Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Kwasy i zasady – powtórzenie wiadomości

1. Cele lekcji

Wiadomości

Uczeń wie:

  • jakie wzory sumaryczne posiadają wybrane kwasy i zasady,

  • co to są zasady,

  • jak otrzymuje sie kwasy i zasady,

  • jakie wlaściwości mają wybrane kwasy i zasady,

  • jakie zastosowanie mają kwasy i zasady.

b) Umiejętności

Uczeń umie:

  • zapisać równania reakcji otrzymywania kwasów i zasad,

  • podać nazwy kwasów i wodorotlenków na podstawie wzoru sumarycznego i odwrotnie,

  • określić substancje na podstawie analizy chemografów.

2. Metoda i forma pracy

Praca zespołowa

3. Środki dydaktyczne

Przygotowane zestawy z zadaniami dla poszczególnych grup.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel po sprawdzeniu listy obecności omawia zasady pracy:

Dzieli klasę na zespoły trzyosobowe, rozdaje koperty z zadaniami. Każdy zespół otrzymuje po 6 kopert z zadaniami. Zespół, który jako pierwszy rozwiąże prawidłowo zadania z trzech kopert, otrzymuje oceny bardzo dobre (załącznik 1).

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie na słowo start otwierają pierwszą kopertę z zadaniami i je rozwiązują. Nauczyciel podchodzi do tych zespołów, które zgłaszają, że ukończyły zadanie. Zespół, który rozwiązał zadanie jako pierwszy, podaje prawidłowe rozwiązanie na tablicy. Następnie uczniowie rozwiązują zadania z koperty drugiej. Sytuacja powtarza się do momentu rozwiązania zadań z koperty szóstej.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel wpisuje oceny za rozwiązanie zadań.

5. Bibliografia

  1. Gulińska H., Haładuda J., Smolińska J., Ciekawa chemia, WSiP, Warszawa 2006.

  2. Łopata K., Warchoł A., Chemia w gimnazjum, WSiP, Warszawa 2001.

  3. Pabian J., Chemia nieorganiczna część 3, Greg, Kraków 2003.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1

Koperta 1:

Oblicz wartościowość poszczególnych pierwiastków w następujących związkach: Sn(OH)Indeks dolny 4, LiIndeks dolny 2O, HNOIndeks dolny 2, HIndeks dolny 3BOIndeks dolny 3, MgO, Mg(OH)Indeks dolny 2, COIndeks dolny 2, HClOIndeks dolny 3, HIndeks dolny 4PIndeks dolny 2OIndeks dolny 7, HIndeks dolny 3POIndeks dolny 4, Cr(OH)Indeks dolny 3, FeIndeks dolny 2OIndeks dolny 3, Sn(OH)Indeks dolny 2, HIndeks dolny 3AsOIndeks dolny 4, CaO.

Koperta 2:

Podaj nazwy związków: HNOIndeks dolny 2, HIndeks dolny 3BOIndeks dolny 3, Cr(OH)Indeks dolny 3, HIndeks dolny 3AsOIndeks dolny 4, Sn(OH)Indeks dolny 4.

Koperta 3:

Ułóż równania reakcji podanych tlenków z wodą lub zaznacz, że reakcja nie zachodzi: MgO, NaIndeks dolny 2O, FeIndeks dolny 2OIndeks dolny 3, CuO, PIndeks dolny 4OIndeks dolny 10, NIndeks dolny 2OIndeks dolny 5, COIndeks dolny 2.

Koperta 4:

Ułóż równania reakcji podanych metali z wodą: Na, Ca.

Koperta 5:

Mając do dyspozycji tlen, sód, wodór, siarkę, podaj, w jaki sposób można otrzymać:

  1. wodorotlenek sodu

  2. kwas siarkowy (VI)

Koperta 6:

Tlenek pewnego jednowartościowego pierwiastka reaguje z wodą dając związek, którego wodny roztwór barwi fenoloftaleinę na malinowo. Masa cząsteczkowa tlenku wynosi 62 u. Proszę podać wzór i nazwę tego tlenku oraz równanie reakcji tego tlenku z wodą.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R9aVe85aSpRKE

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 95.96 KB w języku polskim
RyljGolE0OwQC

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.50 KB w języku polskim