
zaznaczyć opcję szukaj w polskich zasobach Internetu.
3. Nauczyciel zwraca uwagę na ilość znalezionych linków (około 610,000 dla zapytania Starożytny Egipt, Znaleziono w 0,04 sek.).
4. Prosi uczniów o kliknięcie trzeciego linku i zapoznanie się z treścią artykułu.
5. Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, jak ograniczyć ilość wyświetlanych linków przez wyszukiwarkę.
6. Nauczyciel informuje uczniów, jak należy formułować zapytania w wyszukiwarkach internetowych,
aby precyzyjnie wyszukiwać informacje:
- nauczyciel prosi uczniów o umieszczenie, przed szukanym słowem, znaku + (bez odstępu) czyli,
starożytny+Rzym, pyta, jaki jest teraz wynik wyszukiwania,
- nauczyciel prosi o zrobienie tego samego ze znakiem (-), pyta uczniów, jaki teraz jest wynik
wyszukiwania,
- nauczyciel informuje, że umieszczenie szukanej frazy w cudzysłowach powoduje wyszukanie tylko
tych stron, które zawierają dokładnie tę frazę.
2. Uczniowie przechodzą do pracy samodzielnej, wykonują ćwiczenie:
Otwórz stronę www.google.pl i znajdź informacje na następujące tematy:
- miś polarny,
- pyton (wąż),
- Zamek (Królewski w Warszawie),
- Leonardo (da Vinci).
c) Faza podsumowująca.
Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań.
5. Bibliografia
Brehmer A., Poznajemy Informatykę, Videograf, Katowice 2002.
Grubiel H., Technologia Informacyjna, WSiP, Warszawa 2004.
Heathocote O., Informatyka w szkole, ReadMe, Łódź 2005.
Hermanowska G., Technologia Informacyjna, Operon, Gdynia 2005.
Koba G., Technologia Informacyjna, Migra, Warszawa 2002.
Mordaka M., Informatyka 2005, Czarny Kruk, Bydgoszcz 2005.
Nęcka E., Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli, Impuls, Kraków 1998.
Nowakowski Z., Informatyka bez tajemnic, Edu‑Mikom, Warszawa 1999.
Szmidt J.K*., Dydaktyka twórczości. Koncepcje – Problemy – Rozwiązania*, Impuls, Kraków 2003.
6. Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak