Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Legenda o św. Aleksym jako przykład literatury hagiograficznej.

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna treść Legendy o św. Aleksym,

  • rozumie pojęcia: , asceza, asceta, ora et labora, memento mori, legenda, hagiografia, święty,

  • rozumie znaczenie literatury hagiograficznej.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi dokonywać samodzielnych refleksji i przemyśleń,

  • potrafi opowiedzieć historię świętego Aleksego,

  • potrafi wymienić inne postaci świętych,

  • potrafi referować konkretny temat,

  • zdobywa umiejętności pracy indywidualnej i zespołowej.

2. Metoda i forma pracy

Inscenizacja, pogadanka heurystyczna, praca z tekstem

3. Środki dydaktyczne

- Słownik terminów literackich

- tekst Legendy o Św. Aleksym

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel podaje uczniom temat lekcji. Informuje, że poznany na poprzedniej lekcji Św. Aleksy – to nie tylko wzór średniowiecznego ascety - legenda o nim posłuży do poznania nowego typu literatury.

  2. Uczniowie odczytują ze Słowniku terminów literackich pojęcie – hagiografia.

  3. Nauczyciel prosi także o przypomnienie pojęć, które uczniowie poznali na poprzedniej lekcji:

asceza, asceta, ora et labora, memento mori, legenda.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie opowiadają historię Św. Aleksego, którą poznali na poprzedniej lekcji.

  2. Dla lepszego wyobrażenia sobie postaci Aleksego nauczyciel prosi i odegranie inscenizacji opartej na fragmencie Legendy o Św. Aleksym (patrz uwagi dla nauczyciela).

  3. Następnie uczniowie mają zastanowić się dlczego legenda ta jest zaliczana do literatury hagiograficznej , pomaga im w tym referat przygotowany przez jednego z uczniów ( załącznik 1 – karta pracy ucznia)

c) Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel prosi o wymienienie innych znanych uczniom świętych.

  2. Na koniec lekcji nauczyciel prosi uczniów o prezentacje sylwetek Jana Kantnego i Maksymiliana Kolbe – praca domowa z poprzedniej lekcji.

  3. Nauczyciel prosi o przygotowanie na następną lekcję informacji o Św. Franciszku.

5. Bibliografia

- Słownik terminów literackich, pod red. Michała Głowińskiego, Ossolineum, Warszawa 2000.

- Wyobraźnia średniowieczna, pod red. Teresy Michałowskiej, Iskry, Warszawa 1996.

6. Załączniki

a). Załącznik 1 – karta pracy ucznia

  • Cechy charakterystyczne literatury hagiograficznej:

  • opisuje żywoty świętych

  • uwydatnia zalety opisanej postaci

  • skupia się na życiu świętego

  • często tworzy wręcz wzór osobowy

  • torzy typ utworu parenetycznego

  • obfituje w cudowne i niezwykłe wydarzenia

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Do inscenizacji należy wybrać grupę uczniów, która będzie odpowiedzialna za jej realizację i odegranie. Uczniowie mają przygotować ją samodzielnie – otrzymują tylko podręcznikowy tekst Legendy o Św. Aleksym Inscenizacja oraz tematy referatów powinny być przekazane uczniom co najmniej tydzień przed realizacją.

R1dJdCztU6cnO

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 97.21 KB w języku polskim
R1YO2bzQhO7Ic

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.50 KB w języku polskim