Korzystanie z wyszukiwarki internetowej

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna pojęcie www,

  • wie, co to jest wyszukiwarka internetowa,

  • zna pojęcie sieć komputerowa.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • posługiwać się wyszukiwarką internetową,

  • otworzyć wskazaną stronę internetową,

  • precyzyjnie wyszukiwać informacje w Internecie.

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka, pokaz, ćwiczenia praktyczne z komputerem, praca z całą klasą, praca w parach przy komputerze.

3. Środki dydaktyczne

Komputer z dostępem do Internetu, oprogramowanie.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Przywitanie się z uczniami, sprawdzenie listy obecności, podanie tematu zajęć. Wprowadzenie do tematu zajęć. Nauczyciel prosi uczniów o włączenie komputerów, uruchomienie przeglądarki internetowej, wpisanie adresu www.google.pl .

b) Faza realizacyjna

1. Nauczyciel prosi o otwarcie strony www.google.pl i omawia zasady zadawania zapytań do

wyszukiwarki.

2. Nauczyciel prosi o wpisanie w pole Szukaj starożytny Egipt, zwraca szczególną uwagę, aby

zaznaczyć opcję szukaj w polskich zasobach Internetu.

3. Nauczyciel zwraca uwagę na ilość znalezionych linków (około 610,000 dla zapytania Starożytny Egipt, Znaleziono w 0,04 sek.).

4. Prosi uczniów o kliknięcie trzeciego linku i zapoznanie się z treścią artykułu.

5. Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, jak ograniczyć ilość wyświetlanych linków przez wyszukiwarkę.

6. Nauczyciel informuje uczniów, jak należy formułować zapytania w wyszukiwarkach internetowych,

aby precyzyjnie wyszukiwać informacje:

- nauczyciel prosi uczniów o umieszczenie, przed szukanym słowem, znaku + (bez odstępu) czyli,

starożytny+Rzym, pyta, jaki jest teraz wynik wyszukiwania,

- nauczyciel prosi o zrobienie tego samego ze znakiem (-), pyta uczniów, jaki teraz jest wynik

wyszukiwania,

- nauczyciel informuje, że umieszczenie szukanej frazy w cudzysłowach powoduje wyszukanie tylko

tych stron, które zawierają dokładnie tę frazę.

2. Uczniowie przechodzą do pracy samodzielnej, wykonują ćwiczenie:

Otwórz stronę www.google.pl i znajdź informacje na następujące tematy:

- miś polarny,

- pyton (wąż),

- Zamek (Królewski w Warszawie),

- Leonardo (da Vinci).

c) Faza podsumowująca.

Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań.

5. Bibliografia

  1. Brehmer A., Poznajemy Informatykę, Videograf, Katowice 2002.

  2. Grubiel H., Technologia Informacyjna, WSiP, Warszawa 2004.

  3. Heathocote O., Informatyka w szkole, ReadMe, Łódź 2005.

  4. Hermanowska G., Technologia Informacyjna, Operon, Gdynia 2005.

  5. Koba G., Technologia Informacyjna, Migra, Warszawa 2002.

  6. Mordaka M., Informatyka 2005, Czarny Kruk, Bydgoszcz 2005.

  7. Nęcka E., Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli, Impuls, Kraków 1998.

  8. Nowakowski Z., Informatyka bez tajemnic, Edu‑Mikom, Warszawa 1999.

  9. Szmidt J.K*., Dydaktyka twórczości. Koncepcje – Problemy – Rozwiązania*, Impuls, Kraków 2003.

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

Rf3VlKx9YUIRH

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 119.70 KB w języku polskim
R11mcfgttvhDF

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.00 KB w języku polskim