Scenariusz zajęć „lupa”

Przyroda, II etap edukacyjny

Temat: Lupa

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (8.7) [uczeń] bada właściwości ogniskujące lupy, powstawanie obrazu widzianego przez lupę i podaje przykłady zastosowania lupy.

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ

Wie, co to jest lupa i do czego służy

Rozumie termin soczewka

Wie, w jakich dziedzinach ma zastosowanie lupa

Wie, czym się różni soczewka skupiająca od rozpraszającej

Nabywane umiejętności

UCZEŃ

Bada właściwości ogniskujące lupy powstawanie obrazu widzianego przez lupę

Podaje przykłady zastosowania lupy.

Wymienia rodzaje soczewek

Tłumaczy różnicę pomiędzy soczewką rozpraszającą a skupiającą

Kompetencje kluczowe

  • Kompetencje naukowe

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym

  • Umiejętność uczenia się

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

  • Powitanie uczniów przez nauczyciela

  • Czynności organizacyjne

  1. Przebieg zajęć:

  • Pogadanka – zapoznanie uczniów z tematem lekcji - Lupa. Nauczyciel inicjuje rozmowę.

  • Nauczyciel pokazuje uczniom omawiany na zajęciach przyrząd – LUPĘ. Uczniowie oglądają go oraz sprawdzają jego zastosowanie (przedmiot „wędruje” między ławkami).

  • Nauczyciel w trakcie jak uczniowie oglądają przyrząd opowiada o jego budowie oraz zastosowaniu.

  • Zestaw zdjęć makroskopowych „Owady” – Nauczyciel na podstawie zestawu zdjęć owadów przedstawia, jakie właściwości posiada lupa.

  • Nauczyciel zadaje pytanie: Czy wiecie, w jakich dziedzinach zastosowanie ma lupa? (burza mózgów) Uczniowie odpowiadają na zadane pytanie. Nauczyciel zachęca uczniów do aktywności (rozmowa kierowana).

  • Nauczyciel wyjaśnia uczniom termin soczewka, opisuje jej zastosowanie i rodzaje. Uczniowie zapisują notatki, korzystając z podręcznika i/lub encyklopedii.

  • Ilustracja interaktywna „Powstanie obrazu w soczewce skupiającej” – na podstawie ilustracji nauczyciel tłumaczy powstawanie obrazu. Wyjaśnia różnicę między soczewką skupiającą a rozpraszającą.

  1. Podsumowanie:

  • Powtórzenie wiadomości omawianych na lekcji.

  • Ocena zaangażowania uczniów, ich aktywności na lekcji.

  • Zadanie pracy domowej.

  • Uporządkowanie miejsca pracy.

Środki dydaktyczne

  • Podręcznik

  • Encyklopedia

  • Lupa

  • Komputer

  • Tablica interaktywna

  • Specjalny pisak

Metody nauczania

  • Pogawędka

  • Rozmowa kierowana

  • Pokaz

  • Obserwacja

  • Burza mózgów

Formy pracy

  • Praca indywidualna

Praca domowa

Napisz w jakich dziedzinach ma zastosowanie lupa.

Zadanie dla chętnych

Wymień rodzaje lup.

Lista załączników multimedialnych

Ilustracja interaktywna „Powstawanie obrazu w soczewkach”

Zestaw zdjęć makroskopowych „Owady”

R1XQXAXYKksV5

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 78.00 KB w języku polskim
RAIIICvuQBGEC

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 58.62 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3