Marszobieg. Zabawy terenowe
Marszobieg. Zabawy terenowe
Scenariusz lekcji, I etap edukacyjny, wychowanie fizyczne
–––––––––––––––––––––––––––––––––
Wymagania szczegółowe:
II. Uczeń kończący klasę III
II.1 Sprawność fizyczna
II.1.a Uczeń realizuje marszobieg trwający co najmniej 15 minut
Adresat: Uczniowie klasy III
Czas trwania: 45 minut
Cele szczegółowe w zakresie wiadomości
Uczeń:
zna pojęcie wytrzymałości biegowej
wie, jak rozłożyć siły podczas marszobiegu trwającego co najmniej 15 minut
Cele szczegółowe w zakresie umiejętności
Uczeń:
dobiera ubiór do zajęć w terenie w zależności od temperatury powietrza i pory roku
utrzymuje dyscyplinę podczas terenowych zajęć wychowania fizycznego
uczestniczy w marszobiegu trwającym co najmniej 15 minut
Cele szczegółowe w zakresie postaw
Uczeń:
przezwycięża swoje słabości podczas podejmowania zadań wytrzymałościowych
ma świadomość konieczności pracy nad swoją sprawnością fizyczną
Metody nauczania: zabawowa klasyczna, zadaniowa ścisła, naśladowcza ścisła
Formy i miejsce zajęć
Formy: frontalna, indywidualna, grupowa
Miejsce ćwiczeń: boisko, park lub teren oraz sala wyposażona w sprzęt multimedialny
Przybory i przyrządy
Listek/szyszka/ – 1 x liczba uczniów, stoper/zegar, rzutnik multimedialny, laptop.
Zasoby multimedialne:
prezentacja multimedialna: „Marszobieg w terenie – przygotowanie do marszobiegu”
prezentacja multimedialna: „Marszobieg w terenie – korzyści z marszobiegu w terenie*”*
film: „Przygotowanie do marszobiegu”
Opis przebiegu lekcji
Tok | Opis przebiegu zajęć | Uwagi organizacyjno – metodyczne |
Część wstępna 20 – 25 minut |
Rozmowa z dziećmi na temat bezpieczeństwa podczas przechodzenia przez ulicę.
Zabawa ożywiająca – „Berek listkiem” Berek goni inne dzieci i złapane dziecko berkuje listkiem, przekazując listek zberkowanej osobie. Ćwiczenia przygotowujące do marszobiegu
| Ustawienie w szeregu. Nauczyciel pokazuje: Film, prezentacja nr 1, prezentacja nr 2. Przejście na boisko. Nauczyciel wyznacza berka. Zamiast listka można użyć szyszki. Dzieci dobierają się |
Część główna 15 – 20 minut | Ćwiczenie rozluźniające Spokojnym marsz z rozluźnianiem ramion i nóg. Marszobieg – co najmniej 15 minut Nauczyciel prowadzi grupę obserwując zachowania uczniów. Dzieci w czasie co najmniej 15 minut pokonują trasę marszobiegu bez zatrzymania. | Do momentu wyrównania oddechu. Nauczyciel mówi Nauczyciel dostosowuje tempo i rodzaj marszu/biegu do możliwości psychofizycznych uczniów. |
Część końcowa 8 –10 minut |
| Ustawienie w rozsypce. W podsumowaniu nauczyciel definiuje pojęcie wytrzymałości biegowej (adekwatnie do wieku). Wskazuje na korzystny wpływ wysiłku (długotrwały, o średniej intensywności), na układ krążeniowo |