Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji – Liczba ludności Polski na tle Europy i świata

  • do zapamiętania:

  • liczba ludności Polski,

  • obecny przyrost naturalny Polski,

  • pojęcia: przyrost naturalny, wyż demograficzny, echo wyżu demograficznego.

  • do zrozumienia

  • przyczyny zmian liczby ludności Polski,

  • skutki „starzenia się społeczeństwa”.

  • czytania wykresów.

Metoda i forma pracy

  • „burza mózgów”,

  • praca z wykresem.

Środki dydaktyczne

  • schemat – liczba ludności na tle państw Europy w 2003 r.,

  • schemat – zmiany liczby ludności w Polsce.

  • sprawdzenie listy obecności,

  • podanie tematu lekcji.

      1. Ilu mieszkańców ma Polska?

- ok. 39 mln.

  1. Czy jest to dużo? Jak myślicie, które europejskie kraje mają więcej mieszkańców?

- średnio, więcej ludności mają np. Niemcy, Wielka Brytania, Hiszpania, Włochy, Francja, Ukraina, Rosja.

  1. Spójrzcie na wykres (schemat – Liczba ludności na tle...). Wynika z niego, że Polska jest na 8. miejscu w Europie pod względem liczby ludności. Na świecie zajmujemy obecnie 29. miejsce.

  2. Liczba ludności zmienia się jednak na przestrzeni lat. Kolejny wykres (schemat – Zmiany liczby ludności w Polsce) przedstawia zmiany liczby ludności w Polsce w ostatnich 70 latach. Przyjrzyjcie się początkowi tego wykresu. Z jakim wydarzeniem historycznym można je powiązać?

- II wojna światowa.

  1. Jak widać w tym czasie zmniejszyła się liczba ludności Polski. Biorąc pod uwagę okres powojenny i zaraz po wojnie, spróbujcie wyjaśnić przyczyny spadku liczby ludności.

- duża liczba osób zginęła w czasie walk, w obozach koncentracyjnych, wiele osób wyemigrowało (dobrowolnie lub przymusowo), duża część ludności nie wróciła z emigracji, w okresie wojennym mniej ludzi się rodziło, zmieniły się granice oraz obszar Polski i jednocześnie liczba ludności.

  1. W okresie powojennym, głównie w latach 1950 – 55 nastąpił znaczący wzrost przyrostu naturalnego. Niech ktoś przypomni co to jest przyrost naturalny?

- różnica między liczbą urodzeń żywych a liczbą zgonów.

  1. Zgadza się, w tamtym okresie wskaźnik przyrostu naturalnego wynosił ok. 20‰. Ludność urodzoną w tym okresie nazywa się pokoleniem „wyżu demograficznego”. Zastanówcie się dlaczego akurat wtedy nastąpił wzrost urodzeń?

- po wojnie nastąpił okres odbudowy zniszczeń, powrotów w rodzinne strony, po kilku latach nastąpiła stabilizacja, która wiązała się z zakładaniem rodzin i tym samym narodzinami dzieci i wzrostem przyrostu naturalnego.

  1. Kolejnym okresem zwiększonego przyrostu naturalnego był przełom lat 70. i 80. Z czego to wynika?

- w dorosłe życie weszły i założyły rodziny osoby z wyżu demograficznego.

  1. Zgadza się, dlatego też to pokolenie określa się jako „echo wyżu demograficznego”.

  2. Spójrzcie ponownie na wykres zmian liczby ludności w Polsce. Od lat 90. utrzymuje się w miarę stała liczba ludności, zmniejszył się też przyrost naturalny nawet do 0,0‰. Co może być tego powodem?

- zmiana systemu politycznego, zmiana modelu rodziny na rodzice + jedno dziecko, zmiana życiowych priorytetów – najpierw kariera, a potem rodzina, zwiększony dostęp do środków antykoncepcyjnych.

  1. Niski poziom przyrostu naturalnego lub nawet ubytek naturalny są tendencją w całej Europie. Wiąże się z tym proces zwany „starzeniem się społeczeństwa”. Na czym on polega?

- „starzenie się społeczeństwa” to zwiększanie się liczby ludzi powyżej 65 roku życia w stosunku do liczby młodych ludzi, którzy nie ukończyli jeszcze 18 lat.

  1. Jakie mogą być tego skutki społeczne?

- wzrostu wydatków funduszu emerytalnego, zmniejszenie się liczby osób utrzymujących fundusz emerytalny – problemy finansowe systemów emerytalno‑rentowych; zwiększy się zatrudnienie w służbie zdrowie; zmniejszy się zapotrzebowanie na nauczycieli, zmniejszy się liczba przedszkoli, szkół.

    1. Łoś E., Witek‑Nowakowska A., 2003, Wędrówki geograficzne. Podręcznik dla klasy III gimnazjum, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa

  • schemat – liczba ludności na tle państw Europy w 2003 r.

  • schemat – zmiany liczby ludności w Polsce.

R15NAw7E32Wvk

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 33.00 KB w języku polskim