Kwasy i zasady – powtórzenie wiadomości
Kwasy i zasady – powtórzenie wiadomości
1. Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń wie:
jakie wzory sumaryczne posiadają wybrane kwasy i zasady,
co to są zasady,
jak otrzymuje sie kwasy i zasady,
jakie wlaściwości mają wybrane kwasy i zasady,
jakie zastosowanie mają kwasy i zasady.
b) Umiejętności
Uczeń umie:
zapisać równania reakcji otrzymywania kwasów i zasad,
podać nazwy kwasów i wodorotlenków na podstawie wzoru sumarycznego i odwrotnie,
określić substancje na podstawie analizy chemografów.
2. Metoda i forma pracy
Praca zespołowa
3. Środki dydaktyczne
Przygotowane zestawy z zadaniami dla poszczególnych grup.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel po sprawdzeniu listy obecności omawia zasady pracy:
Dzieli klasę na zespoły trzyosobowe, rozdaje koperty z zadaniami. Każdy zespół otrzymuje po 6 kopert z zadaniami. Zespół, który jako pierwszy rozwiąże prawidłowo zadania z trzech kopert, otrzymuje oceny bardzo dobre (załącznik 1).
b) Faza realizacyjna
Uczniowie na słowo start otwierają pierwszą kopertę z zadaniami i je rozwiązują. Nauczyciel podchodzi do tych zespołów, które zgłaszają, że ukończyły zadanie. Zespół, który rozwiązał zadanie jako pierwszy, podaje prawidłowe rozwiązanie na tablicy. Następnie uczniowie rozwiązują zadania z koperty drugiej. Sytuacja powtarza się do momentu rozwiązania zadań z koperty szóstej.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel wpisuje oceny za rozwiązanie zadań.
5. Bibliografia
Gulińska H., Haładuda J., Smolińska J., Ciekawa chemia, WSiP, Warszawa 2006.
Łopata K., Warchoł A., Chemia w gimnazjum, WSiP, Warszawa 2001.
Pabian J., Chemia nieorganiczna część 3, Greg, Kraków 2003.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1
Koperta 1:
Oblicz wartościowość poszczególnych pierwiastków w następujących związkach: Sn(OH)Indeks dolny 44, LiIndeks dolny 22O, HNOIndeks dolny 22, HIndeks dolny 33BOIndeks dolny 33, MgO, Mg(OH)Indeks dolny 22, COIndeks dolny 22, HClOIndeks dolny 33, HIndeks dolny 44PIndeks dolny 22OIndeks dolny 77, HIndeks dolny 33POIndeks dolny 44, Cr(OH)Indeks dolny 33, FeIndeks dolny 22OIndeks dolny 33, Sn(OH)Indeks dolny 22, HIndeks dolny 33AsOIndeks dolny 44, CaO.
Koperta 2:
Podaj nazwy związków: HNOIndeks dolny 22, HIndeks dolny 33BOIndeks dolny 3,3, Cr(OH)Indeks dolny 3,3, HIndeks dolny 33AsOIndeks dolny 4,4, Sn(OH)Indeks dolny 4.4.
Koperta 3:
Ułóż równania reakcji podanych tlenków z wodą lub zaznacz, że reakcja nie zachodzi: MgO, NaIndeks dolny 22O, FeIndeks dolny 22OIndeks dolny 33, CuO, PIndeks dolny 44OIndeks dolny 1010, NIndeks dolny 22OIndeks dolny 55, COIndeks dolny 22.
Koperta 4:
Ułóż równania reakcji podanych metali z wodą: Na, Ca.
Koperta 5:
Mając do dyspozycji tlen, sód, wodór, siarkę, podaj, w jaki sposób można otrzymać:
wodorotlenek sodu
kwas siarkowy (VI)
Koperta 6:
Tlenek pewnego jednowartościowego pierwiastka reaguje z wodą dając związek, którego wodny roztwór barwi fenoloftaleinę na malinowo. Masa cząsteczkowa tlenku wynosi 62 u. Proszę podać wzór i nazwę tego tlenku oraz równanie reakcji tego tlenku z wodą.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak