Mikołaj II – ostatni car na tronie rosyjskim
Mikołaj II – ostatni car na tronie rosyjskim
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
potrafi wymienić najważniejsze przyczyny, które doprowadziły do rewolucji i upadku caratu,
posiada ogólną wiedzę dotyczącą rozwoju ruchów rewolucyjnych w Rosji w okresie panowania Mikołaja II,
zna genezę i konsekwencje rewolucji 1905 roku,
wie, kim był Grigorij Rasputin,
zna sylwetkę i okoliczności śmierci Mikołaja II.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi wskazać na czynniki stanowiące zarzewie wydarzeń rewolucyjnych,
umie wyjaśnić, dlaczego dla nowej władzy tak istotne jest niszczenie symboli przypominających ancien regime,
zauważa, że częstą przyczyną upadku rządzących jest fragmentaryczne wprowadzenie niezbędnych reform, co nie tylko nie spełnia oczekiwań społecznych, ale staje się sygnałem komunikującym słabość władzy,
umie opowiadać o zmierzchu caratu w Rosji.
2. Metoda i forma pracy
Metoda podająca: nauczyciel przedstawia okoliczności śmierci Mikołaja II oraz obraz Rosji pod panowaniem ostatniego z carów.
Metoda problemowa: uczniowie zastanawiają się nad generalnymi przyczynami rewolucji.
3. Środki dydaktyczne
Portret przedstawiający Mikołaja II.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel w plastyczny sposób zarysowuje tragiczne okoliczności śmierci Mikołaja II. Opowiada o egzekucji rodziny carskiej w Jekaterynburgu i stawia pytanie, na które uczniowie spróbują odpowiedzieć pod koniec zajęć: Dlaczego bolszewicy rozstrzelali cara i jego najbliższych?
b) Faza realizacyjna
Uczniowie odpowiadają na pytanie o przyczyny, które doprowadzają do niezadowolenia społecznego i wybuchu rewolucji. Zastanawiają się, jakie czynniki odgrywają tu decydującą rolę: ekonomiczne, społeczne czy polityczne. Wskazują na okoliczności, które mogą stać się przysłowiową iskrą na beczkę prochu.
Nauczyciel przedstawia sylwetkę Mikołaja II. Mówi o roli cara w życiu politycznym kraju, jego pozycji społecznej i skandalach związanych z obecnością na dworze Grigorija Rasputina. Uczniowie oczami wyobraźni widzą zmierzch starego porządku chylącego się wobec nadciągającej burzy rewolucyjnych przemian. Nauczyciel opowiada o rosnących w siłę ugrupowaniach, które już wkrótce miały przejąć władzę.
Nauczyciel zarysowuje sytuację ekonomiczną i społeczną Rosji w okresie panowania Mikołaja II. Mówi m.in. o rządach Stołypina i dynamicznym rozwoju gospodarczym Rosji
w latach poprzedzających wybuch I wojny światowej.
c) Faza podsumowująca
W telegraficznym skrócie nauczyciel mówi o wydarzeniach, które zapoczątkował wybuch
I wojny światowej, a których tragicznym finałem była egzekucja rodziny carskiej
w Jekaterynburgu. Uczniowie odpowiadają na pytanie postawione na początku lekcji – dlaczego musieli zginąć?
5. Bibliografia
Bazylow L., Historia Rosji, wyd. 4 popr. i uzupeł., Ossolineum, Wrocław 2005.
Heller M., Historia imperium rosyjskiego, przekł. E. Melech, T. Kaczmarek, Książka
i Wiedza, Warszawa 2000.
6. Załączniki
Zadanie domowe
„Nieudane samowładztwo przestaje być legalne” (Wasilij Kluczewski). W kontekście przytoczonych słów rosyjskiego historyka oraz w oparciu o wiadomości z lekcji, wypisz
w punktach najważniejsze przyczyny upadku caratu.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak