Legenda o św. Aleksym jako przykład literatury hagiograficznej
Legenda o św. Aleksym jako przykład literatury hagiograficznej.
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna treść Legendy o św. Aleksym,
rozumie pojęcia: , asceza, asceta, ora et labora, memento mori, legenda, hagiografia, święty,
rozumie znaczenie literatury hagiograficznej.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi dokonywać samodzielnych refleksji i przemyśleń,
potrafi opowiedzieć historię świętego Aleksego,
potrafi wymienić inne postaci świętych,
potrafi referować konkretny temat,
zdobywa umiejętności pracy indywidualnej i zespołowej.
2. Metoda i forma pracy
Inscenizacja, pogadanka heurystyczna, praca z tekstem
3. Środki dydaktyczne
- Słownik terminów literackich
- tekst Legendy o Św. Aleksym
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje uczniom temat lekcji. Informuje, że poznany na poprzedniej lekcji Św. Aleksy – to nie tylko wzór średniowiecznego ascety - legenda o nim posłuży do poznania nowego typu literatury.
Uczniowie odczytują ze Słowniku terminów literackich pojęcie – hagiografia.
Nauczyciel prosi także o przypomnienie pojęć, które uczniowie poznali na poprzedniej lekcji:
asceza, asceta, ora et labora, memento mori, legenda.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie opowiadają historię Św. Aleksego, którą poznali na poprzedniej lekcji.
Dla lepszego wyobrażenia sobie postaci Aleksego nauczyciel prosi i odegranie inscenizacji opartej na fragmencie Legendy o Św. Aleksym (patrz uwagi dla nauczyciela).
Następnie uczniowie mają zastanowić się dlczego legenda ta jest zaliczana do literatury hagiograficznej , pomaga im w tym referat przygotowany przez jednego z uczniów ( załącznik 1 – karta pracy ucznia)
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi o wymienienie innych znanych uczniom świętych.
Na koniec lekcji nauczyciel prosi uczniów o prezentacje sylwetek Jana Kantnego i Maksymiliana Kolbe – praca domowa z poprzedniej lekcji.
Nauczyciel prosi o przygotowanie na następną lekcję informacji o Św. Franciszku.
5. Bibliografia
- Słownik terminów literackich, pod red. Michała Głowińskiego, Ossolineum, Warszawa 2000.
- Wyobraźnia średniowieczna, pod red. Teresy Michałowskiej, Iskry, Warszawa 1996.
6. Załączniki
a). Załącznik 1 – karta pracy ucznia
Cechy charakterystyczne literatury hagiograficznej:
opisuje żywoty świętych
uwydatnia zalety opisanej postaci
skupia się na życiu świętego
często tworzy wręcz wzór osobowy
torzy typ utworu parenetycznego
obfituje w cudowne i niezwykłe wydarzenia
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Do inscenizacji należy wybrać grupę uczniów, która będzie odpowiedzialna za jej realizację i odegranie. Uczniowie mają przygotować ją samodzielnie – otrzymują tylko podręcznikowy tekst Legendy o Św. Aleksym Inscenizacja oraz tematy referatów powinny być przekazane uczniom co najmniej tydzień przed realizacją.